kayhan.ir

کد خبر: ۵۲۳۰۲
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۴

فرگوسن در قبضه شبه‌نظامیان نژادپرست

همزمان با اعتراضات گسترده مردمی در سالگرد قتل «مایکل براون» نوجوان سیاهپوست در فرگوسن به دست پلیس، شبه‌نظامیان سفیدپوست خیابان‌های فرگوسن را با ادعای اعاده نظم قرق کردند.


اعتراضات گسترده مردمی در سالگرد کشته شدن «مایکل براون » بار دیگر با سرکوب گسترده پلیس مواجه شد و حتی در جریان اعتراضات دو روز گذشته یک نوجوان 18 ساله دیگر نیز که گفته می‌شود دوست مایکل براون بوده به قتل رسید. با گسترش اعتراضات، پلیس فرگوسن حالت فوق‌العاده را تمدید و بیش از 150 تن از معترضان را نیز بازداشت کرد.
اما در  سرکوب اعتراضات دو روز گذشته فرگوسن، گروه‌های سفیدپوست مسلح موسوم به «حافظان سوگند» نیز وارد عرصه شدند.گروهی که اعضای آن عمدتا نیروهای سابق و کنونی ارتش، دستگاه‌های امنیتی و پلیس آمریکا هستند و مدعی‌اند که قصد دارند آرامش و امنیت را به فرگوسن بازگردانند. این گروه سال گذشته نیز در برهه‌ای در خیابان‌های فرگوسن حاضر شده بودند و حتی بر روی بام ساختمان‌ها تیرانداز مستقر کردند. اعضای این گروه ادعا دارند که می‌خواهند از مفاد قانون اساسی آمریکا محافظت کنند و به معترضان اجازه نمی‌دهند «امنیت شهر» را به خطر بیاندازند.
اعضای این گروه که به نظر می‌رسد ماموریتی مثل شرکت امنیتی «بلک واتر» برایشان تعریف شده، همچنان به گشت‌زنی مسلحانه در شهر ادامه می‌دهند و پلیس نیز تاکنون متعرض آن‌ها نشده است!
 به گزارش فارس، «جان بلمار» رئیس پلیس منطقه «سنت لوئیس»، که فرگوسن در آن واقع شده، هرچند می‌گوید حضور این افراد آن هم با پوشیدن جلیقه ضدگلوله و حمل آشکار سلاح‌های خودکار «هم بیهوده و هم تحریک‌آمیز» است، اما تاکنون دستوری برای توقف فعالیت آن‌ها صادر نکرده است.
خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز در این‌باره نوشت، «بلمار» قصد دارد از «باب مک‌کلاف» دادستان منطقه مشروعیت اقدام این گروه را جویا شود، اما بر اساس قوانین ایالتی میسوری، هرکسی با داشتن مجوز، می‌تواند سلاح خود را در هر نقطه‌ای از ایالت علنا حمل کند.
حضور این گروه در فرگوسن با عکس‌العمل معترضانی مواجه شده که می‌گویند حتی عدم برخورد با این گروه شبه‌نظامی هم ناشی از تبعیض نژادی علیه سیاهپوستان است. «نبیا عزیز» از سازمان‌دهندگان اعتراضات در فرگوسن می‌گوید: «قانون برای همه یکسان اعمال نمی‌شود. اگر این‌هایی که سلاح‌ به دست در خیابان گشت می‌زنند، سیاهپوست بودند، احتمالا الان دیگر زنده نبودند.»