kayhan.ir

کد خبر: ۴۷۳۸۷
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۰

چه وقت ویتامین مصرف کنیم؟

مکمل‌ها همان‌طور که از نام‌شان پیداست، مکمل هستند، جای غذا را نمی‌گیرند و اثر درمانی هم ندارند.


در مجموع ویتامین‌ها در دزی که در مولتی ویتامین‌ها موجود است نه باعث درمان می‌شوند نه جایگزین غذا.
برخی ویتامین‌ها مانند A, D, E, K ویتامین‌های محلول در چربی هستند و مصرف بیش از اندازه و افزایش میزان دریافت آن‌ها در بدن موجب مسمومیت می‌شود، به عنوان مثال مصرف بیش از حد ویتامین D باعث ایجاد عارضه در بدن می‌شود که شایع‌ترین آن تهوع، استفراغ و کاهش اشتهاست.
تنها انجام آزمایش است که نشان می‌دهد بدن فرد به ویتامین ‌D نیاز دارد یا خیر؛ به طوری که معمولا میزان آن در افراد عادی 20 تا 30 نانوگرم در میلی‌لیتر  است و اگر از این میزان پایین‌تر باشد فرد نیاز به دریافت ویتامین ‌D دارد.
نیاز بدن به ویتامین A از طریق خوراکی‌ها تامین می‌شود؛ به عنوان مثال هویج، دانه‌های روغنی، جگر و گوجه‌فرنگی سرشار از ویتامین A  است.
کسانی که تغذیه روزانه‌شان از نظر هرم غذایی از تنوع منطقی برخوردار است، نیازی به دریافت مکمل‌ها ندارند. اما افرادی که برنامه غذایی‌شان تنوع غذایی ندارد و همچنین افرادی که با رژیم‌ مواد غذایی خاصی را حذف می‌کنند، مانند گیاه‌خوارها، اگر نیاز روزانه‌شان برطرف نشود ضمن مشورت با پزشک می‌توانند از مکمل‌ها و ویتامین‌ها استفاده کنند. البته برخی بیماران بر اثر مصرف بعضی داروهای تشنج یا اعصاب و روان در کنار داروهایشان نیاز به مصرف ویتامین دارند.