kayhan.ir

کد خبر: ۴۹۶۴۸
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۶
محل صرف هزینه‌ها مشخص است؟

مشارکت‌های مردمی سازمان بهزیستی ۲/۵ برابر بودجه رسمی!

قائم مقام مشارکت‌های مردمی سازمان بهزیستی کشور گفت: رقم مشارکت‌های مردمی این سازمان از لحاظ مالی در حدود ۲/۵برابر بودجه رسمی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالرحیم شهسواری در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: مشارکت‌های مردمی رقم قابل توجهی است که البته تمامی آن نیز شامل حمایت‌های مادی و مالی نبوده بلکه بخش عمده آن معنوی است. در حال حاضر بخشی از وظایف سازمان بهزیستی کشور که شامل حمایت‌گری و تولیت جامعه هدف خود است، توسط مشارکت‌های مردمی و به صورت معنوی مانند راه‌اندازی مراکز نگهداری و ... انجام می‌شود.
شهسواری در خصوص زکات و فطریه نیز گفت: بر اساس فتوای رهبر معظم انقلاب و همچنین کلیه مراجع تقلید، سازمان بهزیستی کشور امسال نیز همانند سال‌های گذشته در جمع‌آوری و توزیع زکات و فطریه دارای نمایندگی است.
وی افزود: این سازمان امسال نیز همانند سال گذشته دارای بیش از 17 هزار پایگاه است که شامل مراکز شبانه‌روزی بهزیستی، اداره‌کل شهرستان‌های بهزیستی و همچنین کلیه مصلی‌های کشور و پایگاه‌هایی که در زمینه جمع‌آوری زکات، فطریه و کفارات در سراسر کشور اقدام می‌کنند، می‌شود و در جهت جمع‌آوری این وجوهات فعالیت خواهد کرد.
وی در خصوص محورهای هزینه‌کرد وجوهات زکات و فطریه نیز اظهار داشت: اولویت هزینه‌کرد این وجوهات همواره در حوزه‌های مربوط به تامین مواد غذایی و درمان بوده است.
به گفته شهسواری، تمامی وجوهاتی که از طریق زکات و فطریه جمع‌آوری می‌شوند با تاکید بر جامعه هدف سازمان در حوزه‌های اجتماعی و توانبخشی و در جهت حل نیازها و مشکلات آنان هزینه می‌شوند.
به گفته قائم مقام مشارکت‌های مردمی سازمان بهزیستی کشور، سال گذشته حدود 13 میلیارد تومان وجوهات فطریه و زکات به سازمان بهزیستی کشور کمک شد که این رقم در مقایسه با سال 92 افزایش 29 درصدی داشت.
البته باید پرسید در سازمانی چون بهزیستی که با اعلام خود این سازمان علاوه بر بودجه مصوب و تعریف شده با برخورد کریمانه مردم نیکوکار حجم زیادی از کمک‌های نقدی و غیر نقدی تا ۲/۵برابر بودجه رسمی این سازمان در این مجموعه وارد می‌شود، نحوه هزینه‌کرد به چه صورت است؟ یا اینکه اساسا ًبه علت حساسیت مسئولیت‌های این سازمان وظایفی چون نگهداری افراد و مراکز تحت پوشش که از آن به عنوان کمک وحمایت معنوی نام برده می‌شود تا چه حد قابل واگذاری است؟ با توجه به خروجی عملکرد در سازما‌ن‌هایی چون بهزیستی که نه به تمام معنی مردم‌نهاد و نه به طور کامل دولتی هستند کمبود نظارت حاکمیتی در همه عرصه‌ها از جمله اجرایی، فرهنگی و...احساس می‌شود.البته نمی‌توان منکر گستردگی حوزه‌های کاری- که خود بر سختی و پیچیدگی کار افزوده است- و برخی عملکردهای مثبت در این حوزه‌ها نیز شد.