kayhan.ir

کد خبر: ۴۷۴۶۶
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۱
ذوالفقاری تشریح کرد

جزئیات نابودی ۴ تیم تروریستی در شرق کشور

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور جزئیات نابودی چهار تیم وابسته به گروهک‌ها در مقاطع مختلف در شرق کشور که متلاشی شدند را تشریح کرد.


حسین ذوالفقاری معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور درباره آخرین نتایج تحقیقات درباره حادثه مسمومیت شماری از اتباع عربستانی در مشهد گفت: در پی بررسی‌هایی که صورت گرفت، از نظر آزمایشگاهی معلوم شد که علت مسمومیت زائران عربستانی در مشهد، انتشار گاز ناشی از قرص برنج بود.
وی افزود: با توجه به اعلام نظر وزارت بهداشت و درمان در ارتباط با اصل نوع مسمومیت، و همچنین بازجویی‌هایی که از مدیر هتل و کارکنان صورت گرفت، نتیجه گرفته شد که هیچ‌گونه عمدی از ناحیه هیچ فرد، گروه و جریانی در کار نبوده است؛ بلکه در این مورد صرفا مثل خیلی از موارد دیگر، از قرص برنج استفاده شده است.
معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور در پاسخ به سوالی درباره تلاش عربستان برای سوء استفاده از این حادثه و بلند شدن برخی صداها برای ممانعت از سفر شیعیان عربستان به ایران اظهار داشت: من چنین برداشتی ندارم که تا این لحظه مقامات سعودی، سوء برداشتی از این حادثه داشته باشند؛ چون به هرحال ما هم شفاف‌سازی کرده‌ایم و پرونده هم مشخص و شفاف است و هم بررسی‌های پزشکی و هم بررسی‌های قضایی نشان می‌دهد که هیچ دلیلی وجود ندارد که عمدی در کار باشد که خدای نخواسته بخواهد یک تعداد زائری که مورد احترام و تکریم مقامات کشور و استان و مردم ایران هستند، آسیبی ببینند.
 وی در ادامه اظهار داشت: حدود چهار تیم وابسته به گروهک‌ها در مقاطع مختلف در  شرق کشور متلاشی شدند. در اقدامی که قبل از پایان سال در سراوان صورت گرفت مقادیر قابل توجهی مواد منفجره و سلاح و مهمات از اینها به دست آمد و تعدادی از آنها دستگیر شدند.
ذوالفقاری افزود: در منطقه عمومی چابهار و به طور مشخص در منطقه نیکشهر به طرف جکیگور‌ گروهی که برای اقدامات ضد امنیتی آمده بودند توسط وزارت اطلاعات ردیابی شدند و تعدادی از آنها به هلاکت و تعداد دیگری نیز دستگیر شدند. مجموعه تلاش‌هایی که برای انجام اقدامات خاصی در منطقه صورت گرفت خوشبختانه با اقدام به موقع نیروهای اطلاعاتی و عملیاتی و همچنین با همکاری مردم مواجه شد.
معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور در پاسخ به این سؤال که آیا این نگرانی وجود ندارد که گروهک تروریستی جیش العدل بخواهد مانند گروهک‌های تروریستی در کشورهای مختلف با داعش بیعت کند، گفت: در بلوچستان و کردستان مردم گرایشی به پیوستن به اینگونه اقدامات تروریستی ندارند و قاعدتا مخالف با این‌گونه اقدامات هستند و بخشی از توفیقات نیروهای اطلاعاتی و عملیاتی ما هم به دلیل همکاری و همراهی مردم و مخالفت مردم با هرگونه اقدام تروریستی و ناامن‌کنندگی در منطقه است.
به گزارش ایسنا، ذوالفقاری در پاسخ به این سوال که آیا داعش تهدیدی برای ایران به شمار می‌رود،  تاکید کرد: گروه‌های تکفیری در مناطقی که حضور پیدا می‌کنند بخشی از آن به زمینه و شرایط آن مناطق بازمی‌گردد که البته خودشان آسیب می‌بینند. کسانی که به نوعی کم‌توجهی می‌کنند همان مناطق بیشترین آسیب را در این چند سال متحمل شدند. جمهوری اسلامی ایران از یک ثبات اجتماعی، سیاسی و دفاعی برخوردار است و آنها نمی‌توانند به هیچ وجه تهدیدی برای ایران به شمار بروند.