kayhan.ir

کد خبر: ۵۱۳۱۵
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۰
این گزارش را جدی بگیربد

توافق وین شلیک به‌امنیت ایران است

علیرغم هیاهوی رسانه‌ای ذوق‌زدگان درخصوص دستاوردهای توافق وین، با توجه به مستندات و شواهد قابل تامل، این توافق امنیت جمهوری اسلامی ایران را نشانه رفته است.
سرویس سیاسی-

عده‌ای معتقدند که توافق وین و قطعنامه 2231  ضريب امنيت کشور را افزايش مي‌دهد و سايه تهديد را از سر ايران برمي چيند. هرچند که اظهارات عاجزانه مقامات آمریکایی درخصوص حمله به ایران بیشتر به یک بلوف تکراری شبیه است اما باید به این موضوع توجه داشت که دشمن هیچگاه از ضربه زدن به جمهوری اسلامی ایران دست برنمی دارد و به هر طریقی به دنبال ایجاد مسیری برای ورود به روزنه‌های امنیتی کشور است.
 گزارش بازرسی از مراکز خاص در خدمت اهداف نظامی
«جاش ارنست» سخنگوي كاخ سفيد، چندی پیش در نشست خبري با تأكيد بر اينكه يكي از مزایای بازرسي از ايران، افزايش اطلاعات در مورد اهداف احتمالي و بالا رفتن دقت به هنگام اقدام نظامي در ايران خواهد بود تأكيد کرد:«نكته كليدي اين است كه (پس از توافق) گزينه نظامي تقويت هم مي‌شود، چراكه طي اين سال‌ها ما جزئيات بيشتري از برنامه هسته‌اي ايران جمع‌آوري خواهيم كرد.»
علیرغم هیاهوی رسانه‌ای ذوق زدگان درخصوص افزایش ضریب امنیت کشور پس از توافق باید گفت:اگر منظور از تهديد، لفاظي هاي آمريکايي هاست،نه تنها این تهدیدها در کوران مذاکرات مرتبا تکرار می‌شد، بلکه با پایان یافتن مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 مقامات آمریکایی هنوز اين عادت ابلهانه را ترک نکرده‌اند و حتی افزایش نیز یافته است.
اما اگر منظور يک تهديد واقعي و عملياتي است، بايد گفت متاسفانه و برخلاف تصور عمومي و فضاسازي آگاهانه رسانه هاي غربي و ذوق زدگان داخلي، توافق هسته اي - با توجه به بازرسي‌ها و کميت و کيفيت نظارت - نه تنها احتمال جنگ و درگيري را کاهش نمي دهد بلکه به شدت در اين راستا عمل مي کند. شايد ادعاي عجيبي به نظر برسد اما با دقت در جزئيات ماجرا به حقيقي بودن آن پي خواهيد برد.
  از ابتداي گشوده شدن پرونده بحران جعلي فعاليت هسته اي ايران، گزينه نظامي روي ميز آمريکايي‌ها بوده است. آنها در ظاهر تجهيزات لازم براي يک حمله به تاسيسات هسته اي ايران را هم دارند. اما چرا تا کنون از آن استفاده نکرده‌اند؟ فارغ از بحث پاسخ سخت و شکننده ايران به چنين تجاوزي، پاسخ کليدي اين است؛ اين حمله چقدر موثر است؟ به اعتراف خود غربي‌ها تقريباً هيچ. زيرا آمريکا از اطلاعات مفصل درباره زنجيره تامين‌کننده برنامه ايران که امکان توليد سانتريفيوژهاي تازه را مي دهد، محروم است و به اين ترتيب ایران می‌تواند به سرعت اين چرخه را بازسازي کرده و حتي گسترش دهد.
