kayhan.ir

کد خبر: ۴۷۴۴۵
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۱
در پاسخ به ادعای همه گزینه‌های روی میز

روحانی: راه حل همه مشکلات فقط مذاکره است

رئیس جمهور کشورمان تاکید کرد: اینکه عنوان می‌شود گزینه‌های مختلف روی میز است، کاملاً غلط است چرا که مشکلات فقط یک راه‌حل دارد و آن نیز مذاکره و گفتگو است والا شمشیر چرخاندن در تاریکی کاملاً غلط است.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام حسن روحانی روز یکشنبه در دیدارخود با  علما، ایثارگران و برگزیدگان استان خراسان شمالی در بجنورد برگزار شد، گفت: ما همه تلاش خود را بکار می‌گیریم تا با تحریم ظالمانه مقابله و مبارزه کنیم و در یک مذاکره‌ای که منطق بر آن حاکم باشد، منافع خود را پیش ببریم.
وی با تاکید بر اینکه مذاکره کنندگان ایرانی با منطق، اقتدار و قدرت در مذاکرات شرکت کرده‌اند و هرگز تهدید در میز مذاکرات نبوده است، افزود: ما راهمان را در مذاکرات ادامه می‌دهیم و البته به رغم تداوم تحریم‌ها، با کمک مردم توانسته ایم قدم‌های خوبی در مسیر توسعه ایران اسلامی برداریم.
دولت در تحقق وعده هایش به مردم
مصمم است
روحانی در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به اینکه باید به حریم‌ها احترام گذاشت، گفت: هر جایی که حرمت حریم‌ها را رعایت نکردیم، ضرر کردیم.
وی با تاکید بر اینکه همدلی و همزبانی با تحمل درست می‌شود، اظهار داشت: همدلی و همزبانی با اعتدال، اخلاق و محبت به یکدیگر محقق می‌شود و باید حریم بزرگان، اقوام و مذاهب، مردم و محیط زیست محترم شمرده شود.
رئیس جمهور کشورمان تصریح کرد:دولت برآمده از اراده مردم است و در تحقق وعده هایش به مردم مصمم است.
وی با اشاره به اینکه تلاش دولت این بوده که با مشورت با صاحبنظران راه درست را برگزیند، گفت: به مردم وعده داده بودم که تصمیمات خلق الساعه نگیرم و قول داده بودم در همه امور با صاحبنظران مشورت کنم، من به این عهدم پایبند بوده و هستم.
روحانی نقد و انتقاد از جانب مردم و صاحبنظران را نعمتی برای اصلاح امور دانست و افزود: البته نقد باید سازنده، منصفانه و با هدف تقویت امور و اصلاح و تقویت برنامه‌ها باشد. اساس نصیحت با تخریب مغایرت دارد.
نبود شغل یک معضل در جامعه ما است
رئیس جمهور با اشاره به اینکه «نبود شغل یک معضل در جامعه ما است»، گفت: برای اشتغال زایی باید استعدادها را جذب کنیم و اقتصاد ما هم باید اقتصاد دانش بنیان باشد و حرکت خوبی در این عرصه شروع شده است.
روحانی با اشاره به اینکه مبنای کارها باید بر اعتدال بنا گردد، تصریح کرد: اگر مبنای کار بر خشونت، افراط و عدم تحمل یکدیگر قرار بگیرد، فضا برای کار، توسعه اقتصادی، توسعه علمی و رشد فرهنگی، مهیا نخواهد شد.
رئیس‌ جمهور گفت: اینکه گروهی با کاری یا مسأله‌ای مخالف باشند و کفن بپوشند و شعار بدهند، کار صحیحی نیست، بلکه باید حتی مخالفت خود را نیز از راه قانونی و مسیر صحیح بیان کرد.
روحانی در ادامه اظهار داشت: عزت واقعی ما وقتی حاصل می‌شود که سرمایه‌گذاران برای حضور در کشورمان از یکدیگر سبقت بگیرند و آن وقت است که کالا و خدمات بهتر و ارزان‌تر در اختیار مردم قرار می‌گیرد در غیراین صورت اگر شما مجبور باشید که برای خرید کالای خارجی فقط به یک کشور مراجعه کنید و آن کشور بداند که برای فروش کالا و خدمات به شما امکان منحصر به فرد دارد، آن وقت شرایط خودش را به شما تحمیل می‌کند و اینجاست که عزت ما تبدیل به ذلت می‌شود.
برخی فکر می‌کنند عزت با مشت گره کرده تامین می‌شود !
رئیس جمهور با بیان اینکه عزت واقعی در بهره‌مندی از شرایط عادلانه و رقابتی است و نه در کلام، تصریح کرد: برخی فکر می‌کنند،‌اگر مشت ما گره شود عزت ما تأمین می‌شود و اگر گره مشت ما شل شود، عزت ما از بین می‌رود اما عزت واقعی آنجاست که ما از شرایط واقعی رقابتی و عادلانه در تأمین نیازمندی‌های‌مان بهره‌مند باشیم.
