kayhan.ir

کد خبر: ۴۷۴۴۷
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۱
موسسه بین‌المللی تحقیقات صلح:

قدرت‌های هسته‌ای جهان به نوسازی زرادخانه‌های خود ادامه می‌دهند

موسسه بین‌المللی تحقیقات صلح «استکهلم» طی گزارشی اعلام کرد با وجود تمایل بین‌المللی برای خلع سلاح اتمی، قدرت‌های اتمی همچنان به ارتقای زرادخانه‌های خود ادامه می‌دهند.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، بین  سال‌های2010 و 2015 تعداد کلاهک‌های اتمی از 22 هزار و 600 مورد به 15 هزار و 850 مورد کاهش یافته و آمریکا و روسیه در راس این کاهش قرار دارند.
 با این وجود موسسه بین‌المللی تحقیقات صلح «استکهلم» طی گزارشی با اشاره به «ریاکاری قدرت‌های بزرگ» در نابودی نسل‌های قدیمی تسلیحات هسته‌ای و مدرن‌سازی زرادخانه‌های هسته‌ای خود  به برنامه‌های پرهزینه مدرن کردن بلندمدت تسلیحات هسته‌ای توسط این کشورها اشاره کرده که 90 درصد تسلیحات اتمی جهان را در اختیار دارند.
«شانون کایل»، محقق این موسسه در باره این گزارش با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده: «با وجود تمایل بین‌المللی در خلع سلاح اتمی، برنامه‌های مدرن کردن این تسلیحات در کشورهای اتمی رو به افزایش است و هیچ‌یک از این کشورها دست از تسلیحات اتمی خود در آینده‌ای نزدیک برنمی‌دارند.»
براساس گزارش موسسه مذکور، سه کشور دیگر دارنده سلاح اتمی که به صورت قانونی معاهده ان.پی.تی را پذیرفته‌اند، چین (260 کلاهک)، فرانسه (300 کلاهک) و انگلیس(215 کلاهک) هستند که هیچ اعلامی درباره ساخت یا استقرار سیستم‌های جدید تسلیحات اتمی نداشته‌اند. چین البته تنها کشور در میان پنج قدرت اتمی جهان است که افزایش متوسطی در سایز زرادخانه‌های خود دارد.
در حالی که مابقی کشورهای اتمی- هند (90 تا 100 کلاهک) و پاکستان (100 تا 200 کلاهک) و نیز رژیم صهیونیستی (80 کلاهک) به طرز قابل ملاحظه‌ای زرادخانه‌های کوچکتری دارند، هند و پاکستان به افزایش ظرفیت زرادخانه‌های خود ادامه می‌دهند و البته رژیم اسرائیل موشک‌های بالستیک دوربرد را هم آزمایش کرده است.
اعتقاد بر این است که کره‌شمالی در حال ساخت شش تا هشت کلاهک است اما این موسسه تحقیقاتی می‌گوید، مسائل فنی مانع از دستیابی این کشور به این فناوری می‌شود.