kayhan.ir

کد خبر: ۵۲۴۳۲
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۳
بررسي بازي نخ نماي مبارزه با تروريسم و ائتلاف عليه داعش

ائتلاف‌ عليه انسانيت و حقوق بشر(گزارش روز)

 گروه گزارش
سازمان بين‌المللي مهاجرت در بيانيه‌اي اعلام کرد که تعداد آوارگان عراقي به دليل حملات داعش به مناطق مختلف عراق، به بيش‌از سه ميليون نفر رسيد.
به نقل از اسپوتنيک، سازمان بين المللي مهاجرت روز سه شنبه بيستم فروردين ماه در بيانيه‌اي اعلام کرد که سه ميليون و 112 هزار و 914 عراقي از ابتداي دسامبر 2014 تا 13 جولاي گذشته مجبور به مهاجرت شدند.
در اين بيانيه آمده است که 518 هزار و 819 خانواده آواره عراقي در 103 شهرستان و 613 منطقه عراق مستقر شدند.
سازمان بين‌المللي مهاجرت اعلام کرد که 68 درصد از آوارگان از مرکز و شمال عراق هستند و اقليم کردستان ميزبان 28 درصد از اين آوارگان است.
سقوط شهر الرمادي مرکز استان الانبار در اوايل آوريل گذشته به دست داعش منجر به مهاجرت بيش از 250 هزار نفر از اين استان شده است.
حضور نظامي در اقصي نقاط دنيا به ويژه در خاورميانه همواره از سياست‌‌هاي نظامي غرب و آمريکا بوده است. موقعيت استراتژيک خاورميانه در اقتصاد و سياست جهان و نيز وجود رژيم صهيونيستي در فلسطين اشغالي اهميت حضور نظامي در آن را براي غرب و به ويژه آمريکا دو چندان کرده است.
 از اين‌رو، در راستاي تحقق روياي خاورميانه بزرگ (طرح استعماري صهيونيستي که رژيم صهيونيستي قلمروي خود را تا کشورهاي همسايه فلسطين اشغالي ادامه خواهد داد) همواره آمريکا و متحدانش به بهانه‌‌هاي مختلف در کشورهاي مختلف خاورميانه حضور داشته‌اند.
با اين حال داعش دست پرورده قدرت‌هاي بزرگي که داعيه دروغين مبارزه با تروريسم را دارند امروز به معضل بزرگي براي خود همان قدرت‌ها مبدل شده و گاها ديده شده در برخي مواقع کاملا از کنترل اربابان خود نيز خارج شده است.
در گزارش پيش رو به بررسي بازي نخ نماي ائتلاف عليه تروريسم و دروغ بزرگي به نام ائتلاف عليه داعش توسط همان ابرقدرت‌ها خواهيم پرداخت.
ائتلاف بين‌المللي عليه پاکستان و افغانستان
سال هاست پاکستان و افغانستان پايگاهي براي حضور و جولان گروه‌‌هاي القاعده بوده است و کيست که نداند ريشه شکل گيري القاعده، آمريکا و متحد ديرينه‌اش عربستان سعودي است. اين در حالي است که بارها و بارها بالگردهاي نظامي آمريکا در روستاها و نقاط مختلف پاکستان را به بهانه مبارزه با القاعده مردم را به خاک و خون کشيده است.
محمدعلي رستمي نژاد کارشناس امور بين‌الملل در اين باره به گزارشگر روزنامه کيهان مي‌گويد: «ريشه شکل‌گيري طالبان که منشعب شده از گروه‌‌هاي القاعده بودند، ايجاد گروهي براي مقابله با نفوذ شوروي در افغانستان از سوي آمريکا و متحدانش بود اما در افغانستان نيز مبارزه عليه القاعده و طالبان بهانه‌اي براي تشکيل ائتلاف بين‌المللي براي اشغال رسمي افغانستان از سوي آمريکا و متحدان غربي و عربي‌اش بود. ماجراي يازده سپتامبر و موضوعي که در آن القاعده و مسلمانان عامل انفجار آن معرفي شدند، چيزي نيست که از خاطر مردم عادي هم برود. آن چنان تبليغات رسانه‌اي براي قبولاندن اين دروغ بزرگ انجام شد که تا مدت‌‌ها در رسانه‌‌هاي مختلف از آن صحبت مي‌‌شد. به افغانستان حمله و اين کشور سال‌‌ها در اشغال غربي‌‌ها بود و پس از مدتي کم کم نيروهاي خارجي از آن خارج شدند اما القاعده و طالبان همچنان وجود دارند.»
ائتلاف بين‌المللي عليه عراق و سوريه
وي در ادامه تصريح مي‌کند: «ائتلاف دوم غربي‌‌ها در خاورميانه عليه عراق و صدام و به بهانه تسليحات شيميايي شکل گرفت و کشورهاي غربي  با بهانه‌‌هاي حقوق بشري خاک اين کشور را به توپ و تانک بستند حال آن که چندين سال پيش از حمله به عراق، خودشان سلاح‌‌هاي شيميايي به صدام مي‌‌فروختند تا در جنگ تحميلي عليه کشورمان استفاده کند.»