 توافق نهایی، جاي خالي پازل اطلاعاتي آمريکا را پر می‌کند
    توافق نهايي به شکلي تاسف بار جاي خالي پازل اطلاعاتي آمريکا را در اين زمينه پر کرده و در واقع ضريب موفقيت يک حمله را تضمين مي کند چرا که براساس اين توافق بازرسان پيوسته بر زنجيره تامين ايران نظارت خواهند داشت و تاکيد مي کند که «ساخت سانتريفيوژ ايران متوقف خواهد شد و تحت نظارت ممتد قرار خواهد گرفت.» علاوه بر اين، ايران فقط اجازه خواهد داشت اقلام هسته اي را از طريق يک کانال خريد مشخص و تحت نظارت غرب تهيه کند. از جنبه اطلاعاتي، اين يک فرصت بي سابقه براي جمع آوري و تحليل اطلاعات در خصوص مولفه هاي اساسي توانايي ايران براي احياي برنامه هسته اي است. در چنين شرايطي حمله نظامي، برنامه هسته اي ايران را مي تواند حتي بيش از يک دهه متوقف کند. در حالي که پيش از داشتن اين اطلاعات، اين وقفه در خوش بينانه ترين حالت کمتر از 2 سال است.
براساس اين توافق ايران بايد مجموعه سانتريفيوژهاي خود را در مرکز غني سازي نطنز متمرکز و به ميزان زيادي ذخيره اورانيوم غناي پايين خود را کم کند. علي رغم زيرزميني بودن نطنز، در برابر فردو که چندين برابر عمق بيشتري دارد اين مرکز آسيب پذيرتر بوده و مي‌تواند هدفي براي يک حمله نظامي باشد. آمريکايي‌ها که مي دانند قادر به تخريب مرکز فردو نيستند، به شکلي عجيب و غريب اصرار دارند که اين مرکز تبديل به جايي براي تحقيق و توسعه(ده‌ها متر زير زمين و در دل کوه!) شده و حتي يک گرم اورانيوم غني سازي شده نيز در آن نبايد وجود داشته باشد.
 رابطه توافق نهایی و فصل هفتم منشور سازمان ملل
  يکي ديگر از دلايل اصلي اينکه آمريکايي‌ها هزينه اقدام نظامي را از فايده آن بيشتر مي‌دانند، اين است که حمله نظامي صفحه شطرنج سياسي را به هم مي ريزد. فروپاشي ائتلافي که آمريکا طي سال‌ها و به زحمت عليه جمهوري اسلامي ايجاد کرده و پايان رژيم تحريم‌ها اولين و آني ترين تاثير حمله نظامي خواهد بود. حال تصور کنيد که پس از توافق نظامي گروه هاي بازرسي آژانس يکي پس از ديگري وارد کشور شوند و بخواهند به هر مرکزي سر بزنند و اطلاعات جمع آوري کنند. بدون شک اين روند بايد جايي متوقف شود. اما اگر بناي آژانس بر عدم توقف و باز نگه داشتن اين پرونده ساختگي باشد، که هست چه؟ آنوقت اجازه ندادن به بازرسان براي دسترسي به يک مرکز خاص، اول داستان خواهد بود! در چنين شرايطي بهانه اي کاملاً دنياپسند براي يک حمله مهيا خواهد شد. ايران از توافق سرپيچي کرده و براساس فصل هفتم منشور بايد تنبيه شود!
    بر اين اساس بايد توجه داشت پذيرش توافقي که راه را براي بهانه جويي طرف مقابل بازگذاشته، نهادهاي امتحان پس داده و آلت دست را مرجع داوري قرار داده و نقاط کور را براي سازمان هاي اطلاعاتي غرب روشن مي‌سازد، نه تنها مسائل سياسي و اقتصادي کشور را حل نمي کند بلکه مي تواند در پروسه اي گام به گام مخاطرات شديد امنيتي نيز به همراه داشته باشد.
علت قاطعيت خاص بيانات رهبر معظم انقلاب را بايد در چنين واقعياتي جستجو کرد. بي علت نيست که ايشان در دانشگاه افسری امام حسین(ع) مي گویند: «اجازه هيچ گونه بازرسي از هيچ يک از مراکز نظامي و همچنين گفتگو با دانشمندان هسته اي و ساير رشته هاي حساس و اهانت به حريم آنها، داده نخواهد شد. اين موضوع را دشمنان نظام اسلامي و همه کساني که منتظر تصميم نظام هستند، به روشني متوجه شوند».
