kayhan.ir

کد خبر: ۴۷۰۰۹
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۱
مدیریت شعاری، مسئولیت‌پذیری حداقلی

مجلس: مسئولان سازمان محیط زیست شعار می‌دهند!

عضو کمیسیون کشاورزی با اشاره به اینکه صحبت‌های مسئولان سازمان محیط زیست در جهت مقابله با گرد و خاکی که کشور را فراگرفته شعار است،‌ گفت: کل کشور را گرد و خاک گرفته و در جنگل جنوب کشور بیش از ۵۰ درصد درختان بلوط را قطع کرده‌اند.
سرویس اجتماعی-

یونس اسدی ‌ درباره فراگیر شدن گرد و خاک در ایران گفت: مقداری از این گرد و خاک‌ها مربوط به خارج از کشور است و نه تنها تهران بلکه تمام کشور ما و از شمالی‌ترین نقطه تا جنوبی‌ترین مکان ایران را فرا گرفته است. اما معنایش این نیست که باید بنشینیم و سکوت کنیم.
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس افزود: به نظر من اکثر صحبت‌های مسئولان در حد شعار است و سازمان حفاظت محیط زیست هم از این قاعده مستثنی نیست.
وی با بیان این‌که مهمترین وظیفه برای مقابله با گرد و خاک به عهده سازمان حفاظت محیط زیست است، گفت: هم‌اکنون بسیاری از دشت‌های ما خالی از درخت شده است و حتی جنگلی را در جنوب ایران سراغ داریم که بیش از 50 درصد درختان بلوط آن را برای ذغال قطع کرده‌اند.
اسدی تصریح کرد: یکی از معضلات دیگر ما در تدوین، تصویب و اجرای برنامه‌های 5 ساله است که دولت قبلی آن را آغاز می‌کند و دولت بعدی یا آن را ادامه نمی‌دهد یا تغییر می‌دهد.
گفتنی است در طول چند روز اخیر که جنگل‌های بلوط ایلام در آتش می‌سوخت، مسئولان محیط زیست به جای مدیریت و راه‌اندازی یک عملیات ملی برای اطفای حریق، نزاع با سازمان جنگل‌ها و مراتع و بررسی مرزهای مسئولیت ناجا  و وزارت جهاد کشاورزی را در رسانه‌ها در دستور کار قرار دادند و از وظایف خود شانه خالی کردند.
این رفتار غیرمحیط زیستی معصومه ابتکار و همکاران موجی از اعتراض و نارضایتی مردمی را در فضای شبکه‌های مجازی و سایر رسانه‌ها به راه انداخت. حساب‌های کاربری متعلق به رئیس جمهور و سایر مدیران دولتی بیش از سایرین مورد توجه ایلامی‌ها و فعالان محیط زیست قرار گرفت. هر چند در این میان ابتکار کوشید با «سیاسی جلوه دادن» اعتراضات مردمی سازمان متبوع خود را از واکنش‌های مردمی تبرئه کند.
آنچه در این فضا موجب بروز خشم مردم، فعالان حقیقی محیط زیست و نمایندگان مجلس شده برخورد با مقوله‌های مهم زیست محیطی به مثابه یک «ژست روشنفکری جهانی» یا «مانوری پوپولیستی» بدون مسئولیت‌پذیری حقیقی در حوزه مدیریتی است.
به طور مثال در بحبوحه بروز بزرگ‌ترین فجایع زیست محیطی در ایران از جمله قطع 50 درصد درختان زاگرس و اوج گیری بحران مدیریت آب و آلودگی نفتی کیش، توریستی‌ترین ساحل ایران و افزایش بحران آلودگی دریای مازندران با فاضلاب تصفیه نشده کارخانجات بزرگ و نامدار و رشد بی‌سابقه زمین‌خواری در مناطق حفاظت شده و جنگلی، رئیس جمهور در روز جهانی محیط زیست در کنار ابتکار ایستاد و گفت دولتش محیط زیستی‌ترین دولت ایران است!