kayhan.ir

کد خبر: ۴۹۱۵۵
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۹
آلن ایر:

حادثه هواپیمای ایرباس فاجعه بار بود، اما فکر گذشته را نکنید!

آلن ایر گفت: ماجرای ناو وینسنس یک خطای فاجعه‌بار بود. دولت آمریکا نیز از خانواده‌های این حادثه بابت این خطا عذرخواهی کرد! با این حال نکته مهم، عبور از گذشته برای ساختن آینده‌ای خوب است.

به گزارش مهر،  آلن ایر سخنگوی فارسی زبان وزارت امور خارجه آمریکا و یکی از اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای این کشور در جواب خبرنگاری که در مورد احساسش نسبت به فاجعه ۱۲ تیرماه سال 1367، یعنی زمان شلیک  ناو آمریکایی وینسنس به هواپیمای ایرباس ایرانی پرسید، تصریح کرد: ما صددرصد ناراحتی مردم ایران از این حادثه را درک می‌کنیم. ماجرای ناو وینسنس یک خطای فاجعه بار بود. دولت آمریکا نیز از خانواده قربانیان این حادثه بابت این خطا عذرخواهی کرد! با این حال نکته مهم، عبور از گذشته برای ساختن آینده‌ای خوب است. برای ساختن آینده‌ای خوب برای خود و فرزندانمان نباید اسیر گذشته‌ها شویم.
وی در پاسخ به این پرسش که شما گفتید «ما نباید اسیر گذشته‌ها شویم» اما چرا  خود شما در جریان مذاکرات هسته‌ای و بر سر مسئله پی. ام. دی بر روی گذشته‌ها متمرکز شده‌اید، افزود: موضوع پی ام دی و حل و فصل موضوعات گذشته مربوط به ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ایران در برنامه اقدام مشترک پیش‌بینی شده است. از این رو باید در توافق نهایی این موضوع حل و فصل شود. در بیانیه لوزان نیز این موضوع مورد تاکید قرار گرفته است. عدم شفاف‌سازی ایران در برنامه هسته‌ای خود سبب شد تا پرونده ایران به شورای امنیت ارجاع داده شود! حال باید این عدم همکاری با آژانس جبران شود تا نظام تحریم‌ها علیه ایران لغو شده و در مقابل نگرانی‌های جامعه جهانی نیز برطرف شود.
به گزارش فارس، آلن ایر در خصوص هدف قرار دادن هواپیمای مسافربری ایران در سال پایانی جنگ تحمیلی گفت: قبول می‌کنم این خطایی بود که در اثر این خطا ایرانیان بی‌گناه کشته شدند.
وی اظهار داشت: همانطور که عرض کردم من پیش شما نیامدم که درباره گذشته صحبت کنم و درباره آن تمرکز کنم. حرف خود را درباره این موضوع گفتم که ضبط صوت آن را ضبط کرده است. اگر مایلید درباره موضوع هسته‌ای بیشتر صحبت کنید من مایل هستم. همین حرفی که زدم کافی است.
آلن ایر تکرار کرد: من حرفم را زدم. این اتفاق فاجعه‌بار بود.
وی در واکنش به سوال خبرنگاری که از وی پاسخی روشن در خصوص فاجعه  حمله ناو آمریکایی به ایرباس ایرانی می‌خواست، گفت: «من پاسخ دادم شما گوش ندادید».