kayhan.ir

کد خبر: ۴۷۴۲۹
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۱
آخرین وضعیت هواشناسی

آسمان آبی ایران خاکی شد!

با ورود ریزگردها به 22 استان کشور، هوای آنها در شرایط ناسالم قرار گرفته در حالی که کارشناسان معتقدند، سکوت و سیاسی‌کاری سازمان محیط زیست به گسترش این وضعیت دامن زده است.


فریبا گودرزی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، در تشریح آخرین وضعیت آب و هوای کشور گفت: 2 روز آینده به خصوص بعد‌از ظهرها و اوایل شب در برخی از نقاط استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، جنوب استان سیستان و بلوچستان و شمال هرمزگان رگبار موقتی باران به همراه رعد و برق را شاهد خواهیم بود.
کارشناس سازمان هواشناسی با بیان این که پدیده غالب در کشورمان وزش باد و گرد و خاک است، افزود: امروز برای استان‌های تهران، البرز، قم، مرکزی، قزوین، سمنان، اصفهان، شرق و جنوب شرق کشور، خراسان رضوی، شمال خراسان جنوبی، شرق سیستان و بلوچستان و یزد وزش باد شدید به همراه گرد و خاک پیش‌بینی می‌شود.
وی ادامه داد: در زابل احتمال بروز طوفان گرد و خاک زیاد است و همچنین در غرب کشور نیز این پدیده اتفاق می‌افتد.
گودرزی با بیان این که آسمان تهران صاف است، گفت: شهرهای جنوبی این استان پدیده باد و گرد و خاک را شاهد هستند.
کارشناس سازمان هواشناسی در ادامه گفت: اردبیل با دمای 8 و اهواز با دمای 46 درجه سانتیگراد به ترتیب خنک‌ترین و گرم‌ترین مراکز استان‌های کشور هستند.
همچنین محمد رستگاری در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با تاکید بر استمرار هوای ناسالم در تهران، گفت: با توجه به داده‌های دریافت شده از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا، کیفیت هوای شهر تهران در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار دارد.
وی افزود: میزان غلظت آلاینده ذرات معلق با قطر کمتر از 2/5 میکرون، بر روی عدد 135 قرار گرفت و شرایط ناسالم را نشان می‌دهد.
معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست استان تهران ادامه داد: میزان غلظت آلاینده‌های منواکسید کربن به 31 و ذرات معلق کمتر از 10 میکرون نیز به 91 رسید که به ترتیب در شرایط پاک و سالم هستند.
محیط زیست
در موضوع ریزگردها سیاسی‌کاری می‌کند
عباس پاپی‌زاده رئیس فراکسیون ریزگردهای مجلس در نخستین هم اندیشی تأثیرات اجتماعی بحران‌های زیست محیطی ریزگردها با بیان این که چالش‌های زیست محیطی اثرات خود را روی سلامت، امنیت غذایی، اقتصاد، اجتماع و بسیاری از موارد دیگر می‌گذارد اظهار داشت: طبق آمارهای بین‌المللی امروز بیش از ۲۰۰ میلیون نفر به علت تغییرات زیست محیطی مهاجرت می‌کنند که یکی از علت‌های این اتفاق ریزگردها هستند.
وی با بیان این‌که یکی از مهم‌ترین علت‌های بروز ریزگردها خشک شدن چشمه‌ها و تالاب‌ها به دست عوامل انسانی است، تصریح کرد: امروز موضوع گرد و غبار در استان خوزستان مطرح نیست بلکه این اتفاق ۲۲ استان کشور را دربر گرفته و استان خوزستان به عنوان تولید کننده ریزگرد از اهمیت بالایی برخوردار است.
رئیس فراکسیون ریزگردهای مجلس با بیان این که ریزگردها ۲۰ تا ۳۰ درصد کشاورزی ۱۰ استان کشور را تحت تأثیر قرار داده است، خاطرنشان کرد: یکی از بزرگ‌ترین علت‌های این اتفاق ساخت ۱۷ سد بزرگ در استان خوزستان به طور کارشناسی نشده طی ۲۰ سال گذشته است که به عنوان مثال سد کرخه را با ظرفیت ۷/5 میلیارد مترمکعب آب در گلوگاه هورالعظیم ساختیم، اما در حال حاضر این سد یک و نیم میلیون مترمکعب آب دارد و تالاب هم تقریباً خشک شده و تبدیل به منبع بزرگ ریزگرد شده است.
پاپی‌زاده ادامه داد: متأسفانه با این وجود همچنان سدسازی بالادست سد کرخه صورت می‌گیرد و مسئولان این امر حاضر نیستند مجدداً مطالعات زیست محیطی را بررسی کنند. جای سوال است که چطور چنین پروژه‌هایی در کشور به بهره‌برداری می‌رسد ولی مسئولان آن متوجه اثرات مخرب آن نمی‌شوند.
وی با بیان این که این ماجرا بیشتر به یک مزاح شبیه است که اثرات مخرب را ندیدند، یادآور شد: بسیاری از این برنامه‌ها یا مطالعات زیست محیطی نداشته‌اند و یا سازمان محیط زیست سکوت کرده است. چرا که این سازمان باید موافق عملیات سدسازی باشد. به عنوان نمونه در آتش‌سوزی ایلام سازمان محیط زیست بار را به دوش دیگری می‌اندازد.
پاپی‌زاده خاطرنشان کرد: متأسفانه بسیاری اوقات در مسائل محیط زیست سیاسی‌ کاری‌ها می‌شود، لذا علاوه براین که نیاز به حرکت همگانی داریم باید دغدغه عمومی در بحث محیط زیست ایجاد شود. باید روی پروژه‌های غلط نظارت مردمی صورت گیرد و از سازمان‌های مردم نهاد به عنوان ابزار سیاسی استفاده نشود.
وی با بیان اینکه طرح حفاظت از تالاب‌ها و رودخانه‌ها را مصوب کردیم که طی روزهای آینده به مجلس می‌آید، ادامه داد: طرح تحقیق و تفحص از سازمان محیط  زیست که سکوت کرده بود را در مجلس مطرح کردیم تا مشخص شود موضوع تحریف جایگاه سازمان محیط زیست تا کجاست و آیا اصلاً جایگاه آن به عنوان معاون رئیس‌جمهور درست تعبیه شده است یا خیر؟