kayhan.ir

کد خبر: ۵۰۹۹۷
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۰

داود اوغلو: هدف ما از حمله به سوریه سرنگونی بشار اسد است!

نخست‌وزیر ترکیه به طور غیرمستقیم علت حمله هوایی به مناطق شمالی سوریه را نه مجازات «داعش» بلکه سرنگونی «بشاراسد» ذکر کرد.


در حالی که حملات چهار روز اخیر نیروی هوایی ترکیه به مواضع داعش، خیلی‌ها را متقاعد کرده بود که دولت آنکارا مواضع خود را نسبت به این گروه تروریستی تغییر داده و به طور جدی درصدد نابودی آن است، «احمد داود اوغلو» دیروز طی اظهاراتی، گوشزد کرد که هدف اول اصلی ترکیه هنوز هم سرنگونی بشاراسد است.
به گزارش فارس، داود اوغلو در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان گفت که به دنبال ایجاد منطقه امن در شمال سوریه است چرا که این مسئله می‌تواند به مسلح کردن مخالفان و آموزش آنها علیه دمشق کمک کند. اوغلو این را هم گفت که به کمک آمریکا قصد تقویت «مخالفان میانه‌رو» در سوریه برای سپردن آینده این کشور به آنها را دارد!
در پی انفجار خونین در شهر «سوروچ» ترکیه، که اواخر هفته گذشته روی داد و جان 32 غیرنظامی را گرفت، ارتش ترکیه حملات هوایی گسترده‌ای را علیه مواضع داعش و «پ.ک.ک.» (حزب کارگران کرد ترکیه) در مناطق مرزی این کشور و عراق و سوریه انجام داد و این حملات هنوز ادامه دارد.
ترکیه علاوه بر آن، برای دستگیری عناصر داعش و پ.ک.ک. در این کشور، نیروهای امنیتی را به کار گرفت و نزدیک به 1000 تن را دستگیر کرد.
با توجه به مواضع  دیروز داود اوغلو، به نظر می‌رسد که او این حملات را محض گوشمالی تروریست‌ها و پاکسازی خاک ترکیه از عناصر تروریستی انجام داده و هدف اول دولت آنکارا، همان راهبرد چهارساله این کشور یعنی سرنگونی دولت سوریه است.
نخست‌وزیر سوریه دیروز این را هم گفت که «ما باید یک استراتژی برای آینده سوریه داشته باشیم و به همین خاطر، باید از مخالفان میانه‌رو حمایت بکنیم.»
منظور اوغلو از مخالفان میانه‌رو همان تروریست‌های تکفیری غیرداعش به علاوه «ارتش آزاد» است. ظاهرا آمریکا و ترکیه بر سر تعریف مخالفان میانه‌رو در سوریه به وحدت رسیده‌اند و در این رابطه، توافقنامه‌ای را نیز امضاء کرده‌اند که طبق آن، ترکیه پایگاه هوایی «اینجرلیک» را در اختیار آمریکا قرار می‌دهد و آمریکا نیز با ایجاد یک منطقه امنیتی در شمال سوریه موافقت می‌کند.
البته آمریکایی‌ها توافق بر سر ایجاد یک منطقه امن در شمال سوریه را انکار می‌کنند و در عوض، اصطلاح «یک منطقه خالی از داعش» را به کار می‌برند! که این البته چیزی جز بازی با کلمات نیست؛ زیرا در زمانی شمال سوریه خالی از داعش می‌شود که عوامل ترکیه در آنجا حضور گسترده داشته باشند و منطقه پرواز ممنوع ایجاد شود.
اما، داود اوغلو دیروز در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان، مدعی شد که «هدف از ایجاد منطقه امن، استقرار آوارگان و سوری‌های مخالف دولت در این منطقه است.»خبرگزاری ایسنا نیز گزارش داد، «مایکل راتنی» نماینده ویژه جدید آمریکا در سوریه جایگزین «دانیل روبنستاین» می‌شود. راتنی به زودی به منطقه می‌رود و با مقامات و مخالفان سوری گفت‌وگو می‌کند.