kayhan.ir

کد خبر: ۵۰۸۰۴
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۸
دانشجویان دیروز و امروز در دیدار دانشجویی رمضانه رهبر معظم انقلاب( بخش نخست)

استقبال رهبر انقلاب از نقد وضرورت پاسخگویی(گزارش روز)

گروه گزارش
انعطاف، انتقادپذیری، محبت و توجه داشتن به قشر جوان و دانشجو و میدان دادن به آن‌ها برای گفتن درد دل‌ها و  اظهار نظر درباره مسایل جاری کشور در وجود رهبر معظم انقلاب  از جمله دلایلی است که دانشجویانی را که همواره منتقد عملکرد مسئولین مختلف کشور بوده‌اند، شیفته و مشتاق حضور در دیدار صمیمانه ایشان با دانشجویان بر پای سفره افطار کرده است. به مناسبت ضیافت افطار دانشجویی ماه رمضان امسال که روز شنبه بیستم تیرماه برگزار شد، به سراغ دانشجویان دیروز و امروز می‌‌رویم تا چند خطی از این دیدار برایمان روایت کنند.
 سال‌های سال است که دیدار رمضانه دانشجویان با رهبر معظم انقلاب با حضور پر شور دانشجویان در حسینیه امام خمینی بیت رهبری بر روی همان گلیم‌های آبی رنگ که چشمانمان سالهاست در تصاویر تلویزیونی به آن عادت کرده، برگزار می‌‌شود. اتفاقی شیرین برای جماعت دانشجو که بسیار اشتیاق دارند حرف‌هایشان، انتقادات شان و راهکارهایشان را شنیده و به آن توجه شود.
تقریبا همه دانشجویان شرکت‌کننده در این مراسم در این نکته اتفاق نظر دارند که آن چه در دیدار دانشجویان با رهبر معظم انقلاب در جریان است، در هیچ دیدار دانشجویی با سایر مسئولین رده بالا و رده پایین کشور نظیر ندارد.  
بیان دیدگاه‌های مختلف در دیدار با رهبری
علی خضریان مدیر مسئول خبرنامه دانشجویان ایران و عضو سابق شورای مرکزی انجمن اسلامی مستقل دانشجویان در گفت‌وگو با گزارشگر کیهان در این باره می‌‌گوید: «اصلی‌ترین نکته در این دیدارها از نظر من به عنوان یک فعال دانشجویی که مدت‌ها در زمینه‌های دانشجویی کار کرده ام تحمل دیدگاه‌های مختلف از سوی رهبر معظم انقلاب است که این نکته شاید در دیدارهای دانشجویی بسیار پر رنگ‌تر جلوه می‌کند.»
وی در این باره توضیح می‌دهد: «جریان‌ها و شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی چه اصولگرا و چه اصلاح طلب وقتی در جایگاه مسئولیت قرار می‌‌گیرند، گاهی هر دو شعارهایی می‌‌دهند که در میان این شعارها توجه به افکار عمومی، دانشجویان و دانشگاه‌ها برای آنان بسیار مهم و با اهمیت است و ادعا می‌کنند حاضر هستند دیدگاه‌های مختلف را با دید باز بشنوند اما واقعیت آن است که در همه این سال‌ها من ندیدم هیچ یک از این مسئولین همچون رهبر انقلاب این طور از دیدگاه‌های مختلف استقبال کنند و حرف همه را بشنوند.»
فعال سابق دانشجویی با اشاره به دیدارهای مختلف مقام معظم رهبری  با دانشجویان در مقاطع مختلف همچون سالروز 13 آبان هر سال و نیز دیدارهایی که با دانشجویان در دانشگاه‌ها و همچنین دیدارهای اختصاصی که با فعالان دانشجویی دارند، تصریح می‌کند: «قطعا رهبر انقلاب به سبب مسئولیت سنگینی که دارند، کارهای زیادی بر عهده ایشان است و سر ایشان بسیار شلوغ‌تر از سایر مسئولین است اما ایشان مقید به این هستند که حرف‌های دانشجویان را بشنوند و با روی باز هم بشنوند. نه تنها بشنوند اتفاقا اگر در این دیدارها درجه نقد پایین باشد، از مسئولین برگزاری این جلسات بازخواست می‌کنند. به عنوان مثال بعد از یکی از این دیدار‌ها مسئولین برگزاری آن دیدار را بازخواست کردند که چرا کسانی که منتقد بودند کمتر بودند و چرا در این جلسه من و مسئولین نظام کم نقد شدیم.»
