kayhan.ir

کد خبر: ۴۵۷۶۱
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۵

تجلیل از فرج‌الله سلحشور علمدار هنر انقلاب

آیین تجلیل از ۳۳ سال فعالیت هنری «فرج‌الله سلحشور» علمدار هنر انقلاب دیروز در خبرگزاری فارس برگزار شد.

سرویس ادب و هنر-

در این مراسم، شخصیت‌هایی چون محمدحسین صفار هرندی، سیدنظام الدین موسوی مدیرعامل خبرگزاری فارس، سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت قبل، آیت‌الله روح‌الله قرهی، سردار آزادی، محسن پرویز، شهریار بحرانی، جمال شورجه، جهانگیر الماسی و ... حضور داشتند.
سلحشور؛ هنرمند ثابت قدم
حسین صفار هرندی،‌ وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در مراسم نکوداشت فرج‌الله سلحشور گفت:‌ بسیاری افراد را دیده‌ایم که در گذر زمان افکار و عقایدشان تغییر می‌کند، اما در این بین تعداد انگشت‌شماری هم هستند که با گذشت سال‌ها هیچ تغییری نکرده‌اند و من در این مراسم می‌خواهم به جناب سلحشور بگویم شما اصلاً در این سال‌ها تغییر نکرده‌اید.
وی ادامه داد: سلحشور و همراهانش جزو افرادی بودند که تئاتر و هنر را به مسجد بردند و اولین تئاتر مسجدی را برپا کردند. در این زمینه نیز بودند افرادی که راهشان را با مسجد آغاز کردند اما در ادامه و خیلی زود از مسجد جدا شدند، اما سلحشور هیچ‌گاه خود را جدای از مسجد و اعتقاداتش ندانست.
صفار هرندی افزود: به عقیده من این خود یک هنر است که فردی 40 سال همواره آرمان‌های ثابتی داشته باشد و هیچ اندیشه‌ای در او تغییر نکند و باید بگویم سلحشور