kayhan.ir

کد خبر: ۴۹۶۲۵
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۶
معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد

نابودی 4000 هکتار از باغات تهران در دو دهه اخیر

دبیر شورای معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی از نابودی 4 هزار هکتار از باغات تهران طی دو دهه اخیر خبر داد.

پیروز حناچی با تأکید بر سیاست‌های غلط گذشته که باغات بسیاری را به نابودی کشاند، گفت: طبق بررسی‌های شورای عالی معماری و شهرسازی و بنا به اظهارات رئیس کمیسیون محیط زیست شورای شهر تهران تخمین زده می‌شود که چیزی بین 4 تا 6 هزار هکتار باغات از بین رفته و بررسی‌ها حاکی است که تخریب حدود 4 هزار هکتار باغات در تهران حتمی است.
به گفته وی، اینکه کیفیت هوای کلانشهر تهران کاهش پیدا می‌کند بی‌ارتباط با تخریب‌ها و ساختمان‌سازی‌های اخیر نیست.
دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی با ارائه نمونه‌ای از باغات در کلانشهر تهران که طی دهه اخیر به دلیل سیاست‌های غلط چیزی از آنها باقی نمانده است، افزود: در ابتدای دهه‌ای که پشت سر گذاشتیم بسیاری از باغات در منطقه ازگل تهران بود که نقش بسزایی در کیفیت هوای این منطقه داشت، از آن باغات در حال حاضر تقریباً چیزی باقی نمانده است، همه تبدیل به ساختمان‌های بلندمرتبه شده‌اند و سرعت تخریب‌ها از دو دهه پیش آغاز شد اما در دهه اخیر رشد چشمگیری یافت.
حناچی تأکید کرد: به طور طبیعی باغاتی که در محدوده شهرها قرار می‌گیرند در معرض خطر هستند اما 10 سال است که از سوی شورای دوم پیشنهادی ارائه شد و براساس آن با حفظ 30 درصد از مساحت باغ و دادن تراکم مسکونی به آن در این سطح اشغال به عنوان برج باغ مابقی آن را حفظ کنیم.
به گفته وی، در حال حاضر پس از یک دهه از اجرای این ضابطه که بعدها مصوب شد اثری از بسیاری از باغاتی که با این ضابطه پروانه صدور گرفتند، موجود نیست.
به گزارش فارس، معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در عمل قوانین مصوب در شورای عالی معماری و شهرسازی اجرایی نشدند و باغات از بین رفتند، زیرا آنقدر بارگذاری زیاد و بدون کنترل انجام شد که مجبور شدند برای تأمین خدماتی از جمله پارکینگ حتی به عمق زمین نیز نفوذ کنند و سطح اشغال را در زیرزمین تا حدود 80 و حتی در برخی از موارد 100 درصد افزایش دادند و در نهایت از آن 70 درصدی که برای باغات در نظر گرفته شد چیزی باقی نماند. وی افزود: با این تصمیمات هم فضای سبز را از دست دادیم و هم تراکم بیش از اندازه به شهرها تحمیل شد.
دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی افزود: قطعاً قبل از اینکه تهران و سایر شهرهای کشور به این وضعیت برسند اگر خبرگزاری‌های تخصصی و غیر دولتی وجود داشتند، با نقد تصمیمات تک بعدی جلوی بسیاری از تصمیمات غلط گرفته می‌شد.