kayhan.ir

کد خبر: ۴۷۹۰۰
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۰

انتشار اسناد تازه ویکی‌لیکس از ارتباط فتنه‌گران با دربار آل‌سعود

سایت افشاگر ویکی‌لیکس نیم میلیون قطعه سند از مکاتبات و پیام‌های رد و بدل شده وزارت خارجه سعودی را منتشر کرد که برخی از این اسناد حکایت از ارتباطات گسترده اصلاح طلبان با عربستان دارد.

بنا به اعلام ویکی‌لیکس این اسناد پیامهای محرمانه‌ای را شامل می‌شوند که از سفارتخانه‌های عربستان سعودی در سرتاسر دنیا مخابره شده است.
به دنبال انتشار اسناد محرمانه وزارت خارجه سعودی توسط ویکی‌لیکس دولت عربستان این پایگاه اینترنتی را فیلتر کرده و به شهروندان این کشور هشدار داد که به سایت های منتشر کننده اسناد فوق مراجعه نکنند!
وزارت خارجه عربستان سعودی به جای پاسخ و یا هرگونه واکنشی نسبت به محتوای اسناد منتشر شده شهروندان خود را از ورود به هر وبگاه خبری به منظور آگاهی از اسناد افشا شده توسط ویکی‌لیکس برحذر داشت.
یکی از سندهای منتشر شده ویکی‌لیکس نشان می‌دهد که سفارت عربستان سعودی در لندن هزینه تحصیل پسر عطا الله مهاجرانی وزیر ارشاد دولت اصلاحات و از فعالان فتنه 88 را تامین کرده‌
است .
این سند به تاریخ10 اکتبر سال 2011 میلادی نشان می دهد که به درخواست عطاالله مهاجرانی این بورس تحصیلی در مقطع دکترا برای پسر وی توسط سفارت عربستان تامین شده است.
بر اساس سند منتشر شده ویکی لیکس سفارت عربستان در لندن هزینه بیش از 12 هزار پوندی برای هرسال تحصیلی(4 سال_از 2011 تا2015) و مبلغی بالغ بر 4256 پوند برای هزینه‌های زندگی آقازاده مهاجرانی را تامین می‌کند.
سند محرمانه از سفر فائزه هاشمی به ریاض
در یکی از اسناد منتشر شده ویکی لیکس با عنوان «زیبای صورتی» به سفر فائزه هاشمی رفسنجانی برای شرکت در ضیافت شامی در ریاض پرداخته شده است.
 این سند در رده اسناد محرمانه ویکی لیکس قرار دارد و مربوط به سال ۱۹۹۹است.
در بخشی از این سند آمده است: فائزه رفسنجانی، دختر رئیس جمهور سابق ایران، به عنوان معاون رئیس کمیته ملی المپیک ایران ... در ضیافت خصوصی شام در ریاض در تاریخ ۱۳ ژوئن، که توسط همسر ولیعهد تدارک دیده شده بود، او به مدت ۳۰ دقیقه برای میزبانان سخنرانی کرد آن هم درحالی که تغییرات فائزه، او را غیرقابل شناسایی ساخته بود. او با کت و شلوار ملروز و مویی کوتاه در این مراسم حاضر شده بود.
آل سعود به دنبال تفرقه
میان شیعیان و اهل سنت عراق
بر اساس سند دیگر منتشر شده از سوی ویکی لیکس آل سعود با تلاش جهت ایجاد تفرقه میان اهل سنت و شیعیان عراق درصدد بوده است اهل سنت این کشور را علیه دولت نوری مالکی تحریک کند.
بر اساس گزارش تسنیم در اسناد جدیدی که پایگاه افشاگر ویکی‌لیکس از وزارت خارجه سعودی منتشر کرده، آمده است: در مورد وضع عراق حمایت کامل از جریان‌های سنی تأثیرگذار و رهبران ملی که موضعی مخالف با طرح طایفه‌ای نوری المالکی دارند می‌تواند مفید باشد.
ایران و حزب‌الله
محور مکاتبات وزارت خارجه عربستان
