kayhan.ir

کد خبر: ۵۰۶۱۳
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۰

خبرهای ضد و نقیض از سقوط فرودگاه عدن

با تشدید درگیری‌ها در مناطقی از شهر عدن (در جنوب یمن)، خبرهای ضد و نقیض حکایت از سقوط فرودگاه این شهر دارد.


عربستان سرخورده از شکست‌های متوالی در یمن، مجدداً حملات خود را علیه شهر بندری عدن تشدید کرده است. این کشور با حمایت ناوهای آمریکایی و نیروهای نظامی امارات متحده عربی از طریق دریا و مناطق تحت تصرف خود در شرق عدن بین ٤٠٠ تا ٦٠٠ مزدور وارد عدن کرده و با بهره‌گیری از «بمباران شدید» منطقه شرقی و جنوبی عدن که تعداد‌ آنان از ١٠٠٠ سورتی پرواز و ٤٠٠٠ بمب فراتر رفته است، تلاش می‌کند تا این شهر را به تصرف خود درآورد. در این میان در روزهای اخیر رسانه‌های سعودی تصاویری منتشر و اعلام کردند متعلق به فرودگاه بین‌المللی عدن است که  با تکذیب انصارالله مواجه شد.
به گزارش تسنیم به نقل از شبکه خبری «بی‌بی‌سی عربی»، منابعی در فرودگاه بین‌المللی عدن واقع در جنوب یمن می‌گویند عربستان تعدادی از هلی‌کوپترهای آپاچی خود را به فرودگاه بین‌المللی عدن واقع در جنوب یمن منتقل کرده است.
 طبق این گزارش عربستان روز چهارشنبه نیز 130 خودروی نظامی برای حمایت از نیروهای القاعده و نیروهای وابسته به «منصورهادی» رئیس جمهور مستعفی این کشور به عدن واقع در جنوب یمن وارد کرد. همچنین یک منبع امنیتی در عدن به خبرگزاری اسپاتنیک روسیه، گفته نیروهای ائتلاف عربی با انجام عملیات هلی برن در بندر البریقه در شهر عدن مستقر و در جریان این عملیات ده‌ها خودروی نظامی سعودی و سرباز وارد این منطقه شدند.
همه این خبرها اما  به سرعت با تکذیب مقامات انصارالله مواجه شد. «سید حسین الحوثی» یکی از رهبران انصارالله در این ارتباط گفت: «فرودگاه عدن در سیطره  انصارالله و ارتش یمن قرار دارد و تمامی اخبار منتقل شده از رسانه‌های وابسته به سعودی کذب محض است.» به گزارش فارس، وی در ادامه گفت:«بعد از شکست‌های سنگین آل سعود در عدن، عربستان به دنبال جنگ روانی و تضعیف روحیه رزمندگان اقدام به نشر اکاذیب می‌کند.» این رهبر انصارالله تاکید کرد: «تصاویر منتشر شده در شبکه‌های تلویزیونی که هواپیمای سعودی را در فرودگاه عدن نمایش می‌دهد، متعلق به عدن نیست و تصویر دستکاری شده است.» نیروهای وابسته به «منصور هادی» اینترنت شهر عدن را هم قطع کرده‌اند تا اخبار واقعی و تصاویر از جنگ و تحولات این شهر استراتژیک منتشر نشود.
انهدام اتاق عملیات
 آل سعود
 «ضیف الله الشامی» عضو دفتر سیاسی انصارالله هم اعلام کرد:«با وجود اینکه تمامی مناطق عدن در چند روز گذشته مورد حمله هوایی قرار گرفته است، ولی پاسخ مقاومت در مقابله با این حوادث سریع بوده و مقاومت با انجام یک عملیات کاری، اتاق عملیات عربستان که از آنجا حمله به عدن رهبری می‌شد را هدف قرار  داد که تمام افراد حاضر در این اتاق به هلاکت رسیده یا مجروح شدند.»
آل‌سعود مدتی است به کمک آمریکا و مرتجعین عرب تلاش بسیار گسترده‌ای را برای تصرف شهر استراتژیک و بندری عدن آغاز کرده است اما گویا تاکنون حریف انقلابیون یمن نشده است.
تظاهرات گسترده
از سوی دیگر ده‌ها هزار نفر از مردم صنعا دیروز هم با برگزاری تظاهرات، ادامه حملات سعودی‌ها و سکوت سازمان‌های بین‌المللی در قبال این حملات را محکوم کردند. تظاهرات‌کنندگان اعلام کردند، یمن آماده پاسخ راهبردی به ادامه حملات است. روز پنجشنبه، کمیته عالی انقلاب یمن از مردم صنعا خواست تا روز جمعه در اعتراض به مواضع منفی جامعه بین‌الملل و سازمان ملل در قبال تجاوز وحشیانه عربستان و محاصره ظالمانه یمن، تظاهرات کنند. کمیته عالی انقلاب یمن از سکوت و انفعال سازمان ملل و جامعه بین‌الملل در قبال مصیبت‌های مردم یمن و استفاده عربستان از سلاح‌های ممنوعه و تشدید محاصره و اقدامات جنون‌آمیز این کشور به شدت انتقاد و اعلام کرد که شکست سازمان ملل در برقراری آتش‌بس در یمن و توقف تجاوز و محاصره موجب شد تا تک‌تک افراد جامعه یمن در تمامی سطوح و ابعاد متضرر شوند.