kayhan.ir

کد خبر: ۴۷۱۷۸
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۰

رئیس وقت سیا: رهبران آمریکا به‌طور کامل از حملات 11 سپتامبر مطلع بودند

14 سال بعد از حملات 11 سپتامبر اسناد جدید منتشر شده و اظهارات صریج رئیس وقت سازمان سیا فرضیه احتمال دست داشتن دولت آمریکا در این حملات تروریستی را تقویت کرد.

۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ میلادی بر اثر حملات  مشکوک تروریستی به برج‌های تجارت جهانی و ساختمان پنتاگون بیش از 3 هزار نفر از مردم آمریکا کشته شدند بنا به ادعای دولت آمریکا مهاجمان انتحاری 19 عضو گروه تروریستی القاعده بودند.
اما طی 14 سال گذشته درباره این حملات تروریستی فرضیه‌های مختلفی از جمله دست داشتن دولت جرج بوش در این حملات یا دست‌کم اطلاع واشنگتن از برنامه‌ریزی تروریست‌ها برای این حملات مطرح شده است. اظهارات جدید «جرج تنت» رئیس وقت سیا در زمان بوش پسر، این فرضیه را  که رهبران آمریکایی بطور کامل از توطئه تروریستی پیش از حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ میلادی خبر داشته و به عمد برای بهره‌برداری سیاسی و لشکر کشی به خاورمیانه کاری نکرده ‌اند را به اثبات رساند.
 «جرج تنت» مدیر سابق سیا روز جمعه با انتشار اسناد جدیدی که به تازگی از طبقه‌بندی خارج شده است، تصریح کرد که «در ۹ موقعیت مختلف که از دسامبر ۱۹۹۸ میلادی آغاز می‌شود، جزئیات مربوط به تهدید توطئه تروریستی را برای مقام‌های ارشد دولت و کنگره آمریکا ارسال کردم.»
جورج تنت همچنین ۵ سند داخلی سازمان سیا مربوط به عملکرد این نهاد پیش از حملات ۱۱ سپتامبر را منتشر کرده است.
وی در ادامه افزود: «من کاملا مطمئن بودم که تیم امنیت ملی به‌طور کامل از تبعات راهبردی و تاکتیکی تهدید توطئه تروریستی آگاهی داشته‌اند. کسانی که در دولت آمریکا به‌طور مستقیم با مسئله تروریسم درگیر بودند، به‌طور کامل از تهدید توطئه تروریستی آگاهی داشتند.» مدیر سابق سیا این را هم گفت که مقامات آمریکایی قصد کشتن بن‌لادن را نداشتند.
به گفته مدیر سابق سیا «جانت رنو» دادستان کل وقت آمریکا نقش مهمی در جلوگیری از اجرای برنامه‌های سازمان سیا برای کشتن اسامه بن لادن سرکرده القاعده در سال ۱۹۹۸ میلادی داشته است.»
 گزارش جدید سیا
در خبری دیگر درباره حملات یازده سپتامبر  و ۱۰ سال پس از پایان تحقیق سیا درباره «شکست‌های سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا  پیش از حملات ۱۱ سپتامبر»، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا نیز گزارشی جدید و ۵۰۰ صفحه‌ای در این باره منتشر کرده که در آن اثری از نقش عربستان در این حملات دیده نمی‌شود.
در این گزارش ۵۰۰ صفحه‌ای، بازرس کل لیستی از آنچه «مشکلات سیستمیک» سازمان‌های اطلاعاتی خوانده، اشاره و همچنین تاکید کرده که این مشکلات سبب از دست دادن و نادیده گرفتن طرح تروریستی اسامه بن لادن برای ربایش هواپیماها و استفاده از آنها به عنوان بمب شد!
با کنار هم قرار دادن این اسناد و گزارش‌ها و همچنین اسناد و گزارش‌هایی که پیش از این درباره حملات 11 سپتامبر منتشر شده، می‌توان به این نتیجه رسید که این حملات می‌تواند کار سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا و رژیم صهیونیستی باشد.
در مرخصی بودن تمام پرسنل یهودی فعال در برج‌های تجارت جهانی در روز حادثه تنها یکی از این اسناد است که فرضیه دست داشتن اسرائیل در این حملات را تقویت می‌کند.