kayhan.ir

کد خبر: ۴۹۶۲۰
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۶
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران:

برخی به اشتباه فکر می‌کنند با لغو تحریم‌ها مشکلات کشور حل می‌شود

یک عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: برخی به اشتباه فکر می‌کنند با لغو تحریم‌ها مشکلات کشور حل می‌شود.

وحید شقاقی شهری اقتصاددان در گفت‌وگو با «نسیم» در خصوص وضعیت اقتصادی کشور در صورت تداوم تحریم‌ها اظهار کرد: این نگاه در دولتمردان که اگر تحریم‌ها برداشته شود، وضع اقتصاد درست می‌شود نگاه درستی نیست و باید اصلاح شود.
وی در ادامه با بیان اینکه کشورهای اروپایی که با غرب مشکلی ندارند، چرا با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند؟ گفت: شما به وضع یونان نگاه کنید، به نظر شما این کشور چرا ورشکسته شده و اقتصاد ایتالیا، اسپانیا و فرانسه چرا با مشکل رو به رو است. آنها که با دنیای غرب مشکلی ندارند و حقوق بشر غربی را رعایت می‌کنند، این نشان می‌دهد که مشکل اقتصاد ما در تحریم‌ها نیست.
این اقتصاددان تصریح کرد: تحریم به عنوان یک مانع به شمار می‌رود و این مسئله نکته‌ای است که رهبر معظم انقلاب و مسئولان دولت هم بارها مطرح کرده‌اند، اما این به معنای آن نیست که در حال حاضر اقتصاد ما فلج شده است و ما در حال حاضر 5 میلیون فارغ‌التحصیل در یک تا دو سال آینده داریم و دو تا سه میلیون هم بیکار داریم که نشان می‌دهد در حال حاضر ما 8 میلیون نیروی جوان داریم، هیچ کشوری ظرفیت این مقدار نیروی جوان را ندارد، راهبری و هدایت و ساماندهی آنها می‌تواند رشد اقتصاد در کشور ایجاد کند. وی ادامه داد: متأسفانه برخی‌ها به اشتباه فکر می‌کنند با لغو تحریم‌ها مشکلات کشور حل می‌شود!
شقاقی شهری در ادامه تصریح کرد: ما در حال حاضر حدود 800 هزار میلیاردتومان نقدینگی در کشور داریم، که در صورت مدیریت، موجب رشد اقتصادی می‌شود و می‌تواند تولید را حتی با وجود این تحریم‌ها و موانع موجود، به حرکت در بیاورد و اقتصاد ملی تقویت گردد.
وی با اشاره به راهکارهای دولت برای جبران کمبود منابع نیز بیان کرد: دولت دو جنس راهبرد برای جبران کسری منابع دارد، یک بخش از راهکارها در بخش صرف‌جویی، اصلاح الگوی مصرف وتخصیص بهینه آنهاست که دولت باید به آن توجه کند.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران بیان کرد: راهبرد دوم این است که منابع جدیدی را تعریف کنیم، به عنوان مثال ما 86 هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی در بودجه دیده‌ایم، ولی به طور قطع به اندازه 150 هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی و ظرفیت بالقوه در بخش مالیات داریم.
شقاقی شهری افزود: به عبارت دیگر با تعریف پایه‌های جدید مالیاتی و با کاهش فرار مالیاتی ما به جای 86 هزار میلیارد می‌توانیم 150 هزار میلیارد درآمد مالیاتی داشته باشیم.