kayhan.ir

کد خبر: ۵۱۰۳۶
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۲

نقل قول مجهول مجلس را از متن به حاشیه برد

در حالی که انتظارها برای بررسی توافق هسته‌ای در مجلس شورای اسلامی همچنان ادامه دارد جلسه علنی دیروز بهارستان تحت‌الشعاع تذکر یکی از نمایندگان و نقل قول مجهول رئیس مجلس در رابطه با اهانت یکی از نمایندگان به وی قرار گرفت.


نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز بهارستان اعلام کرد که ترجمه متن توافق به مجلس تقدیم و بین نمایندگان توزیع شده است.
به گزارش فارس، حجت‌الاسلام سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی که در غیاب علی لاریجانی ریاست بخشی از جلسه علنی دیروز خانه ملت را بر عهده داشت، اعلام کرد که ترجمه نهایی توافق از وزارت خارجه دریافت و بین نمایندگان توزیع شده است.
پیش‌تر نمایندگان مجلس نسبت به عدم ارسال ترجمه صحیح توافق به مجلس تذکر داده بودند.
جنجال هسته‌ای در پارلمان
 بر سر ترجمه برجام
مهدی کوچک‌زاده نماینده مردم تهران در نشست علنی دیروز مجلس طی تذکری آیین‌نامه‌ای با استناد به ماده 197، اظهار داشت: شأن مجلس طبق گفته آقای لاریجانی خرید و فروش سیب زمینی نیست، آیا ترجمه‌ای که امروز از متن توافق نهایی تقدیم مجلس شد، تضمینی برای صحت آن وجود دارد؟ اینکه می‌گویند این ترجمه مورد تایید دستگاه دیپلماسی است، یعنی ایراد دیگری ندارد.
کوچک‌زاده یادآور شد: ممکن است همین ترجمه‌ای که امروز تقدیم مجلس شده است را کسی بخواند و از آن ایراد بگیرد، ‌این برخورد سلطنت‌مآبانه با مجلس شورای اسلامی است،‌ چه کسی تضمین می‌کند ترجمه امروز برگرفته از همان متن انگلیسی باشد.
درگیری لفظی کوچک‌زاده و جلالی
کوچک‌زاده خطاب به کاظم جلالی که می‌خواست درباره صحبت‌هایش اظهارنظر کند، گفت: آقای جلالی! شلوغ نکن، اجازه بده حرف من تمام شود بعد شما خودشیرینی کن.
کوچک‌زاده با بیان اینکه مجلس مسئول رسیدگی به متن توافق نهایی است، گفت:  مردم! بدانید مجلس تا امروز با برخورد سلطنت‌مآبانه‌ای که رهبر معظم انقلاب هم صریحا آن را منع کردند، از دخالت در این مسئله فعلا امتناع کرده است.
پاسخ ابوترابی‌فرد به کوچک‌زاده
در ادامه این جلسه، محمدحسن ابوترابی‌فرد نایب رئیس اول مجلس در پاسخ به تذکر مهدی کوچک‌زاده، توضیح داد: پس از توافق وین وزیر امور خارجه و رئیس سازمان انرژی اتمی کشور به مجلس دعوت شدند و گزارشی ارائه کردند، همچنین آنها به طور ممتد در جلسات کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی حاضر شدند و ساعت‌ها با همکاران بحث کردند، اینکه عنوان می‌کنید ممکن است متن ترجمه مشکل داشته باشد مانعی ندارد، این متن وحی منزل نیست؛ نمایندگان مسلط به زبان انگلیسی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس و کارشناسان دیگر می‌توانند این متن را مقایسه و ایرادات آن را عنوان کنند.
وی خاطرنشان کرد: بنابراین اگر ایرادی به متن ترجمه وجود دارد، اعلام کنید حتماً به وزارت امور خارجه اطلاع داده می‌شود تا در صورت لزوم مجدداً اصلاح کنند.
پس از این سخنان ابوترابی‌فرد، کاظم جلالی نماینده شاهرود در مجلس نیز تقاضای بیان تذکری با استناد به ماده 79 آیین‌نامه داخلی مجلس را داشت که اظهار داشت: مشکل اینجاست که عده‌ای خود را عین اسلام و مجسمه آن و صددرصد تابع ولایت می‌دانند، البته آنها می‌توانند نسبت به خود چنین برداشتی کنند اما مشکل اینجاست که دیگران را خائن و غیرولایی می‌دانند.
متوجه نشدم منظور از رفتار سلطنت‌مآبانه چیست؟
رئیس مجلس شورای اسلامی نیز با ورود به جلسه علنی با اشاره به اینکه لزومی نمی‌بیند از خود در برابر توهین‌ها دفاع کند، گفت: البته من متوجه نشدم منظور آقای کوچک‌زاده از رفتار سلطنت‌مآبانه چیست؟ وی گفت: طبعا ممکن است که نمایندگان آرای متفاوتی درباره موضوعات داشته باشند اما رهبر معظم انقلاب فرمودند که این موضوع باعث انشقاق در کشور نشود. رئیس مجلس با تأکید بر حق مجلس در بررسی توافق هسته‌ای اظهار داشت: یک نفر می‌تواند موافق یا مخالف باشد و یا ملاحظاتی داشته باشد اما اینها نباید تبدیل به اختلافات درونی شود.
