kayhan.ir

کد خبر: ۴۵۸۷۴
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۰
به یاد سرلشکرخلبان شهید «علی اقبالی دوگاهه»

خلبانی که به دستور صدام زنده زنده دونیم شد(حدیث دشت عشق)

«سید علی اقبالی دوگاهه» هفتم مهرماه 1328 در محله دوگاهه پایین‌بازار رودبار به دنیا آمد. وی در 13 آذرماه 1346 به استخدام نیروی هوایی درآمد و در 25 مرداد 1347 برای تکمیل دوره خلبانی به پایگاه هوایی ویلیامز آمریکا اعزام شد. وی به دلیل آگاهی‌های بالای علمی، مهارت فنی و تخصصی در پروازهای تاکتیکی و عملیاتی در کمترین زمان توانست به سطح لیدری ارتقا یابد.



او مسئولیت‌هایی در پایگاه‌های بوشهر، دزفول، تبریز و ستاد نیروی هوایی تهران داشت و سرپرست و صاحب پست‌های راهبردی معلم خلبانی، رئیس شعبه اطلاعات و عملیات فرماندهی گردان 23 شکاری و افسر ناظر اجرای طرح‌های عملیاتی معاونت طرح و برنامه نهاجا بود.
 در یکم آبان‌ماه 1359  در یک ماموریت  برون‌ مرزی هواپیمای وی مورد اصابت موشک قرار گرفت.  صدام جنایتکار به خون این شهید تشنه بود و دستور داد پس از دستگیری اقبالی بدنش را دو نیمه کردند و نیمی از پیکر مطهرش در نینوا و نیمی دیگر را در موصل عراق مدفون کردند.  شهید «دو گاهه» در 5 مرداد سال 81 پس از 22 سال دوری از وطن در بین  اندوه یاران و همرزمان به میهن اسلامی بازگشت و در  کنار دیگر همرزمان شهیدش آرام گرفت. ثمره ازدواج این شهید یک پسر می‌باشد که از پزشکان حاذق  و از افتخارات ایران اسلامی است.