kayhan.ir

کد خبر: ۵۱۳۵۱
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۰
فرانسه در آتش بحران اقتصادی

تهران- پاریس جای ناجی و غریق عوض شده است!

برخی در داخل، این گونه وانمود می کنند که حضور شرکت‌های فرانسوی در ایران برای نجات اقتصاد کشور ضروری است، و این در حالی است که فرانسه امروز در آتش بحران اقتصادی می‌سوزد و پاریس برای نجات اقتصاد خود چشم به بازار 80 میلیونی ایران دوخته است نه نجات اقتصاد ایران.

 شعله های آتش بحران اقتصادی فرانسه را در خود فرو برده است و این کشور به هر دری می‌زند تا از این بحران خلاصی یابد. بازار 80 میلیونی و بکر ایران بهترین و دم دست‌ترین گزینه برای خروج فرانسه از بحران اقتصادی است و این در حالی است که در داخل برخی چنین القاء می‌کنند که این ما هستیم که برای نجات از وضعیت اقتصادی کنونی به امثال فرانسه نیاز داریم ولی واقعیت این است که ایران نقش نجات غریق را برای  فرانسه در حال غرق بازی می کند.
آتش بحران اقتصادی در فرانسه چند ماهی  می‌شود که  از شهرهای بزرگ این کشور به شهر بندری« کاله» رسیده است. «کاله» چند ماهی است که  به صحنه اعتراضات گسترده کارگران به  سیاست های ریاضتی و وضعیت معیشتی و  بی ثباتی شغلی  تبدیل شده است. در این میان صدها مهاجر و بی خانمان  نیز با استفاده از فرصت به وجود آمده برای ورود به انگلیس تلاش می‌کنند که خود تبدیل به بحران دیگری شده است. دولت انگلیس برای حل این بحران حتی، به ارتش متوسل شده است.
«تونل کانال»، تونلی 50/5 کیلومتری است که زیر بستر دریای «مانش» حفر شده و «کنت» در انگلیس را به «کاله» در فرانسه متصل می‌کند. این تونل دارای دو خط ریلی و یک تونل جانبی برای خودروهاست که عمدتا محل آمد و شد کامیون‌های باربری از اروپا به انگلیس و به عکس است.در طول ماه‌های اخیر اعتصابات ضد ریاضتی «گسترده» و  هجوم مهاجران به سوی انگلیس از مرز فرانسه به مشکلی برای دو کشور تبدیل شده تا جایی که سران دو کشور برای یافتن راه حل چندین بار به گفت و گو نشسته‌اند.
 روز جمعه اما نیز پلیس فرانسه اعلام کرد که اعتصاب کارگران بار دیگر موجب بسته شدن این بندر در شمال فرانسه شده است. کارگران معترض بندر« کاله» با آتش زدن انبوهی از لاستیک‌ها موجب مسدود شدن این بندر شدند. کارگران در اعتراض به اخراج کارگران دست به اعتصاب زده و بندر کاله را مسدود کرده‌اند.  فعالیت کشتیرانی نیز در این منطقه کاملا مختل شده است. کارفرمایان می‌گویند، به دلیل بحران مالی نمی‌توانند کارگران را نگه دارند.
شهر کاله در طرف فرانسوی تونل شاهد هجوم بیش از 3 هزار مهاجر خارجی است که آنها نیز قربانی بحران اقتصادی کشورشان هستند و قصد ورود غیر قانونی به انگلیس را دارند.
در دو ماه گذشته دست‌کم، ده تن از این مهاجران در کاله هنگام تلاش برای ورود به انگلیس جان خود را از دست داده‌اند. وزارت کشور انگلیس اعلام کرده  در سال جاری میلادی ١٩ هزار بار جلوی پناهجویانی را که می‌خواسته‌‌اند از بندر کاله و کانال مانش خود را به این کشور برسانند، گرفته شده است.گفته می شود از هشت ماه پیش تاکنون نزدیک به ۳۷ هزار مهاجر اقدام به گذشتن از تونل مانش کرده اند.
گفتنی است «اعتصاب کارگران فرانسوی» و بحث «مهاجرت‌های غیرقانونی»  از تبعات بحران اقتصادی است. اوضاع در انگلیس نیز بهتر از فرانسه نیست. انگلیس برای نجات از بحران مالی مجبور به کوچک کردن ارتش خود شده است. به این وضع بد اقتصادی، جنگ اقتصادی بین اروپا و روسیه را نیز اضافه کنید. همین چند روز پیش بود که پوتین در یک اقدام انقلابی دستور داد تمام محصولات کشاورزی و دامداری کشورهای اروپایی که در تحریم روسیه مشارکت دارند، معدوم شود.
جنگ اقتصادی بین روسیه و اروپا وضعیت اقتصادی در کشورهای اروپایی را به مراتب بدتر کرده است. کسانی که در داخل دل به کشورهای بدسابقه‌ای مثل فرانسه بسته‌اند تا اوضاع اقتصادی کشور را بهبود ببخشد، باید به این مسأله توجه کنند که امثال فرانسه برای نجات خود از بحران اقتصادی است که متوجه ایران شده‌اند، نه نجات اوضاع اقتصادی کشورمان.