لاریجانی درباره اتهاماتی که به وی وارد شده است، گفت:‌ من لزومی نمی‌بینم که از خود دفاع کنم چرا که هر کسی ایرادی مشاهده می‌کند باید مطرح کند اما من متوجه نشدم که منظور آقای کوچک‌زاده از رفتار سلطنت‌مآبانه چیست؟
وی در ادامه اظهار داشت: یا در جای دیگری یکی از نمایندگان گفته است که لاریجانی نمی‌گذارد مسائل هسته‌ای در مجلس مطرح شود و او بنا به خواسته آقایان هاشمی و روحانی رئیس مجلس است؛ و یا دیگری گفته است که سگ احمدی‌نژاد و مشایی به لاریجانی شرف دارد؛ حداقل من شهادتین را که گفته‌ام چطور می‌شود سگ دیگران بر کسی که شهادتین می‌گوید شرف داشته باشد؟
چه کسی به لاریجانی اهانت کرده است؟!
اظهارات رئیس مجلس شورای اسلامی از آن جهت سؤال در افکار عمومی ایجاد می‌کند که «چه کسی» گفته، سگ‌مشایی و احمدی‌نژاد به لاریجانی شرف دارد؛ گرچه برای یافتن این ابهام، ذهن برخی به سمت منتقدان شدیداللحن مدیریت لاریجانی که یافتن آنها در بین نمایندگان مجلس سخت نیست (رسایی‌، کوچک‌زاده، حسینیان)، متبادر می‌شود اما، تسنیم در تماسی که با این دسته از نمایندگان داشت، آنها با محکوم کردن اینگونه اظهارات، گفتند که ضمن انتقاداتی که به رئیس مجلس دارند، هیچ گاه چنین اظهاراتی علیه ایشان نداشته‌اند.
حمید رسایی در همین زمینه گفت: یکی از اشکالات ما به آقای لاریجانی، اطرافیان ایشان است؛ متاسفانه برخی اطرافیان آقای لاریجانی با ارائه اخبار نادرست و تحریف‌شده، سعی دارند رابطه بین ایشان با نمایندگان اصولگرا و دلسوز مجلس را تخریب کنند. حرف ما این است که چرا برادر عزیزمان آقای لاریجانی پیش از آنکه درباره اخباری که به او می‌رسد تحقیق کند آن را از تریبون رسمی اعلام می‌کند؟ خب این اخبار را به آقای لاریجانی می‌دهند تا بین ما اختلاف درست کنند و درگیر و مشغول همدیگر شویم و آنها کار خودشان را بکنند.  فرض بر اینکه خدایی نکرده کسی چنین حرفی زده باشد، طرح این موضوع از تریبون عمومی نه در شأن احمدی‌نژاد است و نه در شأن آقای لاریجانی. بنده بسیار بعید می‌دانم اساس این حرف درست باشد.
مهدی کوچک‌زاده نماینده تهران نیز که دیروز مورد گلایه رئیس مجلس قرار گرفت، گفت: من نمی‌دانم منظور آقای لاریجانی چه کسی است خود ایشان هم رسماً گفتند که منظورشان بنده نبوده‌ام اما سؤالم این است که اگر قرار است ما طبق گفته ایشان دنبال همدلی باشیم، چه دلیلی دارد حرف‌های خصوصی افراد را از تریبون رسمی مطرح کنیم. بنده هم بارها از همین برادران، تندترین و رکیک‌ترین حرف‌ها را علیه مسئولان ارشد دولت سابق شنیده‌ام اما صحیح نمی‌دانم آن مطالب را به صورت رسمی عنوان کنم.
حجت‌الاسلام حسینیان نیز با بیان اینکه انتقاد ما به آقای لاریجانی دلیلی بر اهانت به ایشان نیست، خاطرنشان کرد: بعد از آنکه آقای لاریجانی چنین حرفی را از تریبون مجلس زد، بنده از اعضای فراکسیون رهروان ولایت سوال کردم مخاطب آقای لاریجانی کیست؟ آنها هرکدام برخی از دوستان ما را نام می‌بردند. از آقای نبویان پرسیدم، ایشان گفتند به هیچ عنوان چنین ادبیاتی را علیه آقای لاریجانی صحیح نمی‌دانند و هیچ وقت چنین کلماتی به کار نبرده است. از آقای رسایی و آقای کوچک‌زاده و آقای کریمی ‌قدوسی نیز سوال کردم، آنها هم گفتند به هیچ عنوان چنین حرفی نزده‌اند.