اين کارشناس امور بين‌الملل درباره ائتلاف سوم مي‌گويد: «ائتلاف سوم نيز در عراق صورت گرفت اما اين بار صدام از بين رفته بود و بهانه چيز ديگري بود. البته پيش از تشکيل ائتلاف ضد داعش با بهانه‌‌هاي حقوق بشري، ائتلافي براي حمايت از معارضين سوري و عليه دولت قانوني بشار اسد در سوريه شکل گرفته بود اما اين ائتلاف نتوانست بشار اسد را از پاي درآورد اما در عوض، گروهي از معارضين و تروريست‌‌هايي که در سوريه به جنايت حمايت شده از سوي غرب و آمريکا مشغول بودند با داعيه‌داري دولت اسلامي شام و عراق، در عراق سرازير شدند و ائتلاف حمايت از معارضين سوري، اين بار در چهره ائتلاف ضدداعش نمايان شد.»
بازي نخ نماي ائتلاف عليه تروريسم
اتخاذ موضع ضد داعش پس از آن رخ داد که داعش در اقداماتي عامدانه ظاهراً براي ايجاد ترس و رعب و شايد در باطن به منظور ايجاد بهانه‌اي براي حضور نظامي دوباره آمريکا و غرب در عراق، دست به جنايات هولناکي در مقابل دوربين و انتشار گسترده آن در فضاي مجازي زد. به ويژه پس از آن که داعش خبرنگار آمريکايي را در مقابل دوربين سر بريد و بازي‌‌هاي رسانه‌اي گسترده بر سر  آن به راه انداخت، آمريکا دوباره با بهانه حقوق بشر و مبارزه با تروريسم به دنبال اجراي بازي نخ نماي ائتلاف عليه تروريسم افتاد.
اشتباهات نظامي احمقانه ائتلاف ضدداعش
اين تمام داستان نبود. در حالي که آمريکا و غرب ادعا داشتند ائتلافي عليه داعش ترتيب داده‌اند، بارها و بارها بسته‌‌هاي حامل سلاح و تجهيزات را از طريق هواپيماهاي خود به دست داعش رسانده‌اند و بارها، در جاهايي که ارتش عراق نياز به پشتيباني داشته است، از اين کار سرباز زده‌اند يا اهداف کور را نشانه رفته‌اند و بدتر از آن در موارد متعددي مواضع ارتش و نيروهاي مردمي عراق را به رگبار و توپ بسته‌اند.
عليرضا اسعدي کارشناس مسايل سياسي در اين باره به گزارشگر کيهان مي‌گويد: «اين قبيل حمايت‌‌ها از داعش توسط آمريکا به قدري واضح بوده که در يک مورد، الرمادي سقوط مي‌‌کند و به دست داعش مي‌‌افتد در حالي که پايگاه‌‌هاي نظامي هوايي آمريکايي تنها چند کيلومتر با الرمادي فاصله داشتند و آمريکا هيچ اقدامي در جهت ممانعت از سقوط اين شهر انجام نمي‌‌دهد. اين اقدام به قدري واضح بود که سردار سليماني در يک سخنراني خود به آن اشاره مي‌‌کند و قوانين نظامي را که براساس آن آمريکا بايد در اين مورد وارد عمل مي‌‌شد، به اوباما گوشزد مي‌‌کند و اين سوال را مطرح مي‌‌کند که نفت داعش را چه کسي خريداري مي‌‌کند؟!»
زانو زدن 40 کشور قدرتمند
در برابر يک گروهک تروريستي چندمليتي!
اسعدي اين سوال را مطرح مي‌کند و مي‌گويد: «نزديک به يک سال است که چهل کشور ائتلافي را عليه يک گروهک تروريستي در عراق به راه انداخته‌اند و نيروي نظامي اين 40 کشور نتوانسته کاري از پيش ببرد در حالي که برخي کشورهاي حاضر در اين ائتلاف بالاترين قدرت سياسي را در شوراي امنيت دارند و تجميع قدرت نظامي 40 کشور جهان سومي هم براي از بين بردن يک گروهک تروريستي کافي است چه برسد به ائتلاف کشورهاي قدرتمند نظامي دنيا! چگونه است اين 40 کشور نتوانسته‌اند تا کنون يک گروهک تروريستي را که مقبوليت سياسي نيز در شوراي امنيت ندارد از پاي دربياورند. پاسخ اين سوال را به سادگي مي‌‌توان از اقدامات دوگانه اين ائتلاف موسوم به ضدداعش فهميد.»
مبارزه نمايشي با  داعش
دولت ترکيه، يکي از اعضاي اين ائتلاف در پوشش آمبولانس، سلاح‌‌هاي زيادي را به سوريه ارسال مي‌‌کند و پس از افشاي تصاوير آن در يک روزنامه، آن روزنامه را جاسوس مي‌‌خواند.
