kayhan.ir

کد خبر: ۵۰۹۱۵
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۶

آنکارا در تله جنگی آمریکا(گزارش خبری)

خوش‌رقصی حزب حاکم «عدالت و توسعه» برای آمریکا و ناتو در منطقه خاورمیانه، ترکیه را مثل عربستان واردجنگ داخلی و مرزی کرد.


بالاخره همان‌طور که انتظار می‌رفت، سیاست‌های نادرست حزب «عدالت و توسعه» و شخص «رجب طیب‌اردوغان»، اوضاع سیاسی و امنیتی ترکیه را تیره و تار کرد.
حزب عدالت و توسعه تاکنون بر سر سایر کشورها با غرب معامله می‌کردو امتیازات (عمدتاً اقتصادی) می‌گرفت و به نصیحت خیرخواهان و همسایگان که آنکارا را از سرانجام همسویی با ناتو و آمریکا می‌ترساندند، گوش نمی‌کرد. اما اکنون آن لحظه فرا رسیده و بحران وارد قلب ترکیه شده است.
اردوغان که تا دیروز سرمست قدرت بود و به عوامل تروریستی و تکفیری خود در سوریه و عراق فرمان می‌داد و حس می‌کرد که جای سلاطین عثمانی را گرفته، اکنون مجبور است که با داعش در خاک خود و در مرزهای خود بجنگد.
اردوغان که تا دیروز عناصر داعش را «برادران مسلمان» می‌خواند و «احمد داود اوغلو» نخست‌وزیر ترکیه نیز به آنها «سنی‌های تحت ستم» می‌گفت، از زمانی که تکفیری‌ها با انفجار بمب در شهر «سوروچ» ترکیه دست صاحب خود را گاز گرفتند، مجبور شدند که عملاً با داعش وارد جنگ شوند. این در شرایطی است که شهرهای ترکیه در برابر این گروه تروریستی بسیار آسیب‌پذیر هستند.
در این میان، ایالات متحده که به سلطه بر کل خاورمیانه می‌اندیشد و عربستان را در جنگ نیابتی یمن سرگرم کرده است، برای ترکیه هم خواب‌های خطرناکی در سر دارد؛ در پازل آمریکا، بحران امنیتی در ترکیه تازه کلید خورده است و این بحران ممکن است چند دهه طول بکشد. ایالات متحده طی روزهای اخیر با اعزام هیئتی به آنکارا، امتیاز استفاه از پایگاه هوایی «اینجرلیک» را به دست آوردو در عوض، دست مقامات ترک را برای سرکوب کردها و عناصر حزب کارگران کرد ترکیه (پ.ک.ک) باز گذاشت و با ایجاد منطقه ممنوعه پروازی در شمال سوریه موافقت کرد.
در این بده‌بستان، شیطنت شیطان بزرگ کاملاً مشهود است؛ سران واشنگتن امتیاز استفاده از اینجرلیک را به بهانه جنگ علیه داعش به دست آورده‌اند اما همه می‌دانند که این جنگ نمایشی است و به قول مقامات آمریکایی از جمله رئیس ستاد کل ارتش این کشور، این جنگ ممکن است 50 سال طول بکشد! به عبارت دیگر، حملات جاری ترکیه به داعش و انفجارهای متقابل داعش در ترکیه، اگر ادامه یابد می‌تواند تا 50 سال هم طول بکشد!
علاوه بر آن، حمله به پ.ک.ک و کردها، جامعه ترکیه را از داخل به شدت قطبی می‌کند و ترک‌های حاکم را مقابل 19 میلیون کرد که در 21 استان پراکنده هستند قرار می‌دهد و به نظر می‌رسد که آمریکا می‌خواهد با تازه کردن زخم کهنه میان کرد و ترک، منافع خود را در ترکیه جست و جو کند.
علاوه بر موارد ذکر شده، تله جدیدی که آمریکا برای ترکیه تدارک دیده است، می‌تواند روابط آنکارا را با همسایگان تیره‌تر کند و تنش‌های موجود را افزایش دهد.
دیروز «نوری مالکی» معاون رئیس جمهوری عراق، اعلام کرد: ترکیه باید حملات هوایی به مناطق مرزی منطقه خودمختار کردستان عراق را متوقف کرده و از نقض حاکمیت عراق بپرهیزد.
دولت دمشق نیز به حملات هوایی ترکیه در خاک سوریه واکنش نشان داد و آن را محکوم کرد.
به هر حال، نتیجه خوش‌رقصی آنکارا برای آمریکا این شد که دولت ترکیه باید به طور همزمان با دو گروه تروریستی داعش و پ.ک.ک بجنگد، اعتراضات خیابانی را سرکوب نماید و به رقبای سیاسی و همسایگان جواب پس بدهد.
دیروز نیز مثل روزهای گذشته، شهر اسلامبول شاهد تظاهرات کردها در اعتراض به حملات فوق بود؛ این تظاهرات به درگیری باپلیس انجامید و شماری از معترضان زخمی شدند. اکنون اوضاع امنیتی در ترکیه به قدری وخیم است که همه فرماندهان ارشد ارتش از مرخصی فراخوانده شده‌اند. جنگنده‌های ارتش نیز اهداف خود را گسترده‌تر کرده است و علاوه بر مواضع داعش و پ.ک.ک، مناطق روستایی و شهری کردنشین در سوریه، از جمله شهر کوبانی را نیز بمباران می‌کنند.
متأسفانه سناریوی ترکیه با سرپنجه‌های آمریکا رقم می‌خوردو قبل از هرکس، شخص اردوغان در این ماجرا مقصر است. اردوغان استقلال سیاسی ترکیه را به طمع کسب امتیازات اقتصادی، به آمریکا و ناتو فروخت.