kayhan.ir

کد خبر: ۵۰۶۱۵
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۰

وعده توخالی رئیس پنتاگون در سفر به عراق اشتون کارتر: با داعش می‌جنگیم!

وزیر دفاع آمریکا در سفرش به بغداد، یکبار دیگر به مقامات عراقی وعده داد که در نبرد با «داعش» به دولت و ارتش این کشور کمک می‌کند.


به گزارش واحد مرکزی خبر، در حالی که کارشکنی‌های ایالات متحده باعث شده است عملیات بسیج مردمی و ارتش عراق در استان الانبار علیه داعش به کندی پیش برود، «اشتون کارتر» پنجشنبه با وعده‌های توخالی دیگری وارد بغداد شد.
وی در دیدارش با «حیدر عبادی» نخست‌وزیر عراق، یکبار دیگر مثل فرستادگان قبلی کاخ سفید، حرف‌های دلگرم‌کننده‌ای به زبان آورد.
کارتر در این دیدار گفت: «آمریکا از تصمیمات و اقدامات عبادی در مبارزه با گروه داعش حمایت می‌کند.
 وی در ادامه، مدعی شد که واشنگتن به دولت عراق کمک می‌کند تا ثبات و امنیت در این کشور برقرار شود.»
 این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که آمریکا در روند مبارزه مردم و ارتش عراق با داعش به شدت مانع ایجاد می‌کند.
در دیدار مذکور نخست‌وزیر عراق هم به کارتر گوشزد کرد: «همکاری کشورهای جهان در مبارزه با گروه داعش، تنها راه برای از بین بردن این گروه است.» عبادی همچنین گفت: «همکاری میان بغداد و واشنگتن تنها در حوزه مسائل نظامی و امنیتی خلاصه نمی‌شود، بلکه شامل دیگر حوزه‌ها نیز می‌شود.»
کارتر در سفر خود به بغداد، با همتای خود «خالد العبیدی» و «سلیم الجبوری» رئیس مجلس عراق هم دیدار و گفت‌وگو کرد.
در رابطه با کوتاهی‌های آمریکا در مبارزه با داعش، دیروز نیز از عراق خبر رسید، «نعیم الکعود» شیخ قبیله «بونمر» در استان الانبار به خبرگزاری فارس گفت: «آمریکا فقط حرف می‌زند و (تاکنون) هیچ کمکی به عشایر الانبار برای مبارزه با داعش نکرده است.»
چند روز پیش حتی یکی از مقامات عراقی اعلام کرده پنتاگون آنها را تهدید کرده بود که اگر جلوی پیشروی بسیج مردمی عراق را نگیرند، مواضع آنها را بمباران می‌کنند.
کارتر پس از دیدار با مقامات عراقی، از بغداد به کردستان عراق رفت و در اربیل با «مسعود بارزانی» رئیس منطقه خودمختار کردستان عراق و دیگر مقامات کرد دیدار و گفت‌وگو کرد. مسعود بارزانی پس از بروز پدیده منحوس داعش، تلاش‌ها برای تجزیه را شدت بخشیده است.
تحولات میدانی
نیروهای مسلح عراق متشکل از نظامیان، عشایر و بسیج مردمی اما دیروز در استان الانبار یک روستا را در شمال شرق فلوجه از سیطره داعش آزاد کردند. نیروهای دولتی همچنین حلقه محاصره تروریست‌های حاضر در دانشگاه الانبار در شهر رمادی را تنگ‌تر کردند.از استان نینوا در شمال عراق نیز خبر می‌رسد، انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده هلاکت 42 تروریست تکفیری و جراحت 18 نفر دیگر را در پی داشت.
نیروهای امنیتی عراق نیز یک سرکرده داعش به نام «عباس العزاوی» را در شمال بغداد دستگیر کردند.