kayhan.ir

کد خبر: ۴۷۳۸۰
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۰

پوشک برای نوزادان پسر خطرناک است

یک فوق تخصص کلیه اطفال گفت: برخی خانواده‌ها کودک خود را محکم پوشک می‌کنند که این کار موجب فشار بر اندام کودک می‌شود از طرفی مواد جاذب پوشک موجب چسبندگی مجرا می‌شود که گاهی نیاز به عمل جراحی دارد.


سیدعباس اسحاق حسینی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به اینکه تنگی مجرا در پسران یکی از اختلالاتی است که در سال‌های اخیر شایع شده است، اظهار داشت: در سال‌های اخیر شاهد افزایش مراجعه کودکان یک ماهه تا 13 ساله هستیم که با تنگی مجرای ادرار مواجه هستند.این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: نوک مجرا، بافتی حساس است که به دلیل ضربه و مواد جاذب برخی پوشک‌ها دچار التهاب و چسبندگی می‌شود.
وی ادامه داد: توصیه می‌شود برای جلوگیری از ایجاد تنگی مجرا در پسران سن ختنه بعد از سه ماهگی باشد. در حالی که در اتاق‌های زایمان نوزاد را ختنه می‌کنند که از سوی ما توصیه نمی‌شود. از طرفی برخی خانواده‌ها کودک را محکم پوشک می‌کنند که این کار موجب ضربه‌های مکانیکی به اندام کودک می‌شود. از طرفی مواد جاذب پوشک چسبندگی مجرا در پی داشته که گاهی نیاز به عمل جراحی دارد.
این فوق تخصص کلیه اطفال تصریح کرد: چسبندگی مجرا در روزهای اول با پماد قابل درمان است اما چنانچه بافت ضخیم شود تنها با روش‌های جراحی قابل درمان است.
وی افزود: بنابراین از والدین می‌خواهیم پس از ختنه تا یک ماه مجرای ادرار کودک را چرب نگه دارند و پوشک او را شل ببندند. این کار موجب می‌شود احتمال تنگی مجرا کاهش یابد و چنانچه کودک دچار التهاب شد در نزدیک‌ترین زمان به پزشک مراجعه کنند. همچنین رعایت بهداشت ختنه و توجه به نحوه جریان ادرار برای چند ماه ضروری است و چنانچه ادرار کودک سوزنی یا با پرش زیاد همراه باشد باید فورا به پزشک مراجعه شود.