kayhan.ir

کد خبر: ۵۰۹۸۷
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۷
جان کری اذعان کرد

نگاه آمریکا به انتخابات ایران از دریچه توافق هسته‌ای

وزیر امور خارجه آمریکا با دخالت در امور داخلی ایران مدعی شد: اگر توافق را رد کنیم معلوم نیست سرنوشت انتخابات آینده ایران چه می‌شود.



روز گذشته برخی از خبرگزاری‌های داخلی، ترجمه کامل سخنرانی «جان کری» وزیر امورخارجه آمریکا را در نشست اخیر کمیته روابط خارجی سنا منتشر کردند.
«جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا در شورای روابط خارجی سنا گفت: موضوع آن نیست که پس از 15 سال چه اتفاقی خواهد افتاد موضوع این است که اگر ما این توافق را نپذیریم فردا چه اتفاقی می‌افتد.
کری با دخالت در امور داخلی ایران مدعی شد: واقعیت این است که 25‌ درصد جوانان ایران بیکار هستند.
وزیر خارجه آمریکا افزود: اگر به تهران بروید، من نرفتم ولی دوستانم که رفته‌اند به من گفته‌اند که جوانان به دنبال گوشی‌های هوشمند هستند و می‌خواهند بخشی از دنیا باشند!
به گزارش فارس، وی در ادامه گفت: چه کسی می‌داند که در انتخابات[آینده ایران] چه می‌شود؟ اما روحانی و ظریف که خود را در مذاکره با غرب به خطر انداختند و توانستند با غرب مذاکره‌کنند و به یک نتیجه برسند، به نظرم به  دردسر جدی می‌افتند.
کری افزود: ظریف به من گفت اول از همه او برای مذاکره درباره موضوعات منطقه‌ای مقام و اختیار ندارد.
وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد: البته هم رئیس‌جمهور روحانی و وزیر خارجه ظریف تصریح کرده‌اند که با این توافق آنها برای بحث درباره موضوعات منطقه آماده می‌شوند و من از این واقعیت استقبال می‌کنم که وزیر خارجه ظریف می‌خواهد به امارات برود و همچنین از اینکه او آماده گفتگو با سعودی‌ها است، استقبال می‌کنم. وی در ادامه گفت: آنها قصد دارند با پروتکل الحاقی زندگی کنند.
کری افزود: گذشت ۱۵ سال مي‌تواند تغييرات زيادي در ايران ايجاد كند... من چنين چيزي را نمي‌توانم تضمين بدهم. باور من اين است كه در ۱۵ سال، در يك كشور اتفاقاتي مي‌افتد. اگر به ايران امروز نگاه كنيد، مي‌بينيد كه كشوري داراي مردمي با تحصيلات است كه پيشتر با همه كشورهاي منطقه از جمله اسرائيل روابطي دوستانه داشت. مي‌دانيد كه سرزمين پارس، تاريخي طولاني دارد.
وی در ادامه مدعی شد: اگر ما به اين توافق پشت كنيم، يك پيام به افراط‌گرايان در ايران مي‌فرستيم و آنان احساس خوبي خواهند كرد و كسي نمي‌داند كه در انتخابات بعدي چه بر سر روحاني مي‌آيد. توان بالقوه روحاني و ظريف براي مذاكره با غرب و رسيدن به جمع‌بندي از قضاوت من با دشواري‌هاي زيادي روبه‌رو بود.
وزیر خارجه آمریکا در ادعایی دیگر گفت: مي‌دانيد ظريف اين هفته در امارات در ديدار با خاندان بن زايد چه گفت؟ وي خواستار ديدار با سعودي‌ها شده است. آنها به دنبال مذاكره براي مناسباتي متفاوت هستند. من نمي‌دانم كه آيا اين اقدامات مؤثر خواهد بود.
کری افزود: پس از سال پانزدهم آنها را رها نخواهيم كرد، زيرا آنها بايد پيش از پايان تحريم‌ها پروتكل الحاقي را تصويب كنند و اگر اين كار را نكنند، توافق را نقض كرده‌اند.
وی در ادامه گفت: اين توافق همچنين شامل تدابير منحصر به فردي است كه براساس آن يك كشور مثلاً امريكا در صورتي كه از توافق راضي نباشد، مي‌تواند به شوراي امنيت برود و به تنهايي مي‌تواند براي رأي‌گيري درباره بازگشت تحريم‌ها شوراي امنيت را در شرايط اجبار قرار دهد.
وزیر خارجه آمریکا تصریح کرد: قرار است ۱۵۰ بازرس ديگر به كشور ايران بروند و قرار است در دفتري در ايران كار كنند.
کری در ادامه در اظهاراتی گستاخانه گفت: اصلاً قرار نيست آنها (ايراني‌ها) ۱۵۰ ميليارد(دلار) بگيرند و اصولاً موضوع ۱۵۰ ميلياردي در كار نيست كه برخي‌ها آن را مطرح كرده‌اند. اين ميزان حتي ۱۰۰ميليارد هم نيست. ميزان پول واقعي كه آنان مي‌توانند به آن دست يابند چيزي كمي بيشتر از ۵۰ ميليارد دلار است.
وی همچنین با اشاره موضوع کشتی حامل کمک‌های انسان دوستانه ایران برای مردم یمن مدعی شد: چند ماه پيش كه يك محموله از سوي ايران راهي يمن بود، خيلي زود با همتاي ایرانی خود تماس گرفتم و گفتم كه اين امر مي‌تواند باعث يك رويارويي جدي شود و ما آن را تحمل نمي‌كنيم. وي نيز در مدت زماني بسيار كوتاه با من تماس گرفت و گفت قرار نيست اين محموله به زمين برسد يا از آب‌هاي بين‌المللي خارج شود و بعد راهي كشور خودشان شد. ما محموله سلاح ايران را كه راهي سودان بود تا بعد به دست ايران برسد، دنبال كرديم. از اين رو، ما تلاش‌هاي عمده‌اي را دنبال مي‌كنيم و به صورتي چشمگير، اين تلاش‌ها را عقب رانده‌ايم تا از اين دست فعاليت‌ها جلوگيري شود.
 عراقچی: پروتکل الحاقی یک استاندارد
 بین‌المللی است
«عباس عراقچی» معاون وزیر امور خارجه پس از حضور در کمیسیون سیاست خارجی مجلس گفت: پروتکل الحاقی یک استاندارد شناخته شده بین‌المللی است که بیش از 140 کشور به آن ملحق شدند در توافق وین هم پیش‌بینی شده که ایران به صورت داوطلبانه آن را اجرا خواهد کرد.
عراقچی افزود: زمانی که تحریم‌های کنگره لغو شوند در آن زمان هم اگر مجلس شورای اسلامی  اگر تمایل داشته باشد می‌تواند آن را بررسی و در صورت صلاحدید تصویب کند.
وی در ادامه گفت: از نظر ما دسترسی‌ها و مواردی که در پروتکل الحاقی است استانداردها و عرف‌های متعارف و شناخته شده بین‌المللی است و بنابراین با اجرای آنها مشکلی نخواهیم داشت.
معاون وزیر خارجه اظهار داشت: درخصوص بازدید از پارچین نقشه راه جدیدی بین آمانو و صالحی امضا شده که ان‌شاالله براساس آن و ترتیباتی که هست حل و فصل خواهد شد.

