kayhan.ir

کد خبر: ۵۲۴۵۳
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۹
معاون شهرسازی منطقه ۱۲ هشدار داد

تبدیل خانه‌های مسکونی قلب تهران به انبار و کارگاه‌های تولیدی

معاون شهرسازی شهرداری منطقه ۱۲ با تاکید بر اینکه شاهد کاهش حضور شهروندان در این منطقه برای زندگی هستیم،گفت: از مهمترین دلایل این کاهش جمعیت می‌توان به تبدیل خانه‌های مسکونی به انبار و کارگاه‌های تولیدی پشتیبان برای بازار اشاره کرد.

مهدی حضرتی با بیان این مطلب افزود: باید اعلام کنم که در کل سطح شهر تهران در مناطقی که بافت فرسوده وجود دارد و نوسازی در آنها انجام می‌شود، شاهد افزایش جمعیت هستیم اما جالب است بدانید در منطقه ۱۲ کاهش جمعیت در بافت فرسوده را داشته‌ایم.
وی با اشاره به اینکه به نسبت سرشماری سال ۱۳۸۵ در مقایسه با  سرشماری سال ۱۳۹۰ جمعیت منطقه ۱۲ بطور قابل توجهی کاهش پیدا کرده است، خاطرنشان کرد: مدیریت شهری تهران طی ۲ سال گذشته بطور مستمر به بررسی عوامل کاهش جمعیت در این منطقه پرداخته است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم،‌ حضرتی با تاکید بر اینکه کمبود خدمات پشتیبان سکونت در منطقه ۱۲ یکی دیگر از علل مهاجرت شهروندان از این منطقه است، ادامه داد: در همین راستا و در جهت ارتقای زندگی در منطقه، شهردار پایتخت نگاه ویژه‌ای در سال ۹۳ و  به خصوص سال جاری به این منطقه داشته است.معاون شهرسازی و معماری شهرداری منطقه ۱۲ با بیان اینکه کارگروه مشخصی نیز در جهت ارتقای زندگی در این منطقه تشکیل شده که ریاست آن  برعهده شهردار تهران است، تصریح کرد: معاونت‌های مختلف شهرداری نیز در این کارگروه شرکت دارند و اولویت کاری هریک از معاونت‌ها ارائه برنامه برای افزایش سطح زندگی در این منطقه است.
حضرتی در ادامه با اشاره به اینکه این منطقه در حصار ناصری شهر تهران واقع شده است، افزود: منطقه ۱۲ بیش از ۴۰۰ سال قدمت دارد که ۷۳ درصد از بناهای آن  سابقه سکونتی بیش از ۲۰۰ سال دارند.
وی با تاکید بر اینکه ۳۵ درصد بافت منطقه را بافت فرسوده تشکیل می‌دهد که شامل ۵۷۵ بلوک شهری می‌شود، عنوان کرد: این میزان حدود ۵۹۳ هکتار از کل منطقه را شامل می‌شود که  سه شرط ریز دانگی، نفوذناپذیری و ناپایداری را داراست‌.
حضرتی با بیان اینکه کل محدوده منطقه ۱۲ حداقل یکی از سه شرط فوق را دارد، تصریح کرد: ۷۴ درصد از منطقه را بافت ناپایدار، ۵۰ درصد را بافت‌های نفوذ ناپذیر و حدود ۵۷ درصد منطقه را نیز بافت ریزدانه  تشکیل می‌دهد.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری منطقه ۱۲ با بیان اینکه رکود ساخت وساز در چند سال اخیر  بر نوسازی بافت فرسوده این منطقه نیز تاثیر گذاشته است، گفت: در سال گذشته صدور پروانه ساخت و ساز در بافت فرسوده برای منطقه  ۲۴۵ پروانه بوده که نسبت به سال ۹۲ به رغم تلاش‌های مدیریت شهری برای ترغیب به نوسازی افت شدیدی داشته است.
وی افزود: در ۴ ماه اول سال جاری نیز مجموعا ۳۹ پروانه ساخت و ساز برای بافت فرسوده  منطقه ۱۲ صادر شده است.
حضرتی در پایان با تاکید بر اینکه شهرداری تهران در سال جاری بسته تشویقی بسیار مناسبی را برای نوسازی بافت فرسوده در اختیار شهروندان قرار داده است، تصریح کرد: امیدواریم صدور پروانه در ۶ ماه دوم امسال رونق پیدا کند.