kayhan.ir

کد خبر: ۵۱۱۸۰
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۲
نمایندگان مجلس در حساس‌ترین شرایط، نیامده به تعطیلات رفتند

بررسی برجام شاید وقتی دیگر!

در حالی که بحث بر سر چگونگی «بررسی متن برجام» در مجلس شورای اسلامی مطرح است نمایندگان مجلس بار دیگر به تعطیلات رفتند!

سرویس سیاسی -

در جریان مذاکرات حساس وین که به تهیه برجام منتهی شد نمایندگان در تعطیلات تابستانی بودند و این تعطیلات امکان تاثیر‌گذاری را از مجلس به عنوان نهادی که قرار است در راس امور باشد گرفته بود، این بار نیز در شرایطی که مجلس شورای اسلامی باید متن برجام را بررسی کند نمایندگان به تعطیلات رفتند تا این شائبه که قرار نیست مجلس «برجام» را بررسی کند، تقویت شود.
نمایندگان مجلس هفته آینده برای سرکشی به حوزه‌های انتخابیه می‌روند و نشست علنی نخواهند داشت و جلسه بعدی خانه ملت 18 مرداد تشکیل می‌شود. سرکشی به حوزه‌های انتخابیه با عنوان دلیل تعطیلی 10 روزه مجلس در حالی است که مردم انتظار دارند مجلس به عنوان نمایندگان ملت به موضوع مهم و حساس توافق هسته‌ای ورود کرده و از منافع ملی در این زمینه صیانت لازم را به عمل آورد.
گفتنی است نمایندگان 3 تیر ماه سال جاری به تعطیلات تابستانی رفته و پس از حدود سه هفته اولین جلسه مجلس 21 تیر برگزار شد.
در جلسه علنی دیروز نیز اعلام شد نمایندگان هفته دیگر جلسه نخواهند داشت و به این ترتیب مجلسی‌ها پس از دو هفته جلسه بیش از 10 روز به تعطیلات رفتند.
بررسی برجام در شورای عالی امنیت ملی
به گزارش فارس نایب‌رئیس اول مجلس با تأکید بر اینکه رسیدگی به توافق هسته‌ای جزء وظایف «مجلس» است، اعلام کرد شورایعالی امنیت ملی در جلسه چهارشنبه خود توافق نهایی هسته‌ای «برجام» را بررسی خواهد کرد.
حجت الاسلام سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی پیش از پایان نشست علنی دیروز در پاسخ به انتقادات تعدادی از وکلای ملت نسبت به اظهارات اخیر نوبخت سخنگوی دولت که گفته بود بررسی توافق هسته‌ای جزء وظایف شورای‌عالی امنیت ملی است نه مجلس، اظهار داشت: مجلس براساس قانون اساسی اینگونه موافقتنامه‌ها را باید مورد بررسی قرار دهد و رسیدگی به توافق نهایی هسته‌ای «برجام» در دستور کار مجلس قرار دارد.
وی افزود: البته از روزهای نخست این پروژه بررسی فرآیند «برجام» در دستور کار شورای‌عالی امنیت ملی کشورمان قرار داشته است.
ابوترابی‌فرد همچنین اعلام کرد بررسی متن توافق نهایی هسته‌ای «برجام » در دستور کار جلسه چهارشنبه شورای‌عالی امنیت ملی کشورمان که با حضور رؤسای سه قوه و مسئولان ارشد تعیین‌شده برگزار می‌شود، قرار دارد و مجلس شورای اسلامی هم درباره توافق نهایی هسته‌ای طبق وظیفه قانونی خودش عمل خواهد کرد.
نمایندگان: برجام باید در مجلس
 بررسی شود
لاله افتخاری نماینده تهران در جلسه علنی دیروز مجلس اظهار داشت: بدیهی است که تصمیمات مجلس تنها در چارچوب اختیارات او است و طبق قانون به آن عمل می‌کند.
وی همچنین در نطق میان دستور خود تاکید کرد: در روند اجرای توافقنامه از اقدامات شتاب‌زده و غیرکارشناسی پرهیز شود.
بهرام بیرانوند نماینده بروجرد در مجلس نیز در تذکری شفاهی نسبت به اظهارات روز سه شنبه نوبخت سخنگوی دولت درباره توافقنامه نهایی هسته‌ای «برجام» انتقاد کرد و اظهار داشت: تفسیر قانون اساسی جزء وظایف «سخنگوی دولت» نیست.
