kayhan.ir

کد خبر: ۵۰۸۴۲
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۲

سومین آتش‌بس آل‌سعود از بامداد دوشنبه آغاز شد

سعودی‌ها یک روز پس از قتل‌عام وحشیانه مردم در استان تعز، برای فرار از رسوایی این جنایت، آتش‌بس سوم خود را به مدت 5 روز اعلام کردند.

واژه‌ها در «جنگ یمن» تغییر کرده‌اند چرا که آل‌سعود هر معنایی که خواسته به واژه‌ها بخشیده است. شاید مضحک‌ترین واژه در دلایل آل‌سعود برای حمله به یمن به کار رفته باشد. «حمایت از حقوق مردم یمن» دلیلی است که آل‌سعود برای این جنگ آورده است. حمایتی که مردم یمن را فقط به خاک و خون کشیده است! از این دست مثال‌ها کم نیستند. «آتش‌بس» نیز از جمله واژه‌هایی است که معنای آن توسط سعودی‌ها به «سخره» گرفته شده است. آتش‌بس در متون حقوقی به «توقف موقتی هر جنگی» گفته می‌شود که در آن، هر کدام از طرف‌های جنگ، با تعلیق کارهای تجاوزکارانه موافقت می‌کنند. اما این تعریف برای عربستان معنایی ندارد و آل سعود برای آن نیز معنای دیگری بخشیده است. از نظر سعودی‌ها آتش‌بس به معنای «تشدید حملات و به راه انداختن حمام خون» است.
از فروردین ماه که آل‌سعود به یمن تجاوز کرد تاکنون دوبار آتش‌بس اعلام شده است و سعودی‌ها هردوبار، تنها دقایقی پس از شروع، آن را نقض کرده‌اند. روز شنبه نیز این کشور برای بار سوم آتش‌بس پنج روزه‌ای اعلام کرد. اما این آتش‌بس در فضایی کاملا متفاوت اعلام شده است. به گزارش فارس، عربستان روز شنبه اعلام کرد که از بامداد دوشنبه به مدت پنج روز آتش‌بس با یمن برقرار خواهد شد و این در حالی است که هنوز مقامات یمنی واکنشی درباره این آتش‌بس یکجانبه از خود بروز نداده‌اند.
در این میان اعلام یکجانبه آتش‌بس از سوی رژیم آل‌‌سعود که حتی در روزهای عید فطر و ماه رمضان هم حاضر به توقف بمباران یمن نشده بود، خود سوال برانگیز است که البته می‌توان دلیل این مسئله را در تحولات اخیر میدانی یمن جستجو کرد. مهم‌ترین نکته در روزهای اخیر، حمله جمعه شب سعودی‌ها به یک منطقه مسکونی در منطقه «المخا» واقع در استان «تعز» بود که رسانه‌ها آن را «حمام خون سعودی‌ها» نامیدند، به حدی تصاویر این حمله هولناک بود که بسیاری از رسانه‌های غربی هم نتوانستند در قبال آن سکوت کنند.
احتمالاً انتشار تصاویر جنایات سعودی‌ها در «المخا» که منجر به شهید شدن 120 نفر و زخمی شدن 150 تن دیگر شد و بازتاب آن در رسانه‌های بین المللی، باعث شده تا سران سعودی از وحشت فشارهای بین‌المللی راضی به آتش‌بس شوند تا کمی فضای منفی ایجاد شده علیه‌ خود را در افکار عمومی منطقه و جهان کمرنگ کنند.
دومین دلیلی که می‌توان برای «آتش‌بس نامتعارف» سعودی‌ها در شرایط کنونی جنگ ذکر کرد، نگرانی از واکنش انصارالله به قتل عام مردم در «المخا» است، چرا که در صورتی که انصارالله این پاسخ را در شرایط آتش‌بس انجام دهد آنگاه عربستان و رسانه‌های نزدیک به ریاض یمنی‌ها را در بازی «مقصر‌سازی» تحت فشار قرار خواهند داد. دلیل دیگر در این مورد به شکست فتنه سعودی‌ها در عدن باز می‌گردد. در روزهای اخیر مزدوران سعودی به همراه تروریست‌ها شکست‌های سختی از ارتش و نیروهای مردمی یمن متحمل شده‌اند و این آتش بس می‌تواند به آنها فرصتی برای بازسازی نیروها برای ادامه نبرد دهد.
آنچه مسلم است این که، آتش‌بس ذکر شده هیچ نشانی از ادعاهای ریاض درباره کمک‌رسانی به مردم را ندارد و دارای اهدافی سیاسی و رسانه‌ای برای شاهزاده‌های سعودی است که حالا خودشان هم احساس می‌کنند درحال غرق شدن در خون‌هایی هستند که در یمن ریخته‌اند.