kayhan.ir

کد خبر: ۵۲۴۴۱
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۶

انفجار خونین در شهرک صدر بغداد 75 شهید و 200 مجروح برجای گذاشت

تروریست‌‌های تکفیری با انفجار کامیون مملو از مواد منفجره میان غیرنظامیان در پایتخت عراق، 75 نفر را شهید و حدود 200 تن دیگر را زخمی کردند.

به گزارش آسوشیتدپرس، روز پنجشنبه مردم حاضر در بازار میوه و مواد غذایی شهرک شیعه‌نشین «صدر» با انفجار یک کامیون مملو از مواد منفجره هدف یک حمله تروریستی قرار گرفتند. براساس آخرین آمارها، این  انفجار جان 75 نفر را گرفته و  دستکم 200 نفر را هم مجروح کرده است.
انفجار فوق به قدری قوی بود که بازار را تبدیل به ویرانه کرد. به گفته منابع مطلع، واقعه شهرک صدر از لحاظ شدت انفجار، طی دو سال اخیر بی‌سابقه است.
گروه تکفیری «داعش» رسما مسئولیت این انفجار را برعهده گرفت. داعش اعلام کرد، با این انفجار، جمعیت شیعه را هدف قرار داده است و به این حملات ادامه خواهد داد.
تقریبا تمام قربانیان این انفجار غیرنظامی هستند.
واکنش‌ها
اما، این اقدام ضدانسانی داعش با محکومیت جهانی مواجه شد؛ «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه، با ارسال پیام تسلیت برای رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر عراق، حمله مذکور را به شدت محکوم کرد.
دولت‌های سوریه، انگلیس، فرانسه و دبیرکل اتحادیه عرب هم این حمله تروریستی را محکوم کردند.
اما، این اقدام ددمنشانه داعش در حالی صورت گرفت که نیروهای  داوطلب و ارتش عراق حلقه محاصره تروریست‌ها را در استان الانبار تنگ‌تر کرده‌اند.
«علی داوو» رئیس شورای منطقه «الخالدیه» الانبار ضمن اعلام این خبر، افزود: «در جریان این پیشروی‌ها، ده‌ها تروریست داعش به هلاکت رسیدند.»
حمله شیمیایی داعش
البته جنایات تازه تکفیری‌ها در عراق به این انفجار ختم نشد. به گزارش تسنیم، «آراس حسومیرخان» یک فرمانده نیروهای پیشمرگ کرد اعلام کرد، تروریست‌های داعش هنگام  درگیری با پیشمرگ‌ها در غرب «اربیل» از سلاح شیمیایی استفاده کردند. به گفته میرخان، تروریست‌ها با شلیک گلوله خمپاره حاوی مواد شیمیایی، شماری از جنگجویان پیشمرگ را مصدوم کردند.
اما، ایالات متحده که تاکنون حملات شیمیایی داعش و دیگر تروریست‌ها را در عراق و سوریه نادیده می‌گرفت، این بار اعلام کرد، عناصر داعش طی هفته گذشته علیه پیشمرگان کرد از «گاز خردل» استفاده کرده‌اند.
به نوشته «وال‌استریت ژورنال»،‌ داعش سال 2013 در سوریه توانست به گاز خردل دست پیدا بکند. گاز خردل در میان سلاح‌های شیمیایی، بسیار کشنده است.
تاکنون واشنگتن دولت سوریه را به استفاده از سلاح‌های شیمیایی متهم می‌کرده است.
واکنش به اظهارات
 ژنرال آمریکایی
به گزارش ایسنا، در پی اظهارات ژنرال «ریموند اودیرنو» رئیس در حال کناره‌گیری ستاد نیروی زمینی ارتش آمریکا مبنی بر «ضرورت تجزیه عراق»،  عبادی بیانیه‌ای صادر و اعلام کرد، این اظهارات «غیرمسئولانه» بوده و برخاسته از «ناآگاهی اودیرنو از واقعیت‌های عراق» است.
«فواد معصوم» رئیس‌جمهور عراق نیز تجزیه عراق را اقدامی غیرممکن دانست.
خبر دیگر اینکه پنجشنبه گذشته بقایای اجساد 67 ایزدی که به دست عناصر داعش کشته شده بودند، در «سنجار» تشییع و به خاک سپرده شد. پیکر این ایزدی‌ها از سه گور جمعی کشف شد.
سنجار از توابع استان نینوا است. این شهر اواسط تابستان سال گذشته از سوی تروریست‌های داعش اشغال و 29 آذر نیز بخش‌های زیادی از آن، از اشغال این گروه خارج شد. درگیری‌ها برای آزادسازی کامل سنجار همچنان ادامه دارد.