kayhan.ir

کد خبر: ۴۹۵۹۹
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۱

سرودهای انصارالله؛ از حماسه تا کربلا

این روزها پس از دور جدید انقلاب یمن و حملات رژیم آل‌سعود علیه مردم و انقلاب این کشور، ده‌ها سرود به سبک و سیاق سرودهای حزب‌الله لبنان در حال تولید و پخش است.
به گزارش فارس، در بحبوحه بیداری اسلامی در سال 2011، کشورهای عربی پر بود از سرودها و ترانه‌هایی که یکی پس از دیگری برای تقویت روحیه مردم در کشورهای مختلف سروده و در میان مردم اجرا می‌شد.
یکی از نکاتی که می‌شد در میان این سرودها یافت الهام‌بخشی سرودهای حزب‌الله بود که در یمن نیز همین اتفاق افتاده بود.
یکی از این آثار، اثری به نام «یمانیون یا احرار»(یمنی‌ها، ای آزادگان) بود که با شعر علی الحزمی و اجرای هشام الهتار منتشر شد و در آن از سرود «رسالة الثوار» (پیام بپاخاستگان) حزب‌الله بهره گرفته شده بود.
مهم‌ترین مرکزی که این روزها چنین ترانه‌ها، سرودها و کلیپ‌هایی را منتشر می‌کند شبکه المسیره متعلق به جنبش انصارالله یمن است.
شبکه تلویزیونی «المسیره» که در مارس 2013(ابتدای فروردین 92) در قالب فعالیت‌های «گروه جنگ رسانه‌ای» جنبش انصار الله تاسیس شد این روزها فعالیت‌های انقلابی مردم یمن در چندین ماه گذاشته را هدایت تلویزیونی می‌کند.
کلیپ‌های انصارالله که این روزها از این شبکه تلویزیونی و برای تقویت فرهنگ و روحیه مقاومت مردم یمن در برابر حملات دو ماهه عربستان به یمن پخش می‌شود تنوع زیادی دارند اما در یک مسئله مشترک هستند و آن موج «حماسه» است که در آنها موج می‌زند.
بخشی از اسامی کلیپ‌های انصارالله که علاوه بر پخش از تلویزیون «المسیره» در شبکه‌های مجازی و اجتماعی منتشر شده می‌تواند به راحتی این «حماسه» را به ما نشان دهد.
کلیپ‌هایی چون «مردان خدا»، «ملت ما در میادین‌اند؛ غرور بزرگ»، «فرزندان حیدر کرار»، «سرود فریاد 2014»، «دعوت کنید مردم را که فریاد بزنند»، «سینه من مملو از حرارت است و پاسخ آن تفنگ است»، «حذر، حذر، حذر؛ ای گروه اشرار»، «مجد و عظمت ما؛ شهدای ما»، «فریاد بر صورت مستکبرین» و «سلام به مبلغ جهاد» از جمله این کلیپ‌هاست.
از طرف دیگر المسیره سرودها، ترانه‌ها و کلیپ‌های متعددی به مناسبت‌های مذهبی و برای تقویت روحیه دینی مردم یمن سروده است که از مهم‌ترین آنها سرودهای متعدد درباره میلاد پیامبر اکرم(ص) و در دفاع از آن حضرت(ص) و همچنین درباره قیام امام حسین(ع) است.
یکی از معروف‌ترین آثار منتشر شده توسط انصار الله کلیپ «مردان خدا» است که تنها یک نسخه از آن بیش از 22 هزار در یوتیوب دیده شده و در آن به عملیات‌ها و مانورهای جنبش انصارالله اشاره شده است.
یکی دیگر از آثار تهیه شده در شبکه المسیره و توسط گروه‌های سرود و ترانه انصارالله؛ اثری با نام «کربلا قبله آزادگان» است که در آن با استفاده از تصاویری از سریال «مختارنامه» به شعار معروف «هیهات منّا الذله» امام حسین(ع) اشاره شده و عنوان شده آتشفشانی که در کربلا فوران شد در نینوا باقی نمانده است.