kayhan.ir

کد خبر: ۵۰۰۱۷
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۴ - ۰۱:۱۵

بالماسکه جشن هسته‌ای در روزنامه‌های زنجیره‌ای(خبر ویژه)

ادعای جشن هسته‌ای برای توافقی که لااقل در حوزه برنامه هسته‌ای صرفا محدودیت‌های گسترده را در بردارد، شگفتی ناظران و تحلیلگران را برانگیخت.


رجانیوز در این باره نوشت: نزدیک 10 روز است است مجموعه رسانه‌ای - تبلیغاتی دولت، اعم از مدیران و نشریات رسمی و رسانه‌های حامی و غیررسمی نزدیک به دولت حتی در شبکه‌های اجتماعی، تلاش خود را برای القاء یک جو تبلیغاتی گسترده در فضای افکار عمومی بکار گرفته‌اند تا با تزریق مصنوعی نوعی خوشحالی از توافقی که مردم از جزئیات آن خبر ندارند، فضا را برای برپایی جشنی دولتی تحت عنوان «جشن هسته‌ای» فراهم کنند.
چهارشنبه گذشته بود که یکی از مدیران رسانه‌ای دولت با فراخوان مسئولین رسانه‌ها، از نطق قریب‌الوقوع رئیس‌جمهور در تلویزیون بواسطه انجام توافق با 5+1 خبر داد تا عملا فضای رسانه‌ها را برای این جشن دولتی فراهم کند، اما تمدید چند باره مذاکرات، این فرصت را به مجموعه‌های رسمی و غیررسمی دولت نداد.
با این حال روز دوشنبه رسانه‌های دولتی در اقدامی هماهنگ، از این برنامه پرده برداشتند. اما طنز تلخ این تصمیم نامی بود که برای این جشن خود ساخته و مصنوعی از سوی رسانه‌های دولتی انتخاب شد.
در حالی که بنا بر چارچوب توافق شده در لوزان و اخبار غیررسمی منتشر شده از محتوای مذاکرات، توافق پیش‌رو عملا صنعت هسته‌ای کشور را به صنعتی نمایشی و به سمت تعطیلی بخش‌های مهمی از آن خواهد کشاند، این رسانه‌ها برای جشن دولتی مذکور نام «جشن هسته‌ای» را برگزیدند! حال آنکه این نام پیش از این در روز بیست فروردین بمناسبت تکمیل چرخه سوخت هسته‌ا‌ی بومی در کشور و همچنین رسیدن به سطح غنی‌سازی 20 درصد، بواسطه مجاهدت شهید شهریاری، برگزیده شده بود که علت آن خوشحالی از ارتقاء و رشد بومی صنعت هسته‌ای کشور بود، حال مشخص نیست، قرار است جشن‌های دولتی برای کدام دستاورد هسته‌ای در این روزها برگزار شود که نام جشن هسته‌ای  برای آن برگزیده شده است چرا که به نظر می‌رسد جشن تعطیلی هسته‌ای، عنوان مناسبت‌تری برای این برنامه دولتی و مصنوعی بوده است.
11 روزنامه به همراه دهها سایت و خبرگزاری و شبکه‌های اجتماعی و صفحات مختلف فعال در فضای مجازی با تیتر مشترک «جشن هسته‌ای» درصدد خط‌دهی به افکار عمومی برآمده‌اند تا هرچه که در نهایت به عنوان توافق اعلام شود، بی‌آنکه مورد بررسی و نقد قرار گیرد و عیار حفظ منافع ملی و رعایت خطوط قرمز در آن محاسبه شده و مسیر قانونی خود را در داخل کشور طی کند، به عنوان پیروزی تلقی شده و برای آن جشن گرفته شود. این مسئله البته با بی‌تدبیری برخی مسئولان نیز هم‌افزا شد تا جایی که جملات این افراد، دستمایه انتخاب چنین تیتری برای رسانه‌های زنجیره‌ای گشت.
یادآور می‌شود روزنامه‌های شرق، آرمان، مردم‌سالاری، قانون، کائنات، همدلی، تعادل، آفتاب یزد، روژان، اسرار و ابتکار از جمله روزنامه‌هایی بودند که در اقدامی کاملا هماهنگ عبارت «آمادگی برای جشن هسته‌ای» را روز دوشنبه در صفحات اول خود تیتر کردند.