kayhan.ir

کد خبر: ۵۲۱۰۲
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۵

روزنامه العهد: عربستان چاره‌ای جز مذاکره با سوریه نداشت

عربستان در حالی خود را آماده مشارکت مشروط در حل و فصل بحران‌های منطقه‌ای نشان می‌دهد که در واقع پس از ناکامی‌های متعدد در سوریه، عراق و یمن چاره‌ای جز این نداشت.



جنب و جوش اخیر عربستان برای مشارکت در حل و فصل بحران‌های منطقه و اعلام آمادگی مشروط در این خصوص در حالی است که پس از رو به رو شدن با درهای بسته در عراق و سوریه و یمن راهی جز این نداشت.
به گزارش تسنیم العهد نوشت: غوطه‌ور شدن عربستان در درگیری‌های موجود در خاورمیانه و به بن‌بست رسیدن تلاش‌های ریاض برای برکناری نظام حاکم بر سوریه، همچنین گرفتار شدن در باتلاق یمن باعث شده که آل‌سعود از هر طرف خود را تحت فشار ببیند و از سوی سازمان ملل و شورای امنیت و سازمان‌های حقوق بشری هم مؤاخذه شود.
از سوی دیگر عربستان در سطح داخلی نیز با مشکلات ناشی از اختلافات شدید در بین خاندان حاکم روبه‌رو است که با گذشت زمان در حال علنی شدن است، تا جایی که فایده این جنگ‌ها که عربستان به طور مستقیم و یا به طور نیابتی وارد آن می‌شود، در محافل داخلی این کشور زیر سؤال رفته است.
در این گزارش همچنین آمده علاوه بر همه این فشارها، عربستان با فشارهای تروریستی رو به رو است که در عملیات انتحاری داعش در داخل خاک آن نمود یافته است تا جایی که به نظر می‌رسد داعش جنگ پیشگیرانه علیه نهادهای امنیتی سعودی را به اجرا در آورده است.
نقش ایران
این روزنامه در ادامه نوشت به همه این موارد باید نتایج توافق وین در ارتباط با پرونده هسته‌ای ایران را نیز افزود، زیرا ستاره ایران به عنوان قدرت منطقه‌ای در حال درخشش است و تهران توانسته غرب را متقاعد کند که قابلیت دارد یک شریک کارآمد در مدیریت پرونده‌های حساس منطقه‌ای باشد.
در این شرایط عربستان با در نظر گرفتن این موارد آمادگی به ظاهر مشروط و در واقع جدی و غیر مشروط را برای حل و فصل فراگیر مسائل منطقه خاورمیانه اعلام کرد، زیرا در محاسبات جدید خاورمیانه و قدیمی آن از جمله عملیات 11 سپتامبر بهای سنگینی در انتظار آن است.
دیدار مقامات ریاض و دمشق
این در حالی است که مشاور اطلاع‌رسانی سوریه از دیدار قریب‌الوقوع طرف‌های سوری و عربستانی با نظارت روسیه برای حل بحران سوریه خبر داده است.
علی‌الاحمد گفت «هنوز مکان برگزاری دیدار یا شخصیت‌های شرکت کننده در آن مشخص نشده با این حال روند سیاسی حل بحران سوریه وارد میدان حل سیاسی شده است.
الاحمد گفت: «دیدارهایی در روسیه، عمان و کشورهای دیگر برای حل بحران سوریه برگزار شده است و نخستین دیدارها میان دو طرف عربستانی و سوری یک سال و نیم قبل به صورت غیر مستقیم صورت گرفت.»
وی افزود: «دیدار مستقیم میان مسئولان عالی رتبه دو کشور تقریباً یک ماه پیش صورت گرفت. پیش از آن نیز دیدارهای غیر مستقیم در عمان، سوریه و عربستان برگزار شد.»
این مقام سوری هدف از دیدارهای پیشین را «ارسال پیام‌های متقابل میان دو طرف» عنوان کرد.
اخیراً روزنامه السفیر لبنان نیز اعلام کرده بود که قرار است وزرای خارجه ایران، عربستان و سوریه نشستی را در مسکو برگزار کنند.
طبق خبرهای رسیده قرار است گروهی از مخالفان سوری نیز اواسط ماه جاری میلادی عازم مسکو شوند تا در آنجا با مسئولان روس به یک راهکار سیاسی برای حل بحران سوریه دست پیدا کنند.
پیشروی‌های جدید
ارتش سوریه
نیروهای ارتش سوریه و مقاومت لبنان بعد از نبردهای شدید با عناصر مسلح، در داخل شهر «زبدانی» در حومه دمشق پیشروی کردند.
این نیروها پس از کنترل کامل بر محله مسجد «بری» از دو محور آلزتوت» و «بردی» پیشروی کردند.
طبق گزارش‌های منتشر شده ارتش سوریه همچنین توانست بخش‌های جدیدی از محله «سلمان الجلی» را در شهر حلب به کنترل خود در بیاورند.
در منطقه «داریا» نیز نیروهای ارتش توانستند در محور میدان «شدیدا» پیشروی کنند؛ این امر بعد از کنترل آنها بر یک سری از ساختمان‌های مهم انجام شد.
در این عملیات تعدادی از تروریست‌ها به هلاکت رسیدند یا مجبور به فرار شدند.