kayhan.ir

کد خبر: ۴۹۶۳۵
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۰

چراغ سبز ترکیه به آمریکا برای استفاده از پایگاه اینجرلیک علیه سوریه

ترکیه به آمریکا برای هدف قراردادن نیروهای ارتش سوریه از طریق پایگاه اینجرلیک چراغ سبز نشان داد.

به گزارش فارس، در پی رایزنی‌های دو روزه میان دو هیئت ترک و آمریکایی در آنکارا، دو طرف توافق کردند که پایگاه اینجرلیک برای پرواز جنگنده‌های ائتلاف آمریکایی موسوم به «ائتلاف ضد داعش» مورد استفاده قرار گیرد.
هدف از این توافق مبارزه با داعش و ارتش سوریه عنوان شده است لیکن نیروهای ارتش سوریه هدف اصلی این توافق هستند چرا که داعش خواسته یا ناخواسته در جبهه ضد سوریه می‌جنگد.
پایگاه نظامی اینجرلیک بر طبق همکاری‌های دفاعی بین ترکیه و آمریکا در اوایل دهه 1980 در اختیار نیروی هوایی آمریکا قرار گرفت. این پایگاه در زمان اشغال عراق از سوی آمریکا، نقش عمده‌ای را در انتقال کمک‌های لجستیک به عراق ایفا کرد.
تحلیلگران منطقه معتقدند تحرکات پایگاه هوایی اینجرلیک که در فاصله هشت کیلومتری از شرق استان «آدانا» در جنوب ترکیه قرار دارد، در سایه تحولات اخیر سوریه و احتمال دخالت نظامی در این کشور صورت می‌گیرد.
فروپاشی از درون
در آستانه برگزاری نشست مخالفان سوریه در ریاض پایتخت عربستان گروه‌های مخالف سوریه با فرآیند فرسایشی و فروپاشی روزافزون مواجه شده‌اند.
به گزارش ایرنا به نقل از «القدس العربی»، گروه‌های مخالف نظام سوریه (تروریست‌های تکفیری) در گذشته نیز با یکدیگر اختلاف داشته‌اند اما این اختلافات هیچگاه به این اندازه نبوده. این تروریست‌ها اکنون یکدیگر را به «توطئه‌چینی» و «خیانت» متهم و یکدیگر را به قتل می‌رسانند.
از آغاز بحران سوریه تاکنون تعدادی از گروهک‌های تروریستی از هم پاشیده شده یا اعضاء، یکدیگر را اعدام کرده‌اند و رویای حامیان خارجی خود را که یکپارچگی این گروهک‌ها بود، با ناکامی و سراب مواجه کرده‌اند.
درخواست روسیه
 از عربستان
سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه از عربستان و ترکیه خواست تلاش‌های خود را برای مقابله با تروریست‌های داعش متمرکز سازند نه مبارزه با نظام سوریه.
وی تأکید کرد: «مشارکت عربستان و ترکیه در یک ائتلاف بین‌المللی برای مبارزه با تروریسم یک ضرورت است و مبارزه با داعش و دیگر گروه‌های تروریستی باید بدون به کارگیری معیارهای دوگانه باشد.»
سایر رویدادها
* کارشناسان سازمان ملل اعلام کردند که بیشتر تروریست‌ها در سوریه و عراق تونسی هستند.
* نماینده سازمان ملل در امور سوریه اواخر ژوئیه پیشنهادهای جدیدی برای صلح در سوریه ارائه می‌کند.
* شورای امنیت پیش‌نویس قطعنامه آمریکا درباره پرونده شیمیایی سوریه را آغاز کرد.