kayhan.ir

کد خبر: ۵۰۸۳۸
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۱

جنگ و گریز در خیابان‌های آنکارا ترکیه مخالفان دولت را به شدت سرکوب کرد

نیروهای امنیتی ترکیه در آنکارا تظاهرات مخالفان حمله این کشور به سوریه را به «شدت» سرکوب کردند.

به گزارش تسنیم، دیروز حدود 1000 شهروند ترک در آنکارا علیه مداخله نظامی ترکیه در سوریه تظاهرات کردند. این تظاهرات که «نخستین اعتراض جمعی» به تجاوز نظامی ترکیه به سوریه تلقی می‌شود، توسط پلیس ضدشورش و با استفاده از ماشین‌های آب‌پاش و گاز اشک‌آور به شدت سرکوب شد. کارشناسان می‌گویند دولت ترکیه به خاطر ترس از ادامه یافتن اعتراضات مشابه طی روزهای آتی، دست به این کار می‌زند. با این حال مخالفان دولت وعده دادند امروز نیز در اسلامبول دست به تظاهرات مشابه بزنند.
دولت ترکیه در حالی به بهانه مبارزه با داعش، مناطقی را در شمال سوریه هدف بمباران و گلوله‌های توپ قرار می‌دهد که تا همین گذشته نزدیک، از حامیان پر و پا قرص این گروه تروریستی به شمار می‌رفت.
دولت ترکیه علاوه بر حملات هوایی به شمال سوریه و عراق، اعلام کرده که قصد دارد در شمال سوریه «منطقه امن ایجاد کند.»
دیروز در پاریس نیز بیش از 1000 نفر کرد و شهروند ترکیه با برگزاری تظاهراتی، خواستار توقف حملات هوایی آنکارا به شمال عراق شدند.
بمباران شدید شمال عراق
جنگنده‌های ترکیه طی دو روز گذشته فقط 400 هدف را در شمال عراق بمباران کردند. خبرگزاری‌ها شمار تلفات حمله هوایی ترکیه به عراق و سوریه را 30 تن و مجروحان را نیز 40 نفر اعلام کردند.
در مقابل، عناصر «پ.ک.ک» (حزب کارگران کرد ترکیه) با انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده در شهر «شانلی اورفا»، دو افسر پلیس ترکیه را کشتند. «احمد داود اوغلو» نخست‌وزیر ترکیه هم اعلام کرد، شمار عناصر تروریستی پ.ک.ک و داعش که به دست نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند، به بیش از 580 نفر رسیده است. پ.ک.ک هم جمعه با صدور بیانیه‌ای، آتش‌بس با دولت را «پایان یافته» خواند.
واکنش دمشق
به گزارش ایسنا، «فیصل مقداد» معاون وزیر خارجه سوریه، در خصوص حملات هوایی و زمینی ترکیه به کشورش گفت: «ما هیچ‌گونه تحرک ترکیه در داخل خاک خود را نمی‌پذیریم و آنکارا باید به حاکمیت ملی سوریه احترام بگذارد.»
وی افزود: «دولت برخاسته از حزب عدالت و توسعه طی سال‌های گذشته و هفته‌های جاری به بهانه مبارزه با تروریسم، بارها به تجاوز علیه سوریه دست زده است. این در حالی است که خود ترکیه از حامیان اصلی تروریست‌ها و افراد مسلحی است که خون مردم سوریه را می‌ریزند.»
مقداد از تحرک ترکیه و حملات این کشور به بهانه سرکوب داعش ابراز «تعجب» کرد و گفت که «داعش در دامان خود رئيس‌جمهوری ترکیه بزرگ شده است.»
مقداد در بخش دیگری از سخنان خود، دغدغه اصلی سوریه را همواره تاکید بر مسئله اصلی اعراب، یعنی «فلسطین» خواند.
خشم بارزانی
«مسعود بارزانی» رئيس منطقه خودمختار کردستان عراق، نارضایتی‌اش را نسبت به حملات هوایی ترکیه به مواضع پ.ک.ک و داعش در شمال عراق و سوریه اعلام کرد. به گفته بارزانی این اظهارات خلاف صحبت‌های اخیر داود اوغلو است که مدعی شده بود بارزانی همبستگی خود را با ترکیه در خصوص حمله هوایی به پ.ک.ک و داعش اعلام کرده است. داود اوغلو گفته بود بارزانی برای هر نوع همکاری با آنکارا جهت مقابله با تروریسم اعلام آمادگی کرده است.
روز جمعه گذشته دوم مرداد ماه 94 ترکیه با یک چرخش ناگهانی، علاوه بر عضویت در گروه به اصطلاح ائتلاف ضدداعش و همکاری با آمریکا، حملات گسترده‌ای را به مواضع داعش در حلب سوریه آغاز کرد. این در حالی است که داعش متحد کلیدی ترکیه برای توهم اردوغان یعنی سرنگونی مقاومت منطقه به شمار می‌رفت.
کارشناسان معتقدند احتمالاً اردوغان با این حملات به دنبال پاک کردن ننگ همکاری با این گروه بدنام است.