kayhan.ir

کد خبر: ۵۱۴۶۰
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۲
نمایش قدرت سعودی‌ها فقط نیم ساعت دوام آورد

معاون رئیس‌جمهور فراری یمن پس از گرفتن عکس یادگاری از عدن گریخت

معاون رئیس جمهور فراری یمن که در ریاض ساکن است روز شنبه برای قدرت نمایی وارد فرودگاه عدن شد اما از ترس دستگیری و کشته شدن بلافاصله پس از گرفتن عکس یادگاری گریخت.

گویا آخرین امیدهای سعودی در یمن نیز در حال از دست رفتن است. پس از ناکامی آل‌سعود در حملات هوایی علیه یمن، این کشور شهر جنوبی عدن را به عنوان «فاز جدید فتنه» خود انتخاب کرد اما اوضاع در این شهر نیز بر وفق مراد سعودی‌ها و نیروهای «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهور فراری یمن نیست از این‌رو آنها رو به حرکات نمایشی و تبلیغاتی آورده‌اند.
به گزارش فارس،  عربستان روز شنبه با توهم تشکیل دولت موقت، «خالد بحاح» معاون رئیس جمهور مستعفی یمن را با یک هواپیمای اختصاصی به عدن در جنوب یمن منتقل کرد. رسانه‌های منطقه از جمله شبکه الجزیره، العربیه و بی‌بی سی عربی نیز بلافاصله وارد معرکه شده و    با آب و تاب فراوان از ورود «خالد بحاح» معاون رئیس جمهور مستعفی یمن به عدن خبر دادند. رسانه‌های سعودی که نمی‌توانستند خوشحالی خود را از این خبر کتمان کنند، این خبر را در صدر اخبار خود قرار دادند. گفته می‌شود که شش تن از وزرای دولت مستعفی یمن نیز همراه «خالد بحاح» بودند.
 اما معاون رئیس جمهور فراری یمن تنها نیم ساعت در عدن ماند و پس از آن به سرعت و برای نجات جان خود از این شهر گریخت و راهی امارات شد.
منابع یمنی می‌گویند که خروج «خالد بحاح» از عدن نشان می‌دهد که طرفداران «منصور هادی» رئیس جمهور مستعفی یمن بر این شهر که در جنوب یمن قرار دارد، تسلط ندارند و کنترل آن در دست نیروهای انصارالله است. این منابع همچنین ضمن تکذیب اخبار منتشر شده درباره ورود هوایی «بحاح» به عدن تاکید کردند که وی از طریق دریا وارد این شهر شده است. کارشناسان معتقدند عربستان با این اقدام تبلیغاتی تلاش دارد تصویری از پیروزی سیاسی را برای خود به نمایش بگذارد.
روایتی متفاوت از فرار بحاح از عدن
در همین ارتباط یک منبع نزدیک به ارتش یمن در گفت وگو با خبرنگار پایگاه خبری - تحلیلی الوقت گفت: «پس از گذشت چند دقیقه از حضور «خالد بحاح» در فرودگاه عدن،‌ یکی از نیروهای امنیتی اقدام به تیراندازی به سوی وی نمود اما به دلیل تشدید نیروهای حفاظتی، «خالد بحاح» از این ترور جان سالم به در برد و آسیبی به وی نرسید.»
این منبع یمنی تاکید کرد، «خالد بحاح» به همین دلیل پس از حضور نیم ساعت در عدن،‌ به سفر خود به مقصد ریاض پایان داد. این منبع که خواست نامش فاش نشود، افزود: «عربستان از انعکاس خبر حادثه به دلیل اینکه دیگر مسئولان یمنی از سفر به عدن به دلیل ناامنی شهر عدن خودداری نکنند، ممانعت می‌کند.
 گفتنی است رسانه‌های سعودی در هفته‌های اخیر با انتشار اخبار دروغ، ‌اوضاع امنیتی عدن را امن توصیف کرده بودند.»
تحولات میدانی
از سوی دیگر، جنگنده‌های سعودی به سه منطقه «القمع»، «الملیل» و «وادی ابوجباره» استان صعده واقع در شمال یمن، بیش از ۱۰۰ موشک شلیک کردند. همچنین در پی حمله جنگنده‌های سعودی به منطقه مسکونی الحمرا در استان لحج دست کم ۸ غیرنظامی شهید و ۲۰ نفر نیز زخمی شدند.
ارتش و نیروهای مردمی یمنی نیز در مقابل با شلیک 50 موشک مراکز نظامی عربستان در الردیف را هدف قرار دادند.
در این حمله موشکی تعدادی از نظامیان سعودی کشته شدند. همچنین ارتش و نیروهای یمنی سه تانک برادلی سعودی‌ها را منهدم کردند.
 ارتش و کمیته‌های مردمی یمن همچنین موفق شدند کنترل پایگاه نظامی جلاح در جازان را به دست بگیرند که درپی آن چند نظامی سعودی کشته شدند.