وی در ادامه گفت: برای این منظور باید واقعیت‌ها را به مردم بگوییم، و نباید آنها را از مردم پنهان کنیم. گاهی که ما برخی واقعیت‌ها را به مردم بگوییم، بعضی‌ها می‌گویند که چرا روحیه مردم را پایین‌ می‌آورید اما این پایین آوردن روحیه مردم نیست و مردم باید از واقعیت‌ها مطلع باشند تا با هم از مشکلات عبور کنیم.
روحانی اضافه کرد: این دولت کمترین اتکا را به درآمدهای نفتی دارد و بودجه سال ۹۴ غیرنفتی‌ترین بودجه کشور تا به حال است و این در شرایطی که همه کشورهای صادرکننده نفت، حتی آنانکه طراح توطئه کاهش قیمت نفت بودند از این مسئله دچار مشکل شده‌اند و شاید مشکلات ما از این دسته کشورها کمتر هم باشد.
روحانی در ادامه ابراز داشت: نیاز ما به مذاکره مثل نیاز به اعتدال است امروز نه تنها برای جامعه ما، بلکه نیاز جهان به اعتدال و مذاکره یک ضرورت است چرا که مشکلات دنیا یک راه‌حل بیشتر ندارد و آن هم مذاکره، منطق و گفتگو بر مبنای اعتدال است. اینکه عنوان می‌شود گزینه‌های مختلف روزی میز است، کاملاً غلط است چرا که مشکلات فقط یک راه‌حل دارد و آن نیز مذاکره و گفتگو است والا شمشیر چرخاندن در تاریکی کاملاً غلط است.
در پایان این سخنرانی، اجرای پروژه احداث پتروشیمی دوم بجنورد، عملیات احداث راه‌آهن اسفراین - بجنورد - شیروان و تکمیل باند دوم بزرگراه بجنورد به جنگل گلستان با دستور دکتر روحانی و از طریق ویدئو کنفرانس آغاز شد.
روحانی در جلسه شورای اداری استان خراسان شمالی
در ادامه حجت‌الاسلام حسن روحانی در جلسه شورای اداری استان خراسان شمالی گفت: اولین بار در تاریخ سیاسی جهان است که کشوری که پرونده‌اش در شورای امنیت در چارچوب فصل هفتم منشور سازمان ملل است، با قدرت‌ها، پای میز مذاکره نشسته و توانسته با حفظ خطوط قرمز، به همه اهداف مهم خود دست یابد و این همه بخاطر حضور مردم است.
وی در ادامه با بیان اینکه امروز کسی در دنیا نمی‌تواند انکار کند که ایران در خط مقدم مبارزه با تروریسم است ،اظهار داشت: اگر کمک برق‌آسای جمهوری اسلامی ایران نبود، امروز تروریست‌ها بر بخش عمده‌ای از شهرهای مهم عراق مسلط می‌شدند.
رئیس جمهور در جمع خبرنگاران
حجت‌الاسلام حسن روحانی در پایان نوزدهمین سفر هیئت دولت به استان‌ها در نشست خبری با نمایندگان رسانه‌های خراسان شمالی ضمن تشکر از میهمان‌نوازی بسیار گرم مردم استان، گفت: مردم استان همدلی و همزبانی خودشان را با دولتی که خادمان خودشان است به نمایش گذاشتند.
رییس‌ جمهور با اشاره به برخی از تصمیمات دولت برای توسعه استان خراسان شمالی اظهار داشت: تکمیل بزرگراه بجنورد به جنگل گلستان، احداث راه‌آهن استان خراسان شمالی و اتصال استان به راه‌آهن سراسری. اجرای طرح‌های آبرسانی به شهرهای بزرگ و ایجاد ۱۲ مجتمع آبرسانی به روستاها، آغاز عملیات اجرایی احداث واحد دوم پتروشیمی در استان و طرح‌هایی در زمینه برق، آموزش عالی، گردشگری و تصویب اعطای تسهیلات با نرخ سود ترجیحی از جمله طرح‌هایی است که برای رونق اقتصادی و توسعه‌ استان به تصویب رسید که امیدوارم با اجرای آنها شاهد پیشرفت استان باشیم.
وی در پاسخ به سوالی که برنامه‌های دولت برای رسیدگی به مهم‌ترین مشکلات استان در زمینه آب شرب، راه روستایی و کمبود امکانات ورزشی را جویا شده بود، اظهار داشت: اصلاح و تکمیل ۶۶۰ کیلومتر راه‌های روستایی، رفع ۱۳ نقطه حادثه‌خیز استان، اجرای پروژه‌های آبرسانی و تجهیز اراضی کشاورزی به سیستم آبیاری پیشرفته و اختصاص ۵ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای توسعه امکانات ورزشی در استان از جمله برنامه‌های دولت برای رفع این مشکلات و محرومیت‌ها از استان است.
گفتنی است؛ رئیس‌جمهورکشورمان روز یک‌شنبه  پس از سفر یک‌روزه خود به خراسان شمالی به تهران بازگشت .