kayhan.ir

کد خبر: ۴۹۶۷۳
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۹۴ - ۰۰:۵۰
مدیرعامل تامین اجتماعی:

دولت سهم 3 درصدی خود برای بیمه‌شدگان را هم پرداخت نمی‌کند

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در خصوص جدایی تامین اجتماعی از دولت گفت: دولت برای پوشش بیمه‌شدگان ۳ درصد باید پرداخت کند و مابقی باید توسط کارگران و کارفرمایان پرداخت شود لذا دولت نقش مشارکت تضامنی دارد و حذف آن از صندوق غیرقابل انجام است؛ دولت همین 3 درصد را هم پرداخت نمی‌کند.

تقی نوربخش در نشست خبری به مناسبت هفته تامین اجتماعی برگزار شد تعداد بیمه‌شدگان این سازمان را بیش از 40 میلیون نفر برشمرد و گفت: بیمه‌شدگان اصلی سازمان تامین اجتماعی 13 میلیون نفر هستند که همراه با افراد تحت پوشش آنها و مستمری‌بگیران این تعداد به بیش از 40 میلیون نفر می‌رسد.
وی ادامه داد: سازمان تامین اجتماعی سازمانی اقتصادی و اجتماعی است و علی‌رغم دو وظیفه ذاتی پرداخت مستمری و ارائه خدمات درمانی، 18 نوع خدمات دیگر را به افراد تحت پوشش خود ارائه می‌دهند.
نوربخش در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی اظهار داشت: در سال 84 بدهی دولت 4 هزار و 200 میلیارد تومان بوده است و این بدهی در 30 سال گذشته تجمیع شده است ولی از سال 84 تا سال 92 به دلیل تعهداتی که دولت تقبل کرده است بدهی این سازمان به 60 هزار میلیارد تومان رسیده است و تعهدات دولت در سال 84 به 21 بخش رسید که با پرداخت نکردن تعهدات خود بار بدهی‌ها افزایش یافت.
بدهی 15 هزار میلیاردی دولت
 در سال 94
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی گفت: در سال جاری بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی 15 هزار میلیارد تومان افزایش می‌یابد که با این حساب 25 درصد از بودجه دولت برای سازمان تأمین اجتماعی است.
نوربخش در پاسخ به پرسشی مبنی بر نامه 40 نفر از نمایندگان برای جدایی سازمان تامین اجتماعی از دولت اظهار داشت: سهم بیمه شده را کارفرما، کارگر و دولت پرداخت می‌‌کند که سهم دولت 3 درصد از حق بیمه است که البته در حال حاضر پرداخت نمی‌شود ولی حذف دولت از این سازمان غیرقابل انجام است چرا که سیستم سازمان تامین اجتماعی به عنوان یک صندوق بین‌المللی محسوب می‌شود.
به گزارش فارس،  وی درباره طرح تحول سلامت اظهارداشت: سازمان تامین اجتماعی در این طرح نقش کلیدی را داشته است و 3 هزار میلیارد تومان به دلیل پوشش‌های گسترده این سازمان در بخش درمان و با توجه به اینکه نیمی از جمعیت کشور را در بر دارد برای طرح تحول سلامت تقبل کرده است.
بیمه بیکاری و مرخصی زایمان
 به کجا رسید؟
نوربخش درباره طرح بیمه بیکاری نیز اظهار داشت: طرحی در خصوص بیمه بیکاری با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حال بررسی است و سازمان تامین اجتماعی این آمادگی را دارد در جهت اشتغال، منابع خود را به موضوع بیمه بیکاری اختصاص دهد.
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در خصوص درمان رایگان بازنشستگان تامین اجتماعی در بیمارستان‌های دولتی که هنوز به نتیجه نرسیده است گفت: سازمان تامین اجتماعی موافق این اقدام است و وزیر بهداشت نیز موافقت اولیه خود را در این خصوص اعلام کرده است؛ در صورتی که بخشنامه درمان رایگان بازنشستگان تامین اجتماعی در مراکز درمانی دولتی ابلاغ شود، سازمان تامین اجتماعی تعهد دارد در این خصوص مفاد آن را انجام دهد.
وی ادامه داد: در حال حاضر براساس طرح تحول سلامت پرداخت از جیب مردم که در سال‌های گذشته بیش از 50 درصد بوده به 6 درصد کاهش یافته است.
نوربخش درباره افزایش مرخصی زایمان اظهارداشت: بار مالی افزایش مرخصی زایمان از 6 به 9 ماه را که حدود 300 میلیارد تومان است باید دولت پرداخت کند و در صورت پرداخت، سازمان تامین اجتماعی آمادگی اجرای آن را دارد.
وی ادامه داد: به دلیل بار مالی که افزایش مرخصی سازمان دارد به نظر می‌رسد در بودجه سال جاری اجرایی نشود و در بودجه سال آینده این موضوع پیش‌بینی شود.
نوربخش درباره بیمه کارگران ساختمانی اظهارداشت: براساس قانون 15 درصد از عوارض ساخت و ساز شهرداری باید به بیمه کارگران ساختمانی و سازمان تامین اجتماعی اختصاص یابد و هیئت وزیران نیز می‌تواند آن را به 20 درصد افزایش دهد.
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی ادامه داد: تاکنون 450 میلیارد تومان از سوی شهرداری‌ها به این امر اختصاص پیدا کرده است در صورتی که سازمان تامین اجتماعی 1400 میلیارد تومان برای بیمه کارگران پرداخت کرده است.