وی می‌افزاید: «در تمام این دیدارها زمانی که انتقادات جدی‌تر و حر‌ف‌های مهم تری از سوی دانشجویان مطرح می‌شود، آقا در بخش پایانی دیدار که خودشان صحبت می‌کنند، از این اتفاق استقبال بیشتری کردند و اهمیت دادند و شروع به توضیح یا پذیرش نقدها کردند به طوری که گاهی در همان جا، در همان جلسه، در برابر جمع دانشجویان خطاب به وزیر دستور می‌دهند که اقدامات لازم برای رفع یک اشتباه خاص که در جلسه به آن اشاره شده است، انجام شود. »
مدیر مسئول خبرنامه دانشجویان با انتقاد از ضعف مسئولین کشور در پاسخگویی به مردم و منتقدین خاطرنشان می‌کند: « آقا واقعا در برابر نقدهای متعدد و تند و تیز دانشجویان پاسخگو هستند و این چیزی است که ما در مسئولین دیگر چه در دولت فعلی و چه در دولت‌های قبل کمتر دیده ایم. به طوری که حتی در سالی که مقام معظم رهبری آن را سال پاسخگویی مسئولین نام نهادند، نیز سران قوا تنها در یکی، دو جا به صورت ویترینی حضور پیدا کردند.»
نقد دانشجویان باید شنیده شود
یک فعال دانشجویی نیز با بیان اینکه دانشجویان جزو قشری هستند که سوال دارند حتی ممکن است گاهی نقدشان هم درست نباشد اما حتما باید شنیده شود، ادامه می‌دهد: «متاسفانه مسئولین ما معمولاً تاب و تحمل شنیدن نقدها را ندارند و این تنها مختص دولت‌ها نیست بلکه این مسئله درباره کل قوای سه گانه صادق است. در میان قوای سه گانه تنها از قوه مقننه است که در دانشگاه‌ها حضور پیدا می‌کنند که البته، نمایندگان مجلس نه به نمایندگی از این قوه، بلکه به نمایندگی از جریان سیاسی متبوعشان، نه برای پاسخگویی به عملکرد مجلس در دانشگاه‌ها حاضر می‌شوند و کسی از قوه مقننه نیست که پاسخگوی سوال دانشجویان باشد که چرا مجلس در اوج مذاکرات با عنوان تعطیلات تابستانی، تعطیل می‌شود در حالی که در زمینه مذاکرات وظیفه خطیری بر دوش دارد.»  
علت تأکید این فعال دانشجویی به ضرورت شنیده شدن انتقادات دانشجویان حتی اگر غلط هم باشد، با مراجعه به گذشته فعالیت‌های دانشجویی در کشور به خوبی روشن می‌شود. در برهه‌هایی از تاریخ ۳۴ ساله انقلاب، جریان‌های خاص سیاسی برای رسیدن به اهداف سیاسی خود، بارها از احساسات دلسوزانه دانشجویان در انتقاد از کاستی‌ها در کشور و عملکرد مسئولین، به نفع خود بهره بردند و پس از رسیدن به اهداف خود دانشجویان را فراموش کرده‌اند.
دانشجویان به سبب داشتن روحیه آرمان گرایی و حق طلبی در اظهارنظرهای خود تنها به دنبال اصلاح امور هستند و مشفقانه طالب بهتر شدن وضعیت هستند اما متاسفانه برخی منفعت طلبان با نگاهی ابزاری به قشر دانشجو از آنان برای پیشبرد اهداف خود استفاده می‌کنند و این نگاه موجب سرخوردگی این قشر پر توان و جوان می‌شود. چنان چه نقدهای دانشجویان از سوی مسئولین شنیده و در برابر آن عملکرد درستی اتخاذ شود، بستر این قبیل سوءاستفاده‌ها نیز از دانشگاه‌ها برچیده می‌شود.
محمد ودود حیدری از مسئولین سابق بسیج دانشگاه تهران و رئیس سابق بسیج دانشجویی کشور در گفت‌وگو با گزارشگر کیهان در این باره اظهار می‌دارد: «دیدار دانشجویی حضرت اقا سالهاست که در ماه مبارک رمضان تکرار می‌‌شود و دیداری است که بنابر آن چه خود ایشان فرمودند، دیدار نمادینی با جریان دانشجویی کشور است تا اهمیت این جریان را نشان بدهند. بر این اساس ایشان تاکید مکرر دارند که این برنامه هر سال انجام شود و همواره به مسئولین مختلف سفارش می‌کنند این سلسله جلسات را با بدنه دانشجویی کشور حتما داشته باشند.»
وی می‌افزاید: «صدای دانشجو، صدای آن فرد انقلابی است که حرف حقی می‌‌زند که کمتر در آن عدم اخلاص وجود دارد و با حق گویی که سرلوحه خود کرده، مشکلات کشور را بدون در نظر گرفتن عواید اقتصادی و رفاهی شخصی و صرفا برای رفع مشکلات مطرح می‌کند.»
