kayhan.ir

کد خبر: ۴۷۴۰۹
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۰
تیم ملی کشورمان و ترکمنستان امروز با یکدیگر دیدار می‌کنند

آغاز راه ایران برای صعود به جام جهانی فوتبال

تیم ملی فوتبال ایران در اولین گام خود برای حضور در جام جهانی روسیه، امروز برابر تیم ملی ترکمنستان قرار خواهد گرفت.


هنوز بازی خاطره‌انگیز با آرژانتین را فراموش نکرده‌ایم و هنوز آن بازی تلخ با عراق از ذهن ما بیرون نرفته است. هرچه بوده انتخابی جام جهانی 2018 از راه رسید و تیم ملی فوتبال ایران باید امروز در اولین گام خود برای حضور در جام جهانی روسیه برابر ترکمنستان قرار گیرد. این آغازی است بر راه پرتلاطم رسیدن به دروازه‌های فوتبالی در کشور روسیه.  فوتبال ایران پس از دورانی نسبتا خوب با کارلوس کی‌روش می‌خواهد برای اولین بار در دو جام جهانی پی‌درپی حضور داشته باشد. به همین منظور تیم اول رده‌بندی فیفا در آسیا در مرحله دوم انتخابی جام جهانی باید برابر ترکمنستان قرار گیرد، در گروهی که تیم‌های آسانی چون هند و گوام نیز در آن حضور دارند.
پس از دو رویداد بزرگی که فوتبال ایران با کارلوس کی‌روش داشت یعنی جام جهانی برزیل و جام ملت‌های آسیا، مذاکرات مرد پرتغالی و فدراسیون فوتبال ایران هواداران فوتبال در ایران را کلافه کرد طوری که حتی صحبت از کنار رفتن کی‌روش نیز به میان آمد ولی در نهایت این مربی پرتغالی در سمت خود باقی ماند و جوان‌گرایی‌اش را برای جام جهانی روسیه آغاز کرد. جوان‌گرایی‌ای که در بازی با ازبکستان شاهد آن بودیم. بازی‌ای که ایران توانست با یک گل به سود خود به پایان برساند. مشخصه بارز تیم ملی با کی‌روش عدم خستگی و تلاش و کوشش زیاد در طول بازی است. شور و شوقی که بین بازیکنان تیم ملی قرار دارد کمتر در دوره‌های قبل مشاهده می‌شد. حالا چشم‌مان به جوانانی است که قرار است فردا برابر ترکمنستان در انتخابی جام جهانی به میدان بروند تا فوتبال ما را برای سه سال آینده بیمه کنند. اگرچه ترکمنستان در رده 173 رده‌بندی فیفا قرار دارد یعنی 132 پله پایین‌تر از ایران، تاریخ نشان داده شاگردان کی‌روش بازی سختی برابر ترکمنستان در پیش دارند.
در واقع ترکمنستان تنها تیم آسیایی است که ایران موفق به شکست آن نشده آن هم در شرایطی که دو تیم 4 بار برابر هم به میدان رفته‌اند. دو دیدار اول دو تیم با تساوی به پایان رسید و ترکمنستان در دو دیدار بعدی موفق شد با یک گل برتری ایران را شکست دهد. ترکمنستان یکی از گمنام‌ترین تیم‌های آسیایی است. برای شناخت بهتر آنها باید به افسانه‌ها و تاریخ رجوع کرد، جایی که سرزمین توران بارها در کتاب شاهنامه فردوسی تکرار شد. نبردها و جنگ‌های ایرانیان و تورانیان تنها چیزی است که در تاریخ این کشور برای ایرانی‌ها به یادگار مانده است.
فدراسیون فوتبال ترکمنستان مکان دیدار با ایران را از پایتخت‌شان به شهر داش‌آغوز انتقال داد. این دیدار قرار است در ورزشگاه اسپورت توپولومی برگزار شود. ورزشگاهی که دیدارهای خانگی اف سی داش‌آغوز در آن برگزار می‌شد. البته نام قبلی این تیم توران داش‌آغوز بود. تغییر مکان بازی ترکمنستان و ایران به داش‌آغوز به اینجا ختم نمی‌شود. پرواز تیم ملی ایران به شهر داش‌آغوز آن‌ها را به درهای جهنم نزدیک می‌کند. این چیزی است که خود مردم آن منطقه اعتقاد دارند. آنها معتقدند این ورزشگاه در بیابان ترکمن نزدیک شهر Derweze (به معنی «در» در فارسی) دری به سوی جهنم است.
تیم ملی فوتبال ایران با کارلوس کی‌روش جوانگرایی خودش را آغاز کرده و این بهترین زمان است که بازیکنان جوان و پدیده‌های لیگ برتر به ترکیب ایران اضافه شوند تا برای جام جهانی روسیه تیم پیری در اختیار نداشته باشیم. در حال حاضر حضور بازیکنانی مثل مسعود شجاعی، سید جلال حسینی و آندرانیک تیموریان کمی سن تیم ملی را بالا برده و لازم بود که بازیکنان جوان در این مقطع به ترکیب تیم ملی ایران اضافه شوند و شاکله تیم کی‌روش برای جام جهانی روسیه ایجاد شود. این دقیقا همان کاری است که دیگر تیم‌های مدعی در آسیا، یعنی ژاپن، کره جنوبی و استرالیا نیز در بازی‌هایشان در این مرحله انجام دادند و با دعوت از چندین بازیکن جوان خود را برای حضوری پرقدرت در جام جهانی روسیه آماده کردند.
از هر گروه در مرحله دوم انتخابی جام جهانی تیم‌های سرگروه به مرحله بعد صعود می‌کنند و 8 تیم برتر دوم نیز راهی مرحله بعد می‌شوند.