kayhan.ir

کد خبر: ۴۷۴۵۲
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۴

ارتش سیا در سوریه

یک روزنامه لبنانی با اشاره به افشاگری‌های اخیر روزنامه واشنگتن پست درباره مداخلات آمریکا در سوریه اعلام کرد، سازمان جاسوسی آمریکا یک ارتش مجهز از تروریست‌ها در جنوب سوریه در اختیار دارد.


به گزارش تسنیم، روزنامه الاخبار چاپ لبنان در مقاله‌ای نوشت، روزنامه «واشنگتن پست» اعلام کرده که هزینه حمایت سازمان جاسوسی آمریکا از عناصر مسلح جبهه جنوبی سالانه حدود یک میلیارد دلار است.
به نوشته این روزنامه آمریکایی، سازمان سیا ارتشی شامل هزاران مبارز مسلح در سوریه دارد. این گروه به صورت ویژه در جنوب سوریه حضور دارد و سیا مسئولیت آموزش و تجهیز آنها به تسلیحات و اطلاعات میدانی را برعهده دارد.
روزنامه الاخبار در ادامه نوشت: مبلغ یک میلیارد دلار برای عناصر مسلح در سوریه تنها سخاوتمندی آمریکا برای گروه‌های تروریستی نیست بلکه این تنها بخشی از همکاری آمریکا، عربستان، قطر و ترکیه به شمار می‌رود.
به نوشته این روزنامه لبنانی اگر این موضوع (کمک‌های مالی و تسلیحاتی) با سوابق آمریکا در افغانستان و نیکاراگوئه و دیگر کشورهایی که سازمان جاسوسی آمریکا مزدورانش را در آنجا پرورش داده، مقایسه شود به این نتیجه خواهیم رسید که آمریکا در سوریه نیز کوچک‌ترین بخش از هزینه‌ها را برعهده گرفته و بخش عمده آن را بر دوش متحدان خود قرار داده است.
الاخبار در ادامه با اشاره به رقم یک میلیارد دلاری که به وسیله آمریکایی‌ها به تکفیری‌های سوریه رسانده می‌شود افزود: «می‌توان تصور کرد اموال بسیار زیادی برای ریخته شدن خون مردم سوریه و تخریب گسترده این کشور صرف شده است.» واشنگتن پست اعلام کرده هزینه هر عنصر مسلح در سوریه سالیانه بالغ بر 100 هزار دلار آمریکا است.برنامه حمایت مالی «سیا» که واشنگتن پست آن را فاش کرده، از بزرگ‌ترین برنامه‌های محرمانه‌ای است که این سازمان جاسوسی در دنیا آن را دنبال می‌کند. روزنامه آمریکایی تاکید دارد که هزینه این برنامه حمایتی یک‌پانزدهم کل هزینه‌های سالیانه سیا را شامل می‌شود.
به گفته مسئولان اطلاعاتی و سیاستمداران آمریکایی که با این روزنامه مصاحبه کرده‌اند، برنامه مذکور شامل آموزش عناصر مسلح و تجهیز آنها با سلاح و ملزومات لجستیک و جمع‌آوری اطلاعات مورد نیاز آنها در درگیری‌ها بوده و این آژانس تمام آن چیزی که این گروه در اراضی سوریه به آن نیاز دارند را به دست آنها می‌رساند.
الوطن: نیازی به افشاگری نبود
روزنامه سوری الوطن اما پس از اینکه داعش را ابزاری برای اجرای استراتژی بلند مدت آمریکا در میان کشورهای عربی دانست، تاکید کرد: اثبات این موضوع کاملا مشخص است و نیاز به اسناد محرمانه آمریکایی‌ها نبود.
این روزنامه افزود: در روزهای اخیر اسناد محرمانه آمریکایی منتشر شده است که دست داشتن ایالات متحده در تاسیس و حمایت از داعش را نشان می‌دهد. این اسناد همچنین نشان می‌دهد که مخالفان سوریه (تروریست‌ها) در سال‌های 2012 و 2013 با مقامات اسرائیلی دیدار کرده‌اند.به نوشته الوطن، شکی نیست که آمریکا استراتژی مکتوب و مشخصی برای اهدافی که از طریق داعش به دنبال تحقق آن است برای خود ترسیم کرده، به همین علت حملات ائتلاف همچون گذشته گزینشی و در راستای تحقق اهداف تعیین شده خواهد بود.
الوطن افزود: داعش ابزار اجرای استراتژی آمریکا در جهان عرب است. این موضوع برای همه مشخص شده است. همچنین مشخص است که مخالفان سوری که کشتار را طولانی کرده و تخریب زیرساخت‌های کشور خود را نادیده می‌گیرند در راستای منافع دشمن صهیونیستی گام برمی‌دارند حال تفاوتی ندارد که اسناد محرمانه این موضوع را فاش کند یا نکند.
هلاکت 200 تروریست
از تحولات میدانی سوریه اما خبر می‌رسد، نیروهای ارتش سوریه بیش از 200 تروریست را در اطراف سد «زیزون» در حومه «حماه» و فرودگاه «الثعله» در حومه «السویدا» به هلاکت رسانده‌اند.
در حملات جنگنده‌های سوری به مواضع و مخفیگاه‌های تروریست‌های داعش در حومه شرقی حمص نیز شماری از تروریست‌ها به هلاکت رسیدند.در شمال غربی شهر درعا، حومه قنیطره و حومه حسکه نیز بر اثر عملیات موفقیت‌آمیز ارتش سوریه ده‌ها نفر از تروریست‌ها به هلاکت رسیدند.