 تحریم «سوئیفت» تسلیحاتی و موشکی باقی می‌ماند
عراقچی همچنین در مصاحبه با نسیم گفت: تحریم «سوئیفت» تسلیحاتی و موشکی باقی می‌ماند.
معاون وزیر امور خارجه همچنین در مصاحبه با خانه ملت گفت: هیچ کشوری اسناد بین خود و آژانس را منتشر نمی‌کند.
عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای با حضور در رسانه ملی گفت: صدا و سیما پوشش بسیار گسترده‌ای در زمینه موضوع هسته‌ای داد و تلاش زیادی کرد تا بی‌طرف بماند.  بی‌طرف ماندن در موضوع ملی آسان نیست، اما صدا و سیما انعکاس نظرهای موافق و مخالف را به‌درستی انجام داد.
عراقچی درباره چگونگی برداشته شدن تحریم سوئیفت نیز گفت: «تکلیف این موضوع به‌طور کامل در جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای روشن شده است. سوئیفت تحریمی علیه ایران و اتباع ایرانی نیست، بلکه یک شرکت خصوصی است که کار تبادل ایمن بانکی را انجام می‌دهد اما کسانی که نامشان در فهرست تحریم شورای امنیت یا اروپا و آمریکا بوده است از خدمات سوئیفت محروم شدند».
وی اظهار داشت: خروج اسامی این افراد از فهرست تحریم و ارائه خدمات سوئیفت در دو مرحله انجام می‌شود و در نوبت نخست 800 نهاد، ارگان و فرد ایرانی طبق برنامه اجرای توافق و در روز اجرا از این فهرست خارج خواهند شد.
معاون وزیر امور خارجه افزود: تعداد معدودی از افراد که در فهرست‌های تحریم باقی می‌مانند از دریافت خدمات سوئیفت محروم می‌شوند که امر فوق‌العاده‌ای نیست.   وال‌استریت‌ژورنال در گزارشی نوشت: براساس مفاد توافق محرمانه بین ایران و آژانس قرار است نمونه‌گیری خاک در سایت نظامی پارچین توسط خود تهران انجام بگیرد.
این روزنامه آمریکایی در گزارش دیگری نوشت: قرار است اتحادیه اروپا از تحریم‌های در نظر گرفته شده علیه مقامات نظامی ایران به واسطه توافق هسته‌ای صرف نظر کند.
در ادامه گزارش آمده است: همچنین اتحادیه اروپا متعهد شده است که نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سپاه قدس به عنوان دو نیروی زبده نظامی ایران را از فهرست تحریم‌ها خارج کند.
 متن دقیق‌تر توافق به مجلس ارسال شد
«حسن قشقاوی» معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه گفت: به دلیل عدم وقت کافی، از سوی کارشناسان وزارت خارجه یک ترجمه از متن ارائه شده بود، اما بعد از آنکه مورد ملاحظه آقای ظریف قرار گرفت، وی تاکید کرد که باید متن دقیق‌تری به خصوص برای ارائه به مجلس تهیه شود.
قشقاوی افزود: بر همین اساس از مجلس درخواست کردیم که وقت کافی برای ارائه ترجمه دقیق‌تر متن در اختیارمان قرار دهد که خوشبختانه یکشنبه شب متن دقیق‌تر آن تهیه شد و در غیاب آقای ظریف توسط  آقای عراقچی به رئیس مجلس شورای اسلامی ارسال شد که امیدواریم این متن ملاک عمل قرار گیرد.