kayhan.ir

کد خبر: ۵۱۰۱۳
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۱
مدیرعامل ایران‌خودرو:

قیمت خودرو علی‌رغم توافق گران می‌شود

مدیرعامل ایران‌خودرو گفت: علی‌رغم توافق هسته‌ای، قیمت خودرو نه تنها کاهش نمی‌یابد بلکه شاید افزایش قیمت نیز داشته باشیم.


هاشم یکه زارع در مورد تغییر قیمت خودروها در پی توافق هسته‌ای اظهار داشت: دولت به سمتی حرکت می‌کند که روی قیمت ارز ثبات ایجاد شود و با توجه به این موضوع و در کنار مسایل دیگر، تولید واحدهای صنعتی رونق خواهد گرفت، اشتغال ایجاد می‌شود و در نتیجه توان خرید مردم افزایش خواهد یافت.
به گزارش فارس، وی ادامه داد: کاهش قیمت خودرو اتفاق نخواهد افتاد، شاید حتی افزایش قیمت نیز داشته باشیم.
مدیرعامل ایران خودرو در رابطه با کاهش نیافتن قیمت خودرو با وجود افزایش تیراژ تولید، افزود: در ایران خودرو علم اقتصاد حاکم نبوده است، اگر حاکم بود الان وضعیت این‌طور نبود.‎ وی اذعان کرد در دوره مدیریت خودش هم علم اقتصاد بر ایران خودرو حاکم نبوده است.
وی تصریح کرد: شاید به دلیل تحریم‌ها یک سری عوامل باعث افزایش قیمت تمام شده تولید شود و ممکن است هزینه‌های اضافی 8 تا 10 درصدی به تولید تحمیل شود ولی در جاهای دیگر افزایش هزینه‌هایی اتفاق افتاده که شاید بزرگ‌تر از این ارقام باشد.‎
وی افزود: مجموع این مسایل طوری خواهد بود که قیمت خودرو کاهش نیابد و یا حتی کمی افزایش نیز داشته باشد.
گفتنی است مسئولان دولتی قبل از توافق اخیر ریشه حل تمام مشکلات کشور از جمله آب خوردن را به حصول توافق ربط می‌دادند ولی در حال حاضر مدعی می‌شوند که مردم نباید انتظار کاهش قیمت‌ها و حل مشکلات اقتصادی را داشته باشند.
مدیرعامل ایران خودرو در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر با شرکت‌های پژو، رنو و سوزوکی همکاری داریم، گفت: قصد داریم یک شریک اروپایی غیرفرانسوی نیز در کنار این شرکا داشته باشیم.
وی ادامه داد: با شرکت‌هایی که به حقوق مردم ایران توجه نکنند، همکاری نخواهیم کرد و برای چنین شرکتی فرش قرمز پهن نمی‌کنیم.
مدیرعامل ایران خودرو با اشاره به برنامه سفر فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه به ایران، گفت: در این مورد جلسه‌ای در وزارت صنعت برگزار خواهد شد و من نیز در آن جلسه حضور خواهم داشت، اما فکر نمی‌کنم مقام خودرویی از فرانسه، فابیوس را همراهی کند.
یکه‌زارع با اشاره به سهم 22 درصدی ایران در میزان فروش شرکت پژو فرانسه طی سال‌های گذشته گفت: بازار ایران برای شرکت‌های خودروساز بسیار جذاب است، اما شرکت پژو ناجوانمردانه و غیرعقلانی بازار ایران را ترک کرد و در نتیجه مجبور به اخراج 8 هزار نفر از کارکنان خود شد، در عین حال مشکلاتی را نیز برای ما به‌ وجود آورد.
وی با بیان اینکه طی 5/1 سال گذشته مذاکرات خوبی با پژو داشته‌ایم، اظهار داشت: کار با پژو تمام شده و تأسیس یک شرکت تولیدی با سرمایه‌گذاری 50 درصدی پژو و همچنین صادرات 30 درصدی محصولات تولیدی مشترک، ترسیم شده ولی پژو باید بداند که باید پاسخگوی رفتار گذشته خود باشد.
یکه‌زارع با تأکید بر اینکه ما از این مسئله عبور نخواهیم کرد، افزود: پژو نباید مطمئن باشد که قرارداد تنظیم شده حتماً امضا می‌شود و اگر امضا شد شریک اصلی ما خواهد بود.
بنز، فولکس واگن و سوزوکی به جای پژو
یکه‌زارع در ادامه با اشاره به مذاکرات انجام‌شده با شرکت بنز آلمان، اظهار داشت: شرکت بنز، بازار ایران را ترک کرد، ولی طی مذاکراتی که اخیراً با آنها داشتیم مشخص شد که به‌ طور تمام‌قد تصمیم دارند در ایران حضور داشته باشند.
وی با بیان اینکه دفتر بنز در ایران طی 2 یا 3 ماه آینده افتتاح خواهد شد، گفت: در زمینه تولید خودروهای تجاری یک قرارداد 10 ساله به زودی با شرکت بنز امضا خواهیم کرد که تولید کامیون، اتوبوس و ون را شامل می‌شود.
یکه‌زارع درباره مذاکره با شرکت فولکس واگن آلمان نیز گفت: برنامه ما برای مشارکت با خارجی‌ها موضوع ساخت داخل، انتقال دانش فنی، ‌تحقیقات و صادرات است و این موضوع را نیز به شرکت فولکس واگن اعلام کرده‌ایم.
مدیرعامل ایران خودرو‌ در پاسخ به این سؤال که آیا ممکن است فولکس واگن جایگزین پژو شود، گفت: ممکن است این اتفاق بیفتد.