kayhan.ir

کد خبر: ۵۲۴۶۱
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۴

امیرعبداللهیان: ایران و 6 کشور حاشیه خلیج‌فارس تا پایان شهریور گفت‌وگو می‌کنند

معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه از برگزاری گفت‌وگوهای منطقه‌ای بین ایران و شش کشور حاشیه خلیج فارس به ابتکار امیر قطر و وزیر خارجه عمان خبر داد و گفت: حداکثر تا پایان شهریور ماه، مرحله اول گفت‌وگوها آغاز می‌شود.

حسین امیرعبداللهیان در گفت و گو با ایسنا ضمن انتقاد از سخنان اخیر عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان و ادعای او مبنی بر اینکه «ایران باید سرعقل بیاید»، تصریح کرد: این اظهارات به دور از تجربه، غیرمتوازن، غیرسازنده و از روی عصبانیت است. معتقدیم به حکم همسایگی و اسلامی بودن، گفت‌وگو بین تهران و ریاض یک ضرورت است.
معاون وزارت امور خارجه با اشاره به دور دوم سفرهای منطقه‌ای وزیر خارجه و پیشنهاد اخیر ظریف مبنی بر تاسیس یک مجمع گفت‌وگو در خلیج فارس، گفت‌وگوهای منطقه‌ای را تحت عنوان جی 7 بین ایران و شش کشور حاشیه خلیج فارس نامید و گفت: این گفت‌وگوها با ابتکار امیر قطر دنبال می‌شود، البته پیش از آن وزیر خارجه عمان این ایده را مطرح کرده بود. حداکثر تا پایان شهریور ماه مرحله اول گفت‌وگوها آغاز می‌شود و مکان این گفت‌وگو‌ها ممکن است در منطقه یا در کشور دیگری خارج از منطقه که توافق شود باشد.
امیرعبداللهیان با اشاره به اینکه دور دوم این سفرها، به کشورهایی که در حوزه مقاومت قرار دارند آغاز شد، گفت: ما دوستان و متحدانی در این کشورها داریم که باید در جریان مذاکرات هسته‌ای قرار گیرند و نسبت به مسائل مهم منطقه‌ای با مقامات این کشورها رایزنی شود و البته بحث مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی، توسل به راهکار سیاسی و بررسی طرح به روز شده جمهوری اسلامی برای حل مسئله سوریه در دستور کار بود.
معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه کشورمان با بیان اینکه عادل الجبیر در آخرین گفت‌وگو بر رفع موانع و بازگشت عادی اعزام زوار ایرانی برای انجام عمره تاکید داشت، در پاسخ به این سوال که آیا شروط ایران برای ازسرگیری اعزام حجاج محقق شده است؟ خاطرنشان کرد: ما منتظر اجرای احکام صادره در خصوص دو مامور خاطی سعودی هستیم. پس از اجرای حکم و دریافت تضمین امنیت کامل عمره‌گزاران، نسبت به از سرگیری اعزام تصمیم‌گیری لازم اتخاذ خواهد شد.
امیرعبداللهیان درخصوص طرح بازبینی شده ایران درباره سوریه گفت: دیدار مهمی بین آقای ظریف و بشار اسد انجام شد و گفت‌وگوها ادامه دارد. تهران از مردم و حکومت سوریه قویا حمایت می‌کند. همچنین تهران و مسکو در خصوص سوریه دیدگاه مشترک دارند و هیچ تغییری در مواضع روسیه در دفاع از سوریه وجود ندارد. آقای ظریف در سفر قریب‌الوقوع خود به مسکو نیز در این خصوص رایزنی‌ خواهد کرد.
وی درباره علت تعویق سفر وزیر خارجه به ترکیه گفت: سفر به ترکیه طی روزهای آینده انجام می‌شود. علت اصلی تعویق این سفر، برنامه فشرده سفر آقای ظریف به لبنان و سوریه و سپس پاکستان و هند بود.
معاون وزیر خارجه همچنین در پاسخ به این سوال که موضوع انتخاب ریاست جمهوری لبنان در سفر ظریف به این کشور چقدر مورد گفت‌وگو قرار گرفت، خاطرنشان کرد: تقریبا تمام مقامات لبنان موضوع انتخابات ریاست جمهوری را در صدر گفت‌وگو با آقای ظریف داشتند. تهران از تکمیل روند سیاسی لبنان و انتخاب رئیس‌جمهور حمایت می‌کند.