kayhan.ir

کد خبر: ۵۲۰۷۲
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۳
گپ و گفتی با سیدامیر جاوید به بهانه «بزرگراه‌همت»

سفر به سرزمین شگفت انگیز

برنامه «بزرگراه همت» هر هفته روزهای یکشنبه با نمایش تصاویری، از تلاش‌های خلاقانه و گاه شگفت‌انگیز مردمی در مناطقی محروم و دورافتاده پرده برمی‌دارد.



سیدامیر جاوید، نویسنده و کارگردان و راوی این برنامه 34 سال سن دارد. تصویر او را پیش از این در برنامه «ققنوس» شبکه چهار و صدایش را هم هر هفته در برنامه «سینمامعیار» رادیو تهران می‌شنویم. وی این بار با مجموعه مستند و ترکیبی «بزرگراه همت» به شبکه افق رفته است. برنامه‌ای که هر هفته روزهای یکشنبه با نمایش تصاویری، از تلاش‌های خلاقانه و گاه شگفت‌انگیز مردمی در مناطقی محروم و دورافتاده پرده بر‌می‌دارد. تا به حال سه قسمت از این برنامه پخش شده است.
سیدامیر جاوید درباره فرآیند تولید «بزرگراه‌همت» می‌گوید:از آبان سال گذشته ایده تولید آن شکل گرفت.  یک فرآیند دو سه ماهه برای سوژه‌یابی آن انجام شد و به حدود 200 سوژه در اقصی نقاط کشور رسیدیم. با بررسی‌هایی که انجام شد در نهایت 13 سوژه را برای فصل اول برنامه انتخاب کردیم.
وی افزود: تمام سوژه‌ها درباره فعالیت‌های فرهنگی هنری مردمی است. وجه مشترک همه این فعالیت‌ها، خودجوش بودن و عدم دخالت نهادهای دولتی و حکومتی است. ما در این برنامه به فعالیت‌هایی می‌پردازیم که با اتکاء به قابلیت‌های انسانی، معنوی و مادی خود مردم شکل گرفته‌اند. برخی از سوژه‌ها فردی هستند و برخی جمعی.
وی ادامه داد: هدف برنامه همین است که مردم بیشتر یکدیگر را ببینند؛ هم از موفقیت یکدیگر خوشحال شوند و هم یاد بگیرند و هم اینکه اگر فرصت سفر به نقاط مختلف کشور را ندارند بتوانند از طریق برنامه «بزرگراه همت» با فعالیت‌ها و تجربیات و سبک زندگی هموطنان خود دیداری تازه کنند.
جاوید درباره تولید فصل دوم این برنامه هم گفت: اگر خدا بخواهد و با توجه به اراده شبکه افق فصل‌های بعدی برنامه را هم خواهیم ساخت. با این حال شرایط تولید برنامه بسیار دشوار است. برای ضبط هر قسمت از این برنامه باید سفرهای طولانی و سخت و مسیرهای بعضا صعب العبور را انجام دهیم. به همین دلیل به یکی دو ماه استراحت نیاز داریم تا بعد کار برای تولید فصل دوم را آغاز کنیم.
او همچنین نظرش را درباره شبکه تازه تأسیس «افق» که برنامه «بزرگراه همت» نیز یکشنبه هر هفته ساعت 17 و تکرار آن ساعت 22 پخش می‌شود، این‌گونه بیان کرد: شبکه افق پتانسیل خوبی دارد، اما چند مشکل زیرساختی پیش روی آن قرار دارد که البته بخشی از این مشکلات دست خودش نیست. به‌طور مثال به واسطه سفرهایی که برای تولید همین برنامه به نقاط مختلف کشور داشتم، متوجه شدم که شبکه‌های دیجیتال در خیلی از مناطق ایران قابل دریافت نیستند. این درحالی است که در همان مناطق، شبکه‌های ماهواره‌ای به سادگی دریافت می‌شوند. نکته مهم این است که شبکه افق، بیشترین توجه را به مردم و فعالیت‌های مردمی‌دربخش‌های مختلف کشور دارد. بنابراین اگر امکان دریافت سیگنال‌های این شبکه در همه جای کشور فراهم شود، مردم هم از دیدن تصویرخودشان در یک شبکه تلویزیونی استقبال می‌کنند. مشکل دیگر، ضعف تبلیغات است. یادم هست موقع راه‌اندازی شبکه نسیم، همه شبکه‌های صداوسیما به‌طور 24 ساعت برای آن تبلیغ می‌کردند، اما برای شبکه افق چنین کاری نشد. به همین دلیل بسیاری از مردم اصلا از راه اندازی چنین شبکه‌ای اطلاع ندارند! ضمن اینکه به نظر من باید به کسانی که در شبکه افق مجاهدانه همه سختی‌ها و کمبودها را تحمل می‌کنند فرصت داد. هنوز فعالیت این شبکه به یک سال هم نرسیده اما انتظارها از آن خیلی بالاست. به نظرم «افق» برای رسیدن به پختگی به زمان بیشتری نیاز دارد، هرچند در این مدت اندک هم دستاوردهای خوبی داشته است.