kayhan.ir

کد خبر: ۵۲۴۵۷
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۰
سخنگوی آموزش و پرورش تهران:

دریافت هرگونه وجهی از اولیاء ممنوع و تخلف است کمک مالی خانواده‌ها به مدارس ضروری است!

سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران در حالی که 2 ماه پیش دریافت هرگونه وجه از اولیا در زمان ارائه کارنامه و هنگام ثبت نام را ممنوع و تخلف نامیده بود، در اظهار نظری جدید گفت: کمک‌های مالی خانواده‌ها به مدارس دولتی یک ضرورت است اما الزام نیست!

مسعود ثقفی با حضور در شبکه سه سیما با اشاره به اینکه دو نوع مدرسه دولتی و غیردولتی داریم، اظهار داشت: مدارس دولتی به 5 نوع دولتی عادی، هیئت امنایی، شاهد، نمونه دولتی و سمپاد تقسیم می‌شوند.
وی افزود: مدارس دولتی عادی براساس محدوده زندگی افراد اقدام به ثبت‌نام می‌کنند و هیچ شرط دیگری برای ثبت‌نام ندارند. مدارس شاهد ویژه خانواده‌های شهدا و ایثارگران و  مدارس سمپاد نیز ویژه دانش‌آموزان تیزهوش هستند. مدارس هیئت امنایی هم مانند مدارس عادی بوده و صرفاً نحوه اداره آن تفاوت‌ دارد. به عنوان مثال در اداره مدارس هیئت امنایی از مشارکت نهادهای اجتماعی مانند شهرداری‌ها استفاده می‌شود.
سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران ادامه داد: مدارس دولتی عادی و هیئت امنایی شهریه ندارند اما مدارس نمونه دولتی، سمپاد و شاهد به دلیل فوق برنامه‌هایی که با برنامه مصوب رسمی مدرسه در هم تنیده است، شهریه دارند.
به‌گزارش خبرگزاری تسنیم، ثقفی در پاسخ به این پرسش که برخی از مدارس دولتی تحت عنوان «خارج از محدوده بودن» از خانواده‌ها ثبت نام نمی‌کنند، عنوان کرد: در تمام مناطق شهر تهران مدارس دولتی وجود دارند به‌گونه‌ای که 80 درصد مدارس شهر تهران دولتی عادی است اما اعمال محدوده‌بندی مدارس به دلیل توزیع مناسب دانش‌آموزان و استفاده از فضای موجود مدارس است و این مرزبندی‌ها را به هرگونه که درنظر بگیریم موجب نارضایتی عده‌ای از افراد می‌شود که در مرز قرار دارند!
وی گفت: در تمام مناطق آموزش و پرورش شهر تهران ستادهای ثبت‌نام فعال هستند که  وظیفه آنها حل مشکلات خانواده‌ها در زمینه ثبت‌نام به ویژه در خصوص مرزبندی‌ها است.
چراغ سبز سخنگوی آموزش و پرورش
 به دریافت وجه از دانش آموزان!
سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران در خصوص دریافت وجه در قالب کمک‌های مردمی از خانواده‌ها توسط مدارس افزود: از آغاز تأسیس نظام مدرسه‌ای در کشور بحث مشارکت مردم در تعلیم و تربیت فرزندانشان مطرح بود و خانواده به عنوان یکی از ارکان تعلیم و تربیت شناخته می‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد با وجود مشکلات اقتصادی، همواره در سبد هزینه خانوار بخشی برای تعلیم و تربیت فرزندان در نظرگرفته شده است.
ثقفی ادامه داد: در مدارس دولتی بحث مشارکت مردمی را داریم، کمک‌های مالی خانواده‌ها به مدارس دولتی یک ضرورت است اما الزام نیست(!) برهمین اساس هرخانواده‌ای که به تعلیم و تربیت فرزندش اهمیت می‌دهد در بحث مشارکت مالی به مدرسه کمک می‌کند! مدیران مدارس باید این موضوع را برای خانواده‌ها تبیین و برای آنها ترسیم کنند که کمک‌های مردمی خانواده‌ها به مدارس در چه بخش‌هایی هزینه شده است!
این اظهارات متناقض سخنگوی آموزش و پرورش تهران در حالی صورت می‌گیرد که وی 2 ماه پیش در مصاحبه‌ای دریافت هرگونه وجه از اولیا در زمان دریافت کارنامه و هنگام ثبت نام را ممنوع و تخلف نامیده بود.
ثقفی در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما گفته بود: دریافت هرگونه وجهی از اولیا در زمان دریافت کارنامه و هنگام ثبت نام ممنوع و تخلف است و اولیای گرامی در صورت مشاهده این تخلف می‌توانند به واحدهای رسیدگی به شکایات در مناطق آموزش و پرورش مراجعه و درخواست شکایت کنند.
همچنین لازم به ذکر است بنا به اخبار رسیده از اولیاء دانش‌آموزان هنگام ثبت نام و یا در طول سال تحصیلی در مدارس مختلف شهر تهران، دریافت وجه در قالب کمک به مدرسه در حالی به صورت مجاز از اولیا دریافت می‌شود که در ابتدا با عنوان اختیاری و زمانی که برخی آن را پرداخت می‌کنند، پرداخت نکرده‌ها هم در عمل انجام شده قرار گرفته و برای اینکه انگشت نما نشوند، زیر بار روانی کمک نکردن به مدرسه معمولاَ و علی رغم میل باطنی مجبور به پرداخت کمک به مدرسه می‌شوند و این عمل ظاهراَ با سوء استفاده از مجوز آموزش و پرورش برای دریافت به اصطلاح اختیاری کمک به مدرسه انجام می‌شود.
به این ترتیب به نظر می‌رسد اگر آموزش و پرورش واقعاَ عزمی در جلوگیری از دریافت وجه اجباری از اولیاء را دارد، باید دریافت هرگونه وجه را (حتی کمک به مدرسه) ممنوع اعلام کند و یا حداقل کمک اختیاری را از اولیاء مطالبه نکند که در پوشش آن اتفاقات دیگری بیفتد.
سازمان تعزیرات بنا بر شکایت‌های متعدد مردمی مبنی بر دریافت وجه هنگام ثبت‌نام در مدارس به این قضیه ورود کرد که با مخالفت آموزش و پرورش هم مواجه شد. گفتنی است تنها در یک مورد گشت‌های تعزیرات یک میلیارد و ششصدمیلیون تومان اضافه دریافتی در یک مدرسه کشف کردند.