روزنامه لبنانی الاخبار نیز در گزارشی در باره این اسناد تاکید کرد:  ایران و حزب‌الله لبنان در کانون مکاتبات دیپلماتیک سری سعودی‌ها قرار داشته است.
بر اساس این گزارش «آل سعود برای تحقق اهداف و برنامه‌های خود سیاست مهار و بی‌طرف‌سازی رسانه‌ها و سیاستمداران از طریق خریدن، وسوسه، جذب و یا تهدید کردن و باجگیری را در دستور کار قرار داده بود.»
الاخبار افزوده است: نامه‌هایی که ویکی لیکس منتشر کرده نشان می‌دهد رژیم سعودی درصدد سیطره بر رسانه‌ها و ایجاد ترس و خوف در میان مخالفان و حتی همراهان خود است و این موضوع شایعه و اتهام نیست.
بر این اساس سعودی‌ها تلاش می‌کنند تا رسانه‌ها و اصحاب رسانه و نویسندگان را تحت کنترل درآورده، آنها را مهار کرده و به زرادخانه رسانه‌ای سعودی ملحق کنند.
زیر نظر گرفتن مخالفان بحرینی
در انگلیس توسط سعودی
همچنین یکی از اسناد منتشر شده در پایگاه اینترنتی ویکی لیکس از تلگرام‌های سری سفارت عربستان سعودی در لندن به وزارت امور خارجه این کشور نشان می‌دهد این سفارتخانه فعالیت مخالفان بحرینی در انگلیس را زیر نظر دارد.
به گزارش «البحرین الیوم» ، بر اساس این سند، محمد بن نواف بن عبدالعزیز آل سعود سفیر عربستان در لندن گزارش‌هایی را درباره فعالیت مخالفان بحرینی مقیم لندن برای وزارت امور خارجه این کشور ارسال می‌کند.
یکی از این اسناد به فعالیت علی مشیمع و موسی عبدعلی دو مخالف بحرینی مقیم لندن می‌پردازد. سفیر عربستان در تلگرام خود مدعی شد علی مشیمع با حزب الله و دیگر گروه‌های «افراطی شیعه» در ارتباط است.
سفیر سعودی همچنین ادعای ارتباط موسی عبدعلی با گروه‌های تروریستی مخالف نظام بحرین را مطرح می‌کند.
بر اساس یک سند دیگر « پایگاه اینترنتی ویکی‌لیکس فاش کرد که قطر برای شکست انتخابات ریاست جمهوری در یمن و انتقال قدرت به منصور هادی ۲۵۰ میلیون دلار هزینه کرده است.»
276 هزار سند جدید از هک شدن سونی
ویکی‌لیکس اسناد جدیدی را در وب‌سایت خود منتشر کرده است که حاوی اطلاعات حساسی در خصوص هک‌شدن شرکت سونی پیکچرز است.
به گزارش تسنیم به نقل از اسپاتنیک، ویکی لیکس بیش از 276394 سند جدید در خصوص حمله هکری به شرکت سونی پیکچرز را منتشر کرده است.
اسناد جدید مربوط به هک شرکت سونی پیکچرز همراه با اسناد قبلی که در ماه آوریل منتشر شده بود، در وب‌سایت ویکی لیکس قابل دسترس است.
ویکی لیکس اعلام کرده است که انتشار این اسناد منافع عمومی دارد چرا که سونی شرکت بزرگی است که با کاخ سفید مرتبط بوده و قادر است بر قوانین و سیاست‌ها تأثیر بگذارد. شرکت سونی همچنین با مجتمع‌های صنعتی نظامی آمریکا نیز در ارتباط است.
سونی پیکچرز بخشی از شرکت بزرگ سونی مستقر در ژاپن است که نوامبر سال گذشته با حمله هکری روبه‌رو شد. بخش زیادی از شبکه‌های رایانه‌ای شرکت سونی در پی این حمله از کار افتاد و هکرها توانستند به اطلاعات حساسی دست پیدا کنند.
در حالی که کاخ سفید کره شمالی را مسئول اصلی حمله هکری به سونی پیکچرز اعلام کرده است ولی پیونگ‌یانگ این اتهامات را رد کرده و در مقابل خواستار همکاری واشنگتن برای تحقیق در خصوص این مسئله شده است.