وی افزود: درباره افرادی مانند نادران و زاکانی و ... نیز مطالبی اگر مطرح می‌شود واقعا نمی‌تواند درست باشد چراکه این بزرگواران به هیچ عنوان چنین ادبیاتی ندارند.
برخی دیگر از نمایندگانی که از منتقدان لاریجانی محسوب می‌شوند، با بی‌اطلاعی از جمله‌ای که رئیس مجلس گفته بود، تصریح کردند بهتر است، رئیس مجلس اسم فردی که این مطلب را گفته ببرد و بگوید چه زمانی و کجا این مطلب گفته شده است تا دیگران متهم نشوند.
کسی نمی‌خواهد اختیارات مجلس را بگیرد
کاظم جلالی رئیس فراکسیون رهروان و نماینده شاهرود نیز در مصاحبه با خبرنگاران در دفاع از خود و رئیس مجلس اظهار داشت: آیا تاخیر چند روزه در ارسال ترجمه متن برجام به مجلس این قدر اهمیت دارد که به رئیس مجلس توهین کنیم؟
تذکرات و نطق‌های هسته‌ای نمایندگان
حمید رسایی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح دیروز پارلمان در تذکری نسبت به عدم ارائه متن برجام به نمایندگان مجلس انتقاد کرد و گفت: یک هفته است که متن جمع‌بندی مذاکرات توسط ظریف به مجلس ارائه شده اما این متن پر از غلط و ایراد است و جای سوال است که این افرادی که از مذاکرات تعریف و تمجید می‌کنند این متن ناقص را خوانده‌اند؟
احمد توکلی نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی نیز در نطق خود گفت: در ارتباط با پایگاه‌های نظامی تیم مذاکره‌کننده ما پذیرفت با سازوکاری محدودکننده بازرسی انجام شود. بخشی از این سازوکار محرمانه بین ایران و آژانس بسته شده است لذا چون اطلاعات ما کافی نیست ارزیابی اینکه ما در این بازرسی چقدر امتیاز داده‌ایم، فعلاً مقدور نیست.
سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نماینده مردم مشهد در مجلس نیز با بیان اینکه سکوت دستگاه دیپلماسی کشورمان در برابر تهدیدات آمریکا تعجب‌آور است، گفت: تهدیدات نظامی آمریکا علیه ایران باید در مجامع بین‌المللی ثبت شود.
مذاکرات وین باید در مجلس
 به رأی گذاشته شود
علی مطهری نماینده تهران نیز در نطق خود گفت: همه دولت‌های 12 سال گذشته در توفیق هسته‌ای شریکند حتی آقای احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور سابق که با اعتماد به نفس و جسارت صنعت هسته‌ای را پیش برد.
وی ادامه داد: این سخن که تنها شورای عالی امنیت ملی باید نظر بدهد و این موضوع فراتر از مجلس است، سخنی باطل است زیرا همه معاهدات و قراردادهای بین‌المللی طبق اصول 77 و 125 قانون اساسی باید به تصویب مجلس برسد.
مطهری گفت: مجلس در تأیید یا رد نتیجه مذاکرات وین نباید عجله کند و این اختیار خود را تا آخرین فرصت حفظ کند تا اگر بدعهدی یا کارشکنی در رفتار طرف مقابل مشاهده شد بتواند آن را رد کند. بدیهی است این کار از طریق ارسال لایحه دولت قابل انجام است.
امضای توافق بدون مصوبه مجلس اعتبار ندارد
علیرضا خسروی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای نیز در نطق میان‌دستور خود، ضمن تقدیر تشکر از زحمات تیم مذاکره‌کننده،‌ خطاب به این تیم، تصریح کرد: شما با چه حقی علی‌رغم مصوبه مجلس در دوره هفتم مبنی بر عدم پذیرش یک‌جانبه و داوطلبانه پروتکل الحاقی، ‌آن ‌را پذیرفته‌اید؟
خسروی با تذکر به  رئیس‌جمهور،‌ رئیس سازمان انرژی هسته‌ای، وزیر امور خارجه و همه مسئولان اجرایی کشور، ‌ادامه داد: اجرای توافقنامه مؤخر بر امضای آن می‌باشد و امضای آن بدون مصوبه مجلس هیچ اعتباری ندارد.
نمایندگان از توضیحات وزیر نیرو قانع شدند
نمایندگان مجلس در جلسه علنی دیروز از پاسخ‌های وزیر نیرو به سؤال نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه با 125 رأی موافق، قانع شدند.
نماینده ارومیه از چیت‌چیان پرسیده بود:  چرا نسبت به احیا و نجات تالاب‌ها و دریاچه‌های کشور اقدام عملیاتی انجام نمی‌شود و آب‌های مرزی را مهار نمی‌کنند؟
وزیر نیرو نیز در پاسخ گفت: احیای دریاچه ارومیه در کوتاه‌مدت میسر نیست و حداقل زمان یک دوره، 10 سال است.
وی ادامه داد: در سال 93 توانستیم به هدف از پیش تعیین‌شده تثبیت آب دریاچه ارومیه دست یابیم.