 اوباما: پس از 15 سال، شرایط برای اقدام نظامی مناسب‌تر است
در همین حال،«باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا در کنفرانس تلفنی با گروه‌های حامی توافق هسته‌ای در اظهار نظری گستاخانه مدعی شد: ایران، یک رژیم دین‌سالار بی‌رحم و حامی تروریسم است.
اوباما افزود: پس از 15 سال، شرایط برای اقدام نظامی مناسب‌تر است.
وی در ادامه گفت: بازرسی‌ها پس از دو رئیس‌جمهور بعدی هم ادامه دارد.
رئیس جمهور آمریکا تصریح کرد: تامین امنیت اسرائیل به عنوان بزرگترین متحد آمریکا در منطقه، استفاده از موضع قدرت برای یافتن راهکارهای دیپلماتیک و تمرکز بر موضوع تسلیحات هسته‌ای در سیاست خارجی موضوعاتی هستند که در توافق تاریخی‌ای که اخیرا بین ایران و کل جامعه جهانی! به دست آمد، با قدرت اعمال شد.
اوباما افزود: توافق اخیر،یک توافق خوب است که باید به آن افتخار کنیم
وی مدعی شد: این توافق چهار مسیر اصلی ایران برای رسیدن به یک سلاح هسته‌ای را قطع می‌کند. برای ده سال ابتدایی، این توافق به میزان قابل توجهی برنامه هسته‌ای ایران را محدود می‌کند.
رئیس جمهور آمریکا در ادامه گفت: توافق وین،تاسیسات زیرزمینی را که بستنشان از راه‌های دیگر احتمالا شدنی نبود را می‌بندد.
 ایران تحت شدیدترین بازرسی‌ها در تاریخ خواهد بود
اوباما افزود: در طول این مدت، تحقیقات و توسعه‌ای که ایران می‌تواند در زمینه توان هسته‌ای انجام دهد، کاملا محدود خواهد بود.
وی تصریح کرد: ایران تحت شدیدترین بازرسی‌ها در تاریخ خواهد بود.
رئیس جمهور آمریکا در ادامه گفت: حتی با رفع تحریم‌ها، آن‌ها برای رسیدن به جایی که اگر تحریم‌ها اصلا نبود می‌رسیدند، 20 تا 22 سال زمان می‌خواهند.
 اگر توافق رد شود
 در دنیا بی‌اعتبار می‌شویم
اوباما مدعی شد: ساختاری که در نظر گرفته شده، به نحوی است که ما می‌توانیم بر هر نوع مخالفتی که ایران ممکن است با دسترسی به هر سایتی، اعلام‌شده یا اعلام‌نشده، داشته باشد، غلبه کنیم و اگر آن‌ها همکاری نکردند، آن وقت باز هم ما در موضعی خواهیم بود که تحریم‌ها را سرجایشان بازگردانیم.
وی همچنین مدعی شد: ما طبق این توافق، قادر خواهیم بود براساس اختیارات بین‌المللی که از میان نمی‌روند، با تسلیح حزب‌الله مقابله کنیم.
به گزارش فارس،رئیس جمهور آمریکا در ادامه گفت: دست کشیدن ایران از برنامه هسته‌ای، توهم است.
اوباما افزود: اگر توافق رد شود، در دنیا بی‌اعتبار می‌شویم.
 هاآرتص: یهودیان آمریکا مخالف توافق هسته‌ای نیستند
روزنامه صهیونیستی هاآرتص در گزارشی نوشت: کنسول‌گری اسرائیل در فیلادلفیا در نامه‌ای محرمانه به تل آویو تاکید کرده که یهودیان آمریکا مخالف توافق هسته‌ای نیستند.
پایگاه خبری یورو ریپورتر در گزارشی اعلام کرد: یک سخنگوی اتحادیه اروپا در پاسخ به نامه وزیر خارجه آرژانتین که از آنها خواسته بود درباره نتایج پایانی مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 توضیح بدهند گفت که علیرغم توافق هسته‌ای، حکم پلیس اینترپل مبنی بر بازداشت «احمد وحیدی» وزیر سابق دفاع ایران هنوز معتبر است.
