kayhan.ir

کد خبر: ۵۲۰۲۹
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۶
مسئول هماهنگی امور ایثارگران وزارت کشور:

عدم پرداخت فوق‌العاده ایثارگران خلاف قانون است

مشاور وزیر کشور از اجرایی نشدن برخی از حقوق مصرح در قانون درباره خانواده شهدا و ایثارگران انتقاد کرد.

غلامرضا یاوند عباسی دیروز در شورای هماهنگی امور ایثارگران کرمانشاه که باحضور مشاوران پنج استان ایلام، همدان، مرکزی، خوزستان و لرستان و برخی از نمایندگان جامعه ایثارگری برگزار شد با ابراز تأسف از اینکه اجرانشدن برخی از مواد قانونی خدمات ایثارگران دغدغه مسئولان کشور را فراهم کرده است گفت: عدم پرداخت فوق‌العاده ایثارگران خلاف قانون است و باید هرچه سریع‌تر اجرا شود.
وی در این رابطه با اشاره به ماده 51 قانون جامع ایثارگران مبنی بر اینکه کلیه دستگاه‌های اجرایی مشمول این قانون موظفند به شهدا و جانبازان 25 درصد و بالاتر و آزادگان شاغل مبلغی معادل 25 درصد حداقل حقوق کارکنان دولت را که هر ساله تعیین می‌شود به عنوان فوق‌‌العاده ایثارگری پرداخت کنند گفت: این قانون به دلایلی که اواسط سال 92 ابلاغ و منابعی برای تأمین آن وجود نداشت تاکنون اجرا نشده است و این عدم پرداخت فوق‌العاده ایثارگری توسط دستگاه‌ها طی این دو سال تخلف است. مسئول هماهنگی امور ایثارگران وزارت کشور با اشاره به موضوع مشکلات درمانی جانبازان و ایثارگران نیز گفت: این قانون آنقدر بین بنیاد شهید و دستگاه‌های اجرایی دست به دست شده که دیگر نمی‌خواهیم دوباره دست به دست شود و به بنیاد شهید واگذار کنند بلکه هم‌اکنون باید عملیاتی شده و به مرحله اجرا درآید.
مشاور وزیر و مسئول هماهنگی امور ایثارگران وزارت کشور، از معافیت 100 درصدی هزینه درمان خانواده شهدا و فرزندان آنها خبر داد و افزود: تاکید من به کسانی که این قانون را اجرا نمی‌کنند این است که نگویند قانونی نیست بلکه بگویند ما نمی‌توانیم اجرا کنیم که کسانی که توان اجرای آن را دارند نیز دچار مشکل نشوند.
یاوند عباسی در مورد اجرای قانون همترازی جانبازان نیز گفت: این موضوع باید از سوی سازمان مدیریت اجازه داده شود و هم‌اکنون نیز در مجلس و سازمان مدیریت در حال پیگیری است که چنانچه نتایج قطعی به دست آید ما اجازه اجرا خواهیم داشت.
پرداخت مستمری به خواهران شهدا
پس از فوت پدر و مادر
وی همچنین از پیگیری موضوع پرداخت مستمری به خواهران شهدا که پس از فوت پدر و مادر شهدا خود سرپرست بوده و یا مطلقه شده‌اند نیز خبر داد و گفت:‌ نامه‌ای در این خصوص از معاون سازمان بنیاد شهید دریافت کرده‌ام که اعتباری پیش‌بینی شده و در صورت تحقق حتما اجرایی خواهد شد.
یاوند عباسی همچنین به بحث استخدامی ایثارگران و یا فرزندان شاهد و ایثارگر نیز در دستگاه‌های اجرایی اشاره کرد و گفت: به این منظور چند ماده قانونی مبنی بر استخدام حداقل 25 درصد، سپس 5 درصد و نهایتا جایگزینی یک نفر در این زمینه وجود دارد که لازم‌الاجراست.
گفتنی است براساس بند «و» ماده 128 قانون برنامه پنجم توسعه جانبازان بالای 50 درصد دوشغله می‌توانند از دو صندوق جدا از هم حق بازنشستگی دریافت کنند که این ماده قانونی نیز سال‌هاست اجرایی نشده است. مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران کرمانشاه هم در این نشست با اشاره به کوتاهی برخی دستگاه‌ها در اجرای صحیح و به موقع قانون خدمات جامع ایثارگران در این رابطه به مشکل مسکن ایثارگران پرداخت و گفت: در خصوص پرداخت تسهیلات برای خرید مسکن ایثارگران، متاسفانه بانک‌های عامل به بهانه تامین منابع از این موضوع سرباز می‌زنند.
وی در خصوص قطع مستمری نامادری و خواهر و برادر شهید نیز گفت:‌ این موضوع به خاطر ایراد نهادهای نظارتی بوده و مشکل عدم اجرای آن تامین منابع لازم نبود که قرار بود این موضوع ابلاغ شود.
حجت‌الاسلام عسکری مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز به کوتاهی‌های مربوط به استخدام خانواده شهدا و ایثارگر در نهادهای دولتی و غیردولتی گفت:‌ طبق قانون باید حداقل 25 درصد استخدامی‌ها به خانواده‌های ایثارگران اختصاص یابند که متاسفانه در شرکت‌های خصوصی و حتی دولتی به آن کم‌توجهی می‌شود.