همچنين يک خلبان آمريکايي در مصاحبه با شبکه فاکس نيوز افشا مي‌‌کند که «من گاهي اعضاي داعش را مي‌‌ديدم اما اجازه بمباران آنها را دريافت نمي‌‌کردم. بروکراسي اجازه برخورد سريع با اهداف را نمي‌‌داد و گاهي صدور مجوز آن قدر زمان مي‌‌برد که هدف از دسترس خارج مي‌‌شد. منابع نزديک به ائتلاف بين‌المللي به فرماندهي آمريکا در گفت‌وگو با فاکس نيوز تاکيد مي‌‌کنند خلبان از زمان شناسايي هدف به حدود يک ساعت زمان براي دريافت مجوز بمباران نياز دارد.»
تصاوير رژه خطي داعش از سوريه به عراق در تصاوير منتشر شده از اين گروهک تروريستي چند مليتي بارها و بارها در رسانه‌هاي مختلف بازنشر شده است. در برخي از اين تصاوير، نيروهاي داعش سوار بر ماشين‌‌هاي گرانقيمت هستند نه تجهيزات نظامي و تنها اسلحه به دست گرفته‌اند. چگونه نيروي هوايي ائتلاف ضدداعش اين کاروان‌‌هاي تروريستي را نمي‌‌بيند و آنها با امنيت کامل وارد عراق مي‌‌شوند؟!
خريدار نفت داعش کيست؟
سوال اساسي ديگر اين است که منابع مالي داعش از کجا تأمين مي‌‌شود؟
 يک کارشناس و صاحب نظر در مسايل سياسي به گزارشگر کيهان مي‌گويد: «سوالات مهمي در افکار عمومي مردم مطرح هست مبني بر اينکه اين گروه تروريستي، نفتي را که از اشغال پالايشگاه‌‌هاي عراق استخراج مي‌‌کند را به چه کشوري مي‌‌فروشد در حالي که تمام همسايگان هم مرز با اراضي اشغالي توسط داعش يا از شيعيان و سنيان دشمن با اين گروه‌‌هاي تروريستي هستند و يا از اعضاي ائتلاف ضد داعش هستند!و آيا به غيراز آمريکا کس ديگري مي‌تواند خريدار اين نفت به غارت رفته باشد؟»
وي تصريح مي‌کند: «سوال مهم بعدي اين است که با توجه به يارگيري داعش از تمام کشورها، اين نيروها از کدام مرز و از کدام کشور وارد اين محدوده مي‌‌شوند در حالي که تمام کشورهاي هم مرز با محدوده اشغالي توسط داعش، عضو ائتلاف ضدداعش هستند! مسئله ديگر همسايگي با اسرائيل و مداواي مجروحان داعش در اسرائيل است در حالي که اسرائيل از متحدان ديرينه آمريکاست.»
اعتراض مسئولين عراق
به حملات ائتلاف ضدداعش به نيروهاي عراقي!
در تمام حملات داعش به عراق، نمايندگان پارلمان عراق و ساير مسئولين اين کشور نسبت به اين وضعيت موضع شديداللحني اتخاذ کردند. اين اقدامات به قدري فاحش است که برخي رسانه‌‌هاي غربي نيز از اسنادي صحبت مي‌‌کنند که نشان مي‌‌دهد اين ائتلاف نه تنها در مقابله با داعش جدي نيست بلکه حداقل برخي از اعضاي آن به دنبال حمايت از اين گروه تروريستي نيز هستند!
حميد تقدميان استاد دانشگاه و کارشناس مسايل سياسي مي‌گويد: «شواهد و قرائن حکايت از اين دارد که اقدامات نظامي اين ائتلاف عليه مواضع ارتش و نيروهاي مردمي عراق است. پاسخ کودکانه نظاميان اين ائتلاف مبني بر اينکه اين موارد اشتباهي رخ داده است، بيش از پيش اثبات مي‌‌کند که اين ائتلاف نه براي مقابله با داعش بلکه براي حمايت از آن شکل گرفته است اگرچه در ظاهر ادعا کنند قصد نابود کردن داعش را دارند.»
وي مي‌گويد: «بنابر آن چه گفته شد، بسيار روشن است که حضور نظامي آمريکا در عراق و سوريه براي مقابله با تروريسم نيست بلکه علت اين حضور، همان عللي است که در اشغال افغانستان و اشغال عراق دنبال مي‌‌شد. از اين رو، پيش بيني آينده اين ائتلاف کار چندان سختي نيست و آمريکا و متحدانش تا زماني که منافعشان در حضور و باقي ماندن گروه‌‌هاي تکفيري از جمله داعش در عراق و سوريه باشد، از آنها حمايت پنهان خواهد داشت و تلاش خواهد کرد موازنه قدرتي بين اين گروه‌‌هاي تکفيري و دولت عراق و سوريه داشته باشد.»