حیدری درباره جایگاه دیدار رمضانه دانشجویان با رهبر انقلاب عنوان می‌کند: «من به عنوان کسی که چند سال در زمینه فعالیت‌های دانشجویی دانشجویان چه در زمان دانشجویی و چه پس از فارغ التحصیلی مسئولیت داشتم و شاهد صفر تا صد برگزاری این جلسات بودم، معتقد هستم این دیدار یکی از دیدارهایی است که آقا حرف‌های اصلی و راهبردی شان را در آن می‌‌زنند و مکرر پیش آمده است که موضوعات راهبردی مطرح شده در این دیدارها تبدیل به جریان در کشور می‌شود.»
آرمان گرایی بدون محافظه کاری
یک فعال سابق جریان دانشجویی کشور با بیان اینکه یکی از دیدارهایی که اقا در پاسخ به سوالاتی که مطرح می‌‌شود، بی‌پرده‌ترین جواب‌ها را می‌‌دهند دیدار رمضانه دانشجویی است، تصریح می‌کند: «ایشان در این جلسه نکات را صریح، شفاف و راهگشا مطرح می‌‌کنند به طوری که مثلاً در دیداری که زمان دانشجویی ما اتفاق افتاد، مصادف شدن موضوع هسته‌ای اواخر دولت اصلاحات و داستان سعدآباد بود که بنده به عنوان نماینده بسیج دانشجویی صحبت کردم و گفتم دو سه سال است درباره روند مذاکرات هسته‌ای تذکر می‌‌دهیم و دولت رعایت نمی‌کند. در این جا چه باید بکنیم. ایشان در پاسخ به بنده یک حرف راهبردی زدند که بعدها چراغ راه جریان دانشجویی شد. ایشان فرمودند جریان دانشجویی آرمان گرایی خودش را بدون محافظه‌کاری داشته باشد. طبیعی است که مجموعه‌های دولتی نیز مصلحت اندیشی‌های خود را دارند. جمع این دو، مصلحت کشور را رقم خواهد زد و میانگین آن به نفع مردم خواهد بود.»
بر این اساس، واقعیت آن است که همین شفافیت و صراحت که برای قشر دانشجو بسیار پسندیده و مطبوع است، حلقه اتصال عمیق جریان‌ها و تشکل‌های دانشجویی با رهبر معظم انقلاب در برهه‌های مختلف بوده است. اتفاقی که اگر در سایر رده‌های مسئولین کشور رخ دهد، برکات و آثار مفید بسیاری در اداره کشور و مجموعه دانشگاه در کشور خواهد داشت. این در حالی است که متاسفانه فعالین دانشجویی معتقد هستند چنین اتفاقی در رده مسئولین کشور رخ نمی‌دهد و این مسئولین در برخورد با دانشجویان متفاوت از آن چه رهبر انقلاب هستند، عمل می‌کنند و این عملکرد غلط مسئولین همواره مورد انتقاد جریان‌های دانشجویی بوده است.
افسر جوان جنگ نرم
محمد افکانه، دبیر سابق اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در گفت‌وگو با گزارشگر کیهان می‌‌گوید: «اکثر  نمایندگان تشکل‌ها و افرادی که در ضیافت افطار دانشجویی رهبر انقلاب شرکت می‌‌کنند این طور می‌‌پندارند که شاید برای اولین و آخرین بار  باشد که بتوانند به نمایندگی از قشر دانشجو بدون رعایت هیچ یک از ملازمات رسمی و دولتی با شخص اول مملکت صحبت کنند. از این رو، حضور در این دیدار برای تک‌تک شرکت‌کنندگان بسیار ارزشمند و مهم است.»
دبیر سابق اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل با اشاره به خاطره معروف ایشان و رهبر معظم انقلاب مبنی بر بوسیدن پلاک منقش به عبارت «افسر جوان جنگ نرم» توسط ایشان، در این باره توضیح می‌‌دهد: «بار اول سال 83 در مراسم افطار دانشجویی شرکت کردم و بار دوم به عنوان نماینده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در سال 89 در این مراسم حضور داشتم. مرسوم است که اولین دانشجو چفیه آقا را می‌‌گیرد اما از آن جا که حدس می‌‌زدم من نفر اول نباشم، پلاکی را که در یک عهد با چند دوست دانشجوی دیگرم داشتم و منقش به عبارت «افسر جوان جنگ نرم» بود، برای تبرک کردن به دست آقا با خود همراه داشتم. وقتی از آقا خواستم آن را تبرک کنند بر آن بوسه زدند. این اتفاق بازتاب رسانه‌ای زیادی داشت.»
وی می‌‌افزاید: «این برخورد آقا با این پلاک نشان از توجه ویژه ایشان به نقش آفرینی جوانان و دانشجویان در عرصه‌های مختلف از جمله جنگ نرم دارد که البته خود ایشان نیز در همان جلسه گفتند که این عنوان افسر جوان جنگ نرم فقط یک عنوان نبود و حقیقتاً چنین جایگاهی را برای جوانان و دانشجویان قائل هستند.»