گفتنی است سردار وحیدی در ارتباط با بمب‌گذاری در «مرکز همیاری یهودیان آرژانتین» (آمیا) هدف برخی اتهامات بی‌‌اساس قرار گرفته است. بر طبق توافق صورت گرفته میان ایران و گروه 1+5 برخی از مقامات ایرانی از جمله سردار وحیدی قرار است از لیست تحریم‌ها کنار گذاشته شوند.
اظهار نظر سخنگوی اتحادیه اروپا در حالی است که بخش رسانه‌ای پایگاه اینترنتی شورای وزرای اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد این شورا اولین اقدامات حقوقی برای اجرای برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) بین ایران و کشورهای گروه 1+5 را تصویب کرد.
 عراقچی: بهانه‌جویی آمریکا در موضوع حقوق بشر و تروریسم بعد از توافق ادامه دارد
به گزارش خبرگزاری‌ها، «عباس عراقچی» عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در جلسه مشترک با اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: برجام سند محرمانه‌ای ندارد.
عراقچی افزود: بهانه‌جویی آمریکا در موضوع حقوق بشر و تروریسم بعد از توافق ادامه خواهد داشت.
وی در ادامه گفت: نگرانی جامعه تجاری ایران از تحریم‌های سوئیفت درست نیست.
معاون وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: راکتور آب سنگین به هیچ وجه با بتن مسدود نمی‌شود.
عراقچی اظهار داشت: اگر آمریکا به تعهدات خود پایبند نباشد ایران ظرف چند سال به حالت قبل خود برمی‌گردد. در آن زمان شاهد خواهیم بود که دیگر ساختار تحریم‌ها شکست خورده و به حالت قبل بر نمی‌گردد. وی تاکید کرد: تمام نگرانی‌های مربوط به بازرسی از مراکز نظامی برطرف شده است.
عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای افزود: تفاهم صالحی و آمانو با عنوان «نقشه راه همکاری برجام» بین ایران و آژانس به صورت محرمانه است. عراقچی در ادامه گفت: براساس برجام اعضای 1+5 مکلف به تامین سوخت 20 درصد برای راکتور تهران هستند. وی خاطرنشان کرد: رمز ضمانت اجرایی برجام، توانایی هسته‌ای ایران است.
معاون وزیر امور خارجه اظهار داشت: حضور 150 بازرس آژانس با تأیید ایران انجام می‌شود و بازرسان کانادایی و آمریکایی نمی‌توانند به ایران بیایند.
گفتنی است نشست عراقچی با کمیسیون امنیت ملی مجلس در ابتدای هفته گذشته برگزار شد ولیکن جزییات این نشست پنج شنبه هفته گذشته از طریق شبکه خبر سیما اعلام شد.
 مونیز: بازرسان به سایت‌های اعلام نشده دسترسی دارند
ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا در یادداشتی در پایگاه خبری «فوروارد» نوشت: بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در کمتر از 24 ساعت به سایت‌های اعلام‌نشده ایران دسترسی خواهند داشت!
مونیز افزود: راستی‌آزمایی و دسترسی بی‌سابقه‌ای در سند برجام وجود دارد.
 طرح پرداخت 4 میلیون دلار
 به گروگان‌های لانه جاسوسی!
پایگاه خبری هیل در گزارشی اعلام کرد: نمایندگان کنگره طرحی را برای پرداخت ۴ میلیون دلار غرامت به هر یک از گروگان‌های سفارت آمریکا(لانه جاسوسی) در ایران آماده کردند!.
این پایگاه در خبری دیگر اعلام کرد: تعدادی از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا نامه‌‌ای را در این مجلس پخش کرده‌اند که در آن خطاب به باراک اوباما خواسته شده کنگره در جریان «توافق محرمانه ایران و آژانس» قرار گیرد.
 اسرائیل تهدید است، نه ایران
به گزارش فارس، «نوام چامسکی» تحلیلگر آمریکایی در مصاحبه با شبکه خبری «الجزیره» گفت: تهدیدات نظامی آمریکا علیه ایران، نقض منشور سازمان ملل است.
چامسکی افزود: ایران عضو پیمان «ان‌پی‌تی» است و در حقیقت اسرائیل تهدید است، نه ایران.