kayhan.ir

کد خبر: ۴۷۴۴۰
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۱

سرهنگ‌هایی که تحمل انتقاد را ندارند!(اخبار ادبی و هنری)

رئیس جمهور درحالی بر آزادی «نقد» تأکید می‌کند که برخی از «سرهنگ‌های فرهنگی» دولت، شیوه برخورد با منتقدان را در پیش گرفته‌اند.


ممانعت از بازپخش مستند «سکوت استقلال، فریاد پیروزی» و همچنین برنامه «مناظره» که مخاطب را از فریبکاری مذاکره‌کننده‌های غربی آگاه می‌کند، نمونه‌ای از این نوع برخوردهاست.
رجانیوز در تحلیل این اتفاقات نوشت: «حقیقت آن است که اتفاقات دو سال گذشته‌ حوزه‌ فرهنگ، حکایت از  استانداردهای دوگانه‌ دولت‌مردان در مواجهه با انتقادات دارد. چنان که فی‌المثل روند فعلی سینما نشان می‌دهد دولت تدبیر و امید، نسبت به انتقاد از کلیت نظام و به خصوص انتقاد از دولت گذشته و بازنمایی معوج از حوادث سال ۸۸ و همچنین عبور فیلم‌ها از خطوط قرمز اخلاقی و اعتقادی، گارد به شدت بازی دارد. تا آنجا که فیلم‌ها و مستندهای توقیف شده‌ از گنجه‌ها بیرون کشیده شده و یکی پس از دیگری روی پرده می‌روند و اعتراض منتقدین نیز، با جملاتی از این قبیل که «نمی‌شود هنرمند را محدود کرد» و «باید به هنرمندان اعتماد نمود» و «نباید فضا را بست» پاسخ داده می‌شود  اما تجربه نشان داده است که وقتی کار به انتقاد از دولت می‌رسد، این شعارهای زیبا رنگ باخته و به فراموشی سپرده می‌شوند و در مقابل، گروه‌های فشار دولت و سرهنگ‌های فرهنگی آستین بالا زده و وارد کارزار می‌شوند. به عنوان نمونه، نحوه‌ مواجهه‌ دولت تدبیر و امید با مستند تاریخی «من روحانی هستم» به وضوح موید این استانداردهای دوگانه و البته سعه‌ صدر به شدت پائین دولت است.»
براساس این گزارش، روز جمعه، سیما در حالی که قرار بود مثل همیشه از حدود ساعت 17 مناظره‌ این هفته را با موضوع «بررسی عملکرد دولت در ساماندهی به وضع یارانه‌ها و تفکیک افراد واجد شرایط با سایر افراد برای دریافت این امتیاز» روی آنتن ببرد، به دلایلی که البته اعلام نشد، آنتن را به بازپخش برنامه‌ شبانه‌ «امشب» مربوط به دوشنبه شب اختصاص داد. آن هم در حالی که در مناظره‌ها، همیشه نماینده‌های همه‌ تفکرات وجود دارد و تریبون یک طرفه نیست.از طرفی، در واپسین ساعات شب جمعه، شبکه یک سیما در پی درخواست‌های مکرر مردم، طبق اعلام قبلی قرار بود اقدام به بازپخش مستند «سکوت استقلال، فریاد پیروزی» (قسمت سوم مجموعه مستند سال‌های هسته‌ای برنامه‌ «ثریا») کند، اما علی‌رغم پخش مکرر تیزرهای این برنامه، پخش این مستند پرطرفدار هم لغو شد.