kayhan.ir

کد خبر: ۴۹۹۶۶
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۹
عضو کمیسیون اقتصادی:

قانون بانکداری بدون ربا اجرا نمی‌شود

عضو کمیسیون اقتصادی در مجمع اسلامی کارکنان بانک‌ها گفت: گرچه خود قانون بانکداری بدون ربا ملغمه‌ای از بانکداری ربوی و اسلامی است، اما همین قانون ناقص هم در شبکه بانکی به درستی اجرا نمی‌شود.


به گزارش فارس، محمدرضا پورابراهیمی در مراسم افطاری مجمع اسلامی کارکنان بانک‌ها که دوشنبه شب در کانون اسلامی انصار برگزار شد، اظهار کرد: قانون بانکداری اسلامی ایراد دارد و ترکیبی از بانکداری اسلامی و غربی است و در مرحله اجرا به مراتب بدتر از متن قانون اجرا شد.
وی ادامه داد: در اقتصاد اسلامی عقود مالی اسلامی مطرح است، ولی به درستی اجرا نمی‌شود، به‌عنوان مثال مشارکت در سود و زیان در پروژه‌های مشارکتی به درستی اجرا نمی‌شود و بانک می‌گوید، کاری به سود و زیان طرح ندارد و برای تسهیلات، وثیقه محکم دریافت می‌کند.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه صکوک اسلامی را ما ایرانیها طراحی کرده‌ایم، اما مالزی‌ها به نام خود ثبت کردند، گفت: در اجرای قانون بانکداری اسلامی قرار بود سود سپرده‌ها علی‌الحساب باشد و بعد از راه‌اندازی طرح‌ها بررسی شود و سود قطعی به صاحبان سپرده پرداخت شود، اما حدود 20 سال همان سود علی‌الحساب به سپرده‌گذار پرداخت می‌شد و کم‌کم به سمت آن رفتند که اوراق مشارکت طرح‌ها را ارزیابی کنند و سود قطعی بدهند اولین سود قطعی در طرح‌های مشارکت مربوط به طرح نواب بود و بعد از آن هم چیزی ندیدم.
پورابراهیمی تصریح کرد: برای بانک بین اوراق مشارکت ایران خودرو و اوراق مشارکت حلبی‌سازی حسن‌آباد فرقی نیست، چون نرخ یکسان است و مشارکت در بانکداری فعلی معنا ندارد و بانک می‌گوید برای من فرقی ندارد که سرمایه‌گذار سود یا زیان کرده است، فقط تعهد از پنج انگشت می‌گیرد که پولش برگردد.
نماینده کرمان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با همکاری برخی نمایندگان طرحی برای اصلاح قانون بانکداری اسلامی تهیه کرده است، گفت: این طرح را برای اظهار نظر کارشناسی ارائه می‌کنیم البته هنوز اظهارنظر نهایی دولت دریافت نشده است، ولی ما کارشناسان نظام بانکی را دعوت می‌کنیم که در مورد این طرح نمایندگان مجلس نظر بدهند.
پورابراهیمی ادامه داد: البته با توجه به سال پایانی کار مجلس اکثر نمایندگان دنبال جمع‌آوری رای حلال هستند و امسال برای بررسی لایحه قانون برنامه ششم حداقل سه ماه و برای بررسی بودجه سال آینده هم حداقل سه ماه زمان لازم است و آخرین جلسه صحن مجلس در 7 خرداد 95، برگزار می‌شود.
وی افزود: تجربه نشان می‌دهد معمولا در هر انتخابات دو سوم نمایندگان تغییر می‌کنند و اگر اصلاحات قانون بانکداری بدون ربا را هم تهیه کنیم معلوم نیست، حتما مجلس آینده آن را تصویب کند، چه بسا از نو طرحی برای اصلاح نظام بانکی تهیه کنند.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه برخی مؤسسات مالی و اعتباری غیرمجاز، 30 سال است فعالیت می‌کنند ادامه داد: باید حدود 10-15 سال قبل جلوی این موسسات گرفته می‌شد اما حالا با وجود تبلیغات تلویزیونی و اینکه برخی از بانک‌ها حدود دو میلیون سپرده‌گذار دارند، برخورد سخت شده است. برخی از این موسسات اجازه دسترسی به کامپیوترشان را هم به بانک مرکزی نمی‌دهند.
پورابراهیمی افزود: شورای عالی امنیت ملی، قوه قضائیه و شورای تامین مواجهه با دو میلیون نفر را سخت می‌دانند اما باید بدانند که اگر جلوی این موسسات گرفته نشود فردا مواجهه با سه میلیون سپرده‌گذار سخت‌تر خواهد شد.