kayhan.ir

کد خبر: ۴۸۷۴
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۲:۴۶
از سوی رئیس‌جمهور و معاون اول صورت گرفت

یک سبد اهانت تقدیم به منتقدان دولت!

اظهارات رئیس جمهور در بی‌سواد خواندن منتقدان توافق هسته‌ای ژنو، با واکنش منفی صاحب‌نظران مواجه شد.

اظهارات رئیس جمهور در بی‌سواد خواندن منتقدان توافق هسته‌ای ژنو، با واکنش منفی صاحب‌نظران مواجه شد.
این روز‌ها که طرح توزیع سبد کالا و نحوه اجرای آن انتقادهای بسیاری را در میان مردم، کارشناسان و رسانه‌های منتقد و حامی دولت برانگیخته است و اخبار حاصله حاکی است حتی بسیاری از اعضای هیئت دولت نیز به جرگه منتقدین پیوسته‌اند، انتظار می‌رفت دولت در این زمینه اقدام به پاسخگویی و عذرخواهی از مردم کند، اما دولتمردان در اقدامی دور از انتظار، سوژه را عوض کرده و منتقدان توافق ژنو را کم سواد و حسود خواندند!
کمتر از یک ماه پیش بود که روحانی در نشستی اعلام کرد، اگر فضای نقد وجود نداشته باشد نقد زیرزمینی می‌شود و این به نفع جامعه نیست. در حالی که نقدپذیری و استقبال از پرسشگری، از وعده‌های پیش از انتخابات و پس از تشکیل دولت یازدهم بود، چنین اظهاراتی، با واکنش منفی چهره‌های سیاسی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی مواجه شد.
دانشگاه باید فضایش
علمی باشد
رئیس جمهور صبح دیروز در اجلاس رؤسای دانشگاه‌‌ها و مدیران پارک‌های علم و فناوری گفت: هیچ جا علم و تحقیق را بدون محیط آزاد نمی‌توانید بیابید؛ نیازمند محیطی امن در دانشگاه‌‌ها هستیم اما نیاز به محیط امنیتی نداریم.
روحانی افزود: دانشگاه باید فضایش، فضای علم باشد، نه سیاست‌زدگی؛ فضای دانشگاه باید فضای آرام داشته باشد اما نه فضای خاموش. به دانشگاهی نیاز داریم که در آن آموزش، تعلیم و پژوهش، تحقیق و بینش باشد و دانشوری و روشنفکری آن دانشگاه بتواند فضای جامعه را عوض کند .
وی تأکید کرد: ما دنبال دانشگاهی نیستیم که در کنجی تحقیق کند و تحقیقش به جامعه برنگردد. دنبال تحقیق، فقط تا تدوین مقاله نیستیم؛ چرخه علم و فناوری در دانشگاه ما باید کامل شود. ما نیاز به پژوهش‌های توأم با اخلاق داریم. نیاز به پژوهش‌هایی داریم که اصیل و محقق از تلاش خود مایه گذاشته باشد.
دانشگاه متعلق به ملت است نه یک جناح
روحانی در همین راستا به طرح این سؤال پرداخت که «به چه مناسبت، کسی باید برای این حزب و آن حزب ،یا آن جناح و این جناح تلاش کند؟» و ادامه داد: جناح سرجای خودش. بروید یک ساختمان با پول خودتان درست کنید. از جیب مبارک؛ چرا از جیب بیت‌المال؟ «بروید ساختمان درست کنید. آنجا جمع و تبلیغ کنید. هر کاری می‌خواهید بکنید. خیلی هم خوب است، اشکال ندارد استقبال می‌کنیم. دولت هم لازم باشد کمک می‌کند اما دانشگاه متعلق به ملت است. متعلق به یک جناح نیست. کلاس دانشگاه برای همه است».
وی متذکر شد: بیاییم هم‌قسم شویم برای شایسته‌سالاری هر که عالم‌تر است، عالم‌تر و آگاه‌تر است، اخلاقی‌تر و فداکارتر است برای اینکه این کشور و این ملت را قدر بنهیم و ارج بنهیم فضا را برای پیشرفت آماده کنیم.
یک عده کم سواد نقد می‌کنند
رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه چرا دانشگاه خاموش است و چرا استادان خاموشند؟، اظهار داشت: ما شهامت سقراط‌وار را می‌خواهیم. از چه می‌ترسید؟ چرا یک کار بزرگ بین‌المللی انجام می‌شود. استادان دانشگاه خصوصی برای رییس‌جمهوری نامه می‌نویسند. چرا نمی‌آیند حرف بزنند و صحبت کنند؟
