kayhan.ir

کد خبر: ۴۷۴۶۱
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۲
شمخانی:

توافق خوب را فدای زمان و ضرب الاجل نمی‌کنیم

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: محتوای توافق با 1+5 برای ما مهم است و توافق خوب را هرگز فدای زمان و ضرب الاجل نمی‌کنیم.

 

به گزارش ایرنا، علی شمخانی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی المنار مذاکرات هسته‌ای ایران و1+5 را فرصتی برای طرف مقابل عنوان کرد و اظهارداشت: با توجه به سابقه آمریکا در دشمنی با ملت ایران و اعمال تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه این مسیر توأم با بی‌اعتمادی و حفظ هوشیاری کامل دنبال می‌شود.
نماینده رهبر معظم انقلاب در شورای عالی امنیت ملی همچنین گفت؛ البته با توجه به سابقه آمریکا در دشمنی با ملت ایران و اعمال تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه این مسیر توأم با بی‌اعتمادی و حفظ هوشیاری کامل دنبال می‌شود و به هیچ وجه موضوعات غیرهسته‌ای از جمله مسائل نظامی کشور محل مذاکره نیست.
شمخانی تصریح کرد: 12 سال همکاری کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و بازرسی‌های فراوان برای کشورهای جهان از جمله 130 کشور عضو جنبش عدم تعهد اثبات کرد که هیچ موضوعی که بتواند فعالیت‌های هسته‌ای ایران را تهدید نشان دهد، وجود ندارد.
دبیر شورای عالی امنیت ملی ادامه داد:متاسفانه آژانس در طول سال‌های گذشته با اتخاذ رویکردهای غیرفنی در مسیر تحقق اهداف سیاسی قدرت‌ها عمل کرده که این رویکرد موجب تقلیل جایگاه حقوقی این سازمان به عنوان یک نهاد بین‌المللی شده است.
شمخانی همچنین اعتراف سازمان‌های اطلاعاتی برخی کشورهای غربی در مورد استفاده از اطلاعات آژانس را تاییدی بر انحراف ماموریت و سوء نیت این نهاد در اصرار بر دسترسی به اماکن غیرهسته‌ای توصیف کرد و افزود: هیچ‌گونه ادعای نگرانی به ویژه از سوی کشورهایی که خود در استفاده از سلاح‌های ممنوعه و هسته‌ای مجرم هستند پذیرفتنی و قابل اعتنا نیست.
وی، حضور ایران در عراق و سوریه را به درخواست رسمی دولت‌های این کشورها و صرفا در چارچوب ماموریت مستشاری عنوان کرد و اظهار داشت: تجارب موثر ایران در مبارزه واقعی با تروریسم و راهکارهای ارائه شده از سوی مستشاران ایرانی بیش از هر ائتلاف ادعایی توانسته است به گروه‌های تکفیری ضربه وارد کند.
نماینده رهبر معظم انقلاب در شورای عالی امنیت ملی با یادآوری تجربه حضور گروه‌های تکفیری در افغانستان که موجب عقب ماندگی و قتل عام در این کشور شد، گفت: رهاورد مبارزه ادعایی آمریکا با تروریسم نیز موجب افزایش خشونت‌ها، ناامنی و گسترش مواد مخدر و در نهایت رشد تروریسم در افغانستان شد.
شمخانی صرف درآمدهای نفتی کشورهای اسلامی برای بمباران و کشتار مردم یمن در طی بیش از 70 روز را مایه تاسف دانست و تاکید کرد:مدعیان خدمت به مسلمانان با قساوتی عجیب وبا جلوگیری از کمک رسانی به مردم مجروح و فقیر در ماه‌های حرام مرتکب جنایت جنگی می‌شوند و سازمان‌های جهانی نیز نسبت به نقض حقوق بشر سکوت کرده اند.