وی گفت: توافق با 1+5 در صورتی معتبر است که برخی الزامات در آن به صورت شفاف رعایت شود.
بیرانوند با بیان اینکه براساس اصول 77 و 125 قانون اساسی، نتیجه مذاکرات هسته‌ای باید به مجلس شورای اسلامی ارسال شود، افزود: در اصول 77 و 125 قانون اساسی تنها فعلی که به کار رفته و در ارتباط با مقاوله‌نامه‌ها و عهدنامه‌ها آمده بحث «تصویب» است.
نماینده بروجرد در مجلس در پایان خاطرنشان کرد: دیروز آقای نوبخت سخنگوی دولت درباره توافق نهایی هسته‌ای گفته بود که موضوع تصویب توافق هسته‌ای در مجلس که نمایندگان آن را مطرح می‌کنند، مطلب جدیدی است و ما تاکنون چنین مطلبی را نشنیده بودیم، در حالی که آقای نوبخت باید بداند مسئولیت تفسیر قانون اساسی بر عهده وی نیست.
جعفر قادری نائب رئیس کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس نیز در نطق میان دستور خود گفت: کنار گذاشتن مجلس همچنین عدم تحویل لایحه در متن توافقنامه قابل دفاع نیست و هیئت رئیسه باید پاسخگو باشد.
با تهدید‌کننده باید مثل خودش برخورد کرد
قاسم جعفری نماینده مردم بجنورد در مجلس نیز با بیان اینکه منتقدان منصف تیم مذاکره‌کننده تنگه احدهای قابل نفوذ دشمن را شناسایی کردند، گفت: نمایندگان مجلس معتقدند با تهدیدکننده باید مثل خودش صحبت کرد.
جعفری ادامه داد: یکسری از سایت‌ها و خبرگزاری‌هایی که منتقد جناح خاصی هستند، بعد از توافق هسته‌ای، نام 80 نماینده مجلس را منتشر کردند و گفتند این نمایندگان مخالف مذاکرات بودند و از مردم خواستند به این نمایندگان رأی ندهند.
وی اضافه کرد: این اقدام یک تخلف انتخاباتی است و وزارت کشور و ستاد انتخابات باید با این سایت‌ها و رسانه‌ها برخورد کند، آقای وزیر ارشاد و هیئت نظارت بر مطبوعات هم باید به این مسئله رسیدگی کنند و انتظار داریم کمیسیون اصل 90 به این مسئله ورود کند و حقیقت را به مردم بگوید.
حمید رسایی نماینده تهران در مجلس نیز  با بیان اینکه جریانی به دنبال حذف مجلس از رسیدگی به موضوع توافق هسته‌ای است، گفت: طبق آیین‌نامه دولت تمام توافقنامه‌ها باید به صورت «لایحه» تقدیم مجلس شود.
مصوبات نمایندگان
نمایندگان مجلس در جلسه علنی دیروز با تقاضای بررسی خارج از نوبت و با اولویت ۵ لایحه موافقتنامه همکاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و چند کشور دیگر در صحن علنی موافقت کردند.
مجلسی‌ها همچنین به تغییر دستور صحن علنی جهت بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات با هدف تجمیع هیأت‌های اجرایی در انتخابات هم‌زمان آتی مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی رأی مثبت دادند.
خبر دیگر اینکه مجلس با بررسی خارج از نوبت لایحه الحاق ایران به پروتکل ریشه‌کنی تجارت غیرقانونی محصولات دخانی در صحن علنی خانه ملت موافقت کرد.
نمایندگان از سوی دیگر با افزایش سرمایه جمهوری اسلامی ایران در دور پنجم بانک توسعه اسلامی موافقت کردند.
بهارستان نشین‌ها همچنین بررسی طرح حمایت از صنعت برق کشور را آغاز و در اولین گام برای اجرای طرح‌های افزایش ظرفیت نیروگاه‌ها، احداث و توسعه نیروگاه حرارتی زغال‌سوز تدابیر جدیدی را اتخاذ کردند.
طرح تشکیل سازمان قرآن کریم نیز در نشست علنی دیروز  پارلمان اعلام وصول شد.
نمایندگان مجلس همچنین نحوه اختصاص 70درصد منابع حاصل از واگذاری‌های مرتبط با صنعت برق شامل بخش نقدی و اقساط آن به شرکت توانیر را برای بررسی بیشتر مراعا گذاشتند.