روحانی افزود: لااقل این توافق ژنو اولین گشایش برای دانشگاه و برای پول دانشجو‌ها بود؛ فقط یک عده معدود که از جای معدود تغذیه می‌شوند. آن‌ها باید حرف بزنند. آن‌ها هم البته حرف بزنند اشکال ندارد، نقد کنند اشکال ندارد؛ چرا یک عده کم‌سواد بیایند حرف بزنند؟ استادان دانشمند ما بزرگان دانشگاه ما خصوصی چرا حرف می‌زنند ولی نمی‌آیند در میدان.
مذاکره‌کنندگان هسته‌ای تربیت‌شده دانشگاه‌های کشورند
وی تصریح کرد: آینده تاریخ بر ما نمی‌بخشد. ما یک رسالت بسیار سنگینی بر دوش داریم چرا وقتی ما یک قدم برمی‌داریم صهیونیست‌‌ها شب و روز داد و فریاد می‌زنند و عصبانی‌اند.
رئیس جمهور گفت: چرا برخی کشور‌ها که از لحاظ جغرافیایی همسایه ما هستند و نزدیک ما هستند همه جا داد می‌زنند و فریاد می‌زنند؛ معلوم است که کار بزرگی صورت گرفت. معلوم است اقدام مهمی صورت گرفته است. این اقدام از آثار دانشگاه است. روحانی افزود: آنهایی که در مذاکره حرف می‌زنند تربیت شده دانشگاه‌‌ها هستند؛ آنهایی که امروز تصمیم می‌گیرند، تربیت‌ شده دانشگاه‌‌ها هستند. چرا نمی‌آییم در جامعه؟ چرا وصل نمی‌شویم به دریای خروشان مردم؟
وی اضافه کرد: اکثریت قاطع قریب به اتفاق جامعه ما خوب می‌بینند و خوب می‌فهمند. من در بخش آسایشگاه‌‌ها جانبازهای عزیز را زیارت می‌کنم؛ آن‌ها هم دقیق می‌دانند چه خبر است. می‌دانیم کی‌ها هستند، دارند چه کار می‌کنند. همه ما می‌دانیم. محاسبه‌گری را کنار بگذاریم. اینکه دیگران ما را ملامت می‌کنند کنار بگذاریم. اینکه کی‌‌ها به ما به‌به و چهچه می‌گویند کنار بگذاریم.
نقد‌ها از روی حسادت است!
در همین حال اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور نیز روز گذشته در مراسم تودیع و معارفه روسای قدیم و جدید سازمان میراث فرهنگی به اقدامات دولت در موضوع سیاست خارجی اشاره کرد و افزود: مخالفت‌هایی که در این زمینه انجام می‌شود از روی حسادت است و برخی می‌گویند چرا این کار را ما انجام ندادیم؛ بخش دیگری از آن نیز به دلیل این است که گروهی به هر دلیلی دوست دارند از رئیس جمهور و دولت انتقاد کنند.
واکنش نمایندگان مجلس
اظهارات روحانی در کم سواد خواندن منتقدان توافق ژنو با واکنش منفی چند تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی مواجه شد.
یک نماینده مردم تهران در مجلس در واکنش به بی‌سواد خطاب کردن منتقدان توافق‌نامه ژنو توسط رئیس‌جمهور گفت: ادب مرد به ز دولت اوست.مهرداد بذرپاش نماینده مردم تهران در مجلس درگفت‌وگو با فارس در واکنش به بی‌سواد خواندن منتقدان توافق‌نامه ژنو، گفت: در پاسخ به این اظهارات رئیس‌جمهور باید گفت، ما بی‌سوادیم و سواد شما هم در نحوه توزیع سبدکالا کاملاً نمایان و مشهود بود.
وی افزود: بهترین پاسخ به آقایان همین یک مصرع است که گفت، ادب مرد به ز دولت اوست.
همچنین حمید رسایی نماینده مردم تهران در تذکری به رئیس جمهور از ادبیات نامناسب روحانی خطاب به منتقدان توافقنامه ژنو که آنها را بی‌سواد خوانده است انتقاد کرد و تأکید کرد: برخی از علما، نخبگان دانشگاهی و نمایندگان مجلس از این توافقنامنه انتقاد می‌کنند.
جعفری نماینده بجنورد نیز در تذکری به رئیس جمهور از اظهارات روحانی مبنی بر بی‌سواد خواندن اظهارکنندگان مذاکرات هسته‌ای انتقاد کرد و تاکید کرد: نقشه راه توافقنامه ژنو راه درستی ندارد.