kayhan.ir

کد خبر: ۴۹۷۰۲
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۹۴ - ۰۱:۱۱
آیت‌الله مکارم شیرازی:

در طریق حق نباید از تنهایی واهمه داشت

استاد درس خارج حوزه گفت: انسان در طریق حق نباید واهمه داشته باشد که هم مسیر دارد یا دیگران در مسیری دیگر قرار دارند، حضرت ابراهیم در روزی که با تبر بت ها را نابود کرد تنها بود؛ بنابراین نباید از تنهایی در مسیر حق ترسید.

به گزارش خبرگزاری رسا، این مرجع تقلید در تشریح دعای
 مکارم الاخلاق، گفت: امام سجاد(ع) در فصل هفدهم این دعا عرضه می‌دارد خدایا به من توفیق بده در بهترین مسیرها قرار بگیرم.
وی افزود: امام نمی‌گویند که در مسیر خوب، بلکه می‌فرمایند در بهترین مسیرها قرار گیرم، از روایات استفاده می‌شود که بهترین مسیرها مسیر حق است؛ رسول اکرم(ص) می‌فرمایند با تقوا ترین مردم کسی است که حق را در زمان به نفع بودن یا به ضرر بودن انتخاب کند.
استاد درس خارج حوزه با بیان اینکه برخی فقط در جایی طرفداری حق را می‌کنند که به نفع‌شان باشد، اظهار داشت: پیامبر اسلام می‌فرمایند حق را از هر کسی که برای تو آورده بپذیر حتی اگر دشمن باشد؛ باطل را رد کن حتی اگر از جانب رفیقت باشد.
وی ادامه داد: استاد ما زمانی که می‌دید در درس حق با شاگردی است اشکال او به مبحث را می‌پذیرفت، چنین کاری را همه کس نمی‌تواند انجام دهند؛ فقط کسانی می‌توانند در این مسیر قدم بردارند که صفای باطن داشته و تهذیب نفس کرده باشند.
این مرجع تقلید با بیان اینکه گاهی انسان در محیط آلوده واقع می شود، ابراز داشت: در چنین محیطی نباید همرنگ جماعت شد و مسیر حق را رها کرد، به عنوان مثالی اگر خانمی در محیطی قرار دارد که اطرافیانش رعایت حجاب نمی‌کنند او نباید این چنین باشد. وی با اشاره به روایتی از امام علی(ع) عنوان کرد: حضرت فرمودند؛ هرگاه در مسیر هدایت حرکت می‌کنید و می‌بینید دیگران در مسیرهای انحراف قرار دارند وحشت نکنید، در این مسیر باید پیش رفت و به دیگران اعتنا نکرد؛ کسی که در مسیر حق باشد به مقصد می‌رسد. آیت‌الله مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: انسان در طریق حق نباید واهمه داشته باشد که هم مسیر دارد یا دیگران در مسیری دیگر قرار دارند، حضرت ابراهیم در روزی که با تبر بت‌ها را نابود کرد تنها بود؛ بنابراین نباید از تنهایی در مسیر حق ترسید. وی اضافه کرد: اگر انسان در مسیر حق گام بردارد و از خداوند متعال کمک بخواند خدا او را تنها نمی‌گذارد، امام حسین(ع) برای هدایت از مردم به تنهایی با عده‌ای معدودی قیام کرد که نتیجه آن امروز به چشم می‌خورد؛ انسان نباید از تنها شدن در مسیر حق ناراحت شود.