kayhan.ir

کد خبر: ۵۱۱۹۸
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۲

معمار تحریم‌های ضد ایرانی از تحریم‌هایی خبردادکه در راه است

علی‌رغم توافق هسته‌ای و انتظارات برای رفع تحریم‌ها علیه کشورمان، معمار تحریم‌های ضدایرانی از تحریم‌های جدید آمریکا با هدف تغییر رفتار منطقه‌ای ایران خبر داد.


«ریچارد نفیو» معمار تحریم‌های ضد ایرانی در یادداشتی در اندیشکده بروکینگز نوشت: نتایج حاصل از توافق با ایران بطور دقیقی همگام با نیات آمریکا بوده است.
نفیو افزود: هیچ تحریمی علیه ایران رفع نمی‌شود مگر آنکه  این کشور تعهدات خود را  اجرا کرده و آژانس بین‌المللی اتمی نیز آن‌را تایید کند.
به گزارش فارس، نفیو در ادامه نوشت: دولت اوباما متعهد بودن به عقایدش و آمادگی استفاده از تحریم‌ها را به عنوان ابزاری برای رفع نگرانی‌ها پیرامون امور تروریسم، حقوق بشر، موشک‌های بالستیک و دیگر سلاح‌های کشتار جمعی نگه داشته است.
یادداشت فوق می‌افزاید: ابزار تحریم‌های ثانویه کماکان در قوت خود باقی است و بدین مفهوم می‌باشد که تحریم‌های آمریکا علیه افراد و نهادها ادامه خواهند داشت تا تاثیرشان را نشان دهند.
در بخش دیگری از یادداشت اندیشکده بروکینگز آمده است: تحریم‌هایی که از سوی مذاکره کنندگان به عنوان اهرم‌های فشار استفاده شدند برای کسب دستاورد در موضوع هسته‌ای بودند. تحریم‌هایی که باقی ماندند و آن‌هایی که احتمالا در راه خواهند بود می‌توانند در زمینه رفتارهای بد ایران در ترکیب با دیگر تلاش‌های منطقه‌ای بکار برده شوند.
سنای آمریکا آماده جنگ نفتی با ایران
سی‌ان‌ان در گزارشی نوشت: برخی نمایندگان سنا آماده جنگ نفتی با ایران هستند.
در ادامه گزارش آمده است: «لیسا مارکوسکی» سناتور آمریکایی در این زمینه گفت:  آمریکا باید با فروش نفت در بازارهای خارجی با دشمنانش به گونه‌ای مقابله کند که نیازی به ارسال نیروی زمینی نباشد.
بررسی توافق در کمیته نیروهای مسلح سنا
در ادامه جلسات کنگره آمریکا برای بررسی مفاد برنامه جامع اقدام مشترک، کمیته نیروهای مسلح سنا دیروز نشستی را با حضور جان کری وزیر خارجه، اشتون کارتر وزیر دفاع، ارنست مونیز وزیر انرژی، جک لو وزیر خزانه‌داری و مارتین دمپسی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا تشکل داد.
این سومین نشست علنی کنگره پس از اعلام جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای است. کری، مونیز و لو در یک هفته گذشته در دو جلسه استماع در کمیته روابط خارجی سنا و مجلس نمایندگان شرکت کرده‌اند. در این نشست کارتر نیز به آن‌ها اضافه شد.
مک‌کین: نتوانستیم اقدامات ایران در منطقه را کنترل کنیم
در ابتدای نشست دیروز، جان‌مک‌کین رئیس کمیته نیروهای مسلح به انتقاد از توافق به دست آمده پرداخت و گفت در مسئله توافق محرمانه میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای حل مسئله ابعاد احتمالی نظامی، کنگره به این سند دسترسی ندارد و آمریکا نیز جزو طرف‌های حل این مسئله نیست، که «این موضوع بسیار مشکل‌ساز است. مسئله مشکل‌ساز دیگر، این است که ایران نه فقط یک چالش از بعد گسترش تسلیحاتی، بلکه چالشی سیاسی است.» وی افزود: «سال‌هاست که برای کنترل تحرکات مخرب ایران در منطقه تلاش می‌کنیم، اما متاسفانه این امر نتیجه‌بخش نبوده است.»
مک‌کین در ادامه ایران را به اثرگذاری بر تحولات در سوریه، عراق، لبنان، یمن و همچنین غزه متهم کرد.
او با بیان اینکه در پی توافق، حدود 60 میلیارد دلار یا حتی دو برابر این مبلغ را به دست می‌آورد، گفت: «درست است که بخشی از این مبلغ صرف اقتصاد داخلی این کشور می‌شود، اما مبالغ زیادی نیز به سپاه پاسداران و نیروی قدس ایران سرازیر می‌شود، پولی که برای ارسال سلاح به نایبان تروریستی ایران در منطقه صادر می‌شود و برای تقویت بشار اسدی هزینه می‌شود که امروز نیاز به تقویت دارد.»
وی به رفع تدریجی تحریم‌های تسلیحاتی ایران هم اشاره کرد و گفت این توافق نه فقط فعالیت‌های منطقه‌ای ایران را تقویت می‌کند، بلکه در عین حال موجب می‌شود تا توان ایران در زمینه تسلیحات متعارف نیز تقویت شود.
مک‌کین افزود: «خنده‌دار است و مسبوق به سابقه هم هست که یک توافق دیپلماتیک که قرار بوده به کاهش ریسک رویارویی منجر شود، نهایتا به افزایش ریسک منجر شده است.» در ادامه «جک رید» عضو ارشد کمیته هم به اظهار نظر در مورد توافق پرداخت و گفت توافق هسته‌ای با ایران، موجب تقویت توان این کشور برای گسترش فعالیت‌های منطقه‌ای خواهد شد.
دمپسی: توافق، تغییری در گزینه نظامی ایجاد نمی‌کند
اشتون کارتر اولین وزیری بود که توضیحات خود در مورد توافق را ارائه کرد. وی در این رابطه گفت: «این یک توافق خوب است که به نحوی جامع و قابل راستی‌آزمایی مسیرهای ایران برای رسیدن به بمب را قطع می‌کند و یکی از عناصر مهم ریسک و عدم اطمینان را حذف می‌کند. تنها یکی از این عناصر را، که از مهم‌ترین عناصر ریسک و عدم اطمینان است، حذف می‌کند.»
وی افزود: «من به شما توصیه می‌کنم که از این توافق حمایت کنید، همانطور که به شما توصیه می‌کنم از دیگر بخش‌های راهبردی دفاعی ما، حمایت کنید، آن هم از طریق تصویب بودجه‌ای متوازن.»
وی با بیان اینکه این توافق، هیچ‌یک از گزینه‌های آمریکا را حذف نمی‌کند، ادامه داد: «همانطور که رئیس‌جمهور دستور داده است، ما متعهد به حفظ گزینه قدرتمند نظامی هستیم. واشنگتن به «تعهد آهنین خود» برای توانمند نگه‌داشتن ارتش اسرائیل ادامه می‌دهد.
مارتین دمپسی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا پس از کارتر به دفاع از توافق پرداخت و گفت: «این توافق، یکی از خطرناک‌ترین چالش‌های مربوط به ایران را حذف می‌کند.»
وی در ادامه 5 چالش امنیتی که به ادعای وی ایران ایجاد می‌کند را برشمرد؛ موشک‌های بالستیک، قاچاق تسلیحاتی، نایبان منطقه‌ای، مین‌های دریایی و فضای سایبری. با این حال، توافق نگرانی‌ها ما در این زمینه‌ها را کاهش نداده و همچنین تغییری در گزینه نظامی‌ای که در اختیار داریم، ایجاد نکرده است.»
فشار بر ایران
 باید تا حد امکان ادامه یابد
در ادامه مارتین دمپسی در پاسخ به این سوال که چرا با وجود اظهارات قبلی‌اش که گفته بود هرگز نباید فشار بر برنامه موشکی ایران را متوقف کرد، رفع تحریم‌های موشکی را پذیرفته، گفت: «توصیه من این بود که باید فشارها بر برنامه ایران و همچنین فعالیت‌های مخرب ایران، تا بیشترین زمانی که ممکن است، ادامه یابد. این توصیه وارد مذاکرات شد و در نظر گرفته شد.»
دمپسی در ادامه گفت که به عقیده وی، توافق با ایران، 5 اثر دارد. وی در این مورد گفت: «اولا اینکه خطر کوتاه‌مدت رویارویی نظامی با ایران را کاهش می‌دهد. ثانیا گزینه‌های ما را حفظ می‌کند. سومین اثر آن است که احتمالا ایران «فعالیت‌های مخرب» خود در منطقه را به دلیل گرفتن پول های خود افزایش می‌دهد و به همین جهت آمریکا باید همکاری‌های منطقه‌ای خود به خصوص با اسرائیل را افزایش دهد. چهارمی آن است که به تبع این توافق، آمریکا باید روابط خود در سطح جهان و همکاری‌های بین‌المللی خود را افزایش دهد.»
کارتر: رفتار ایران
 تغییر نمی کند
اشتون کارتر هم در جواب این سوال مک‌کین که از او پرسید آیا به نظرش رفتار تهران پس از توافق تغییر می‌کند، گفت: «نه، به نظر شخصی من، نشانه‌ای وجود ندارد مبنی بر اینکه ایران تغییر رفتار می‌دهد. به همین دلیل هم هست که این توافق باید راستی‌آزمایی باشد، به همین دلیل هم هست که ما باید هرآنچه از دستمان برمی‌آید برای حمایت از متحدانمان در منطقه، برای حضور قدرتمند و برای آزادی تردد دریایی انجام دهیم.»
مک کین در این مورد افزود: «اما من تصور می‌کنم که رفتار آن‌ها تغییر می‌کند، آن هم بعد از دریافت 50-60 میلیارد دلار. آن‌ها همین حالا هم این اقدامات را انجام می‌دهند، چه برسد به زمانی که این مبالغ را نیز به دست آوردند»!
جان کری: باید قطعنامه‌های ضدحزب‌الله و حوثی‌ها را موثرتر اجرایی کنیم
در بخش دیگری از این نشست، جان کری در پاسخ به سوالی در مورد رفع تحریم‌های تسلیحاتی ایران و رفع موانع برای حمایت تهران از متحدان منطقه‌ای‌اش، گفت: «ما ابزارهای مهمی در اختیار داریم. ما موافقتنامه‌های دیگر را داریم، قطعنامه‌های ممنوعیت ارسال سلاح برای حزب‌الله را داریم، قطعنامه ممنوعیت ارسال سلاح به جنگجویان شیعه در عراق را داریم، قطعنامه علیه حوثی‌ها را داریم. تصمیم ما این است که باید آن‌ها را به نحوی موثرتر اجرایی کنیم. ما در نشست آتی با شورای همکاری خلیج (فارس) پیشنهادات برای عقب راندن ایران را بررسی می‌کنیم.»
جک لو: در صورت رد توافق
 نظام تحریم ها از بین می رود
در ادامه وزیر خزانه‌داری آمریکا هشدار داد که در صورت رد توافق از سوی کنگره، نظام تحریم‌ها از بین رفته و ممکن است این ذخایر بلوکه‌شده از سوی ایران به روش‌های قانونی از جمله خرید اجناس از کشورهایی که پول در آن‌ها بلوکه شده، خرج شوند اگر توافق رد شود، همکاری‌های بین‌المللی برای تحریم ایران از هم می‌پاشد.
امکان اعمال تحریم مجدد حفظ شده است. این که ما تحریم‌های تازه‌ای را بر کسانی که به اقدامات تروریستی و ضدحقوق بشری می‌پردازند، بیافزائیم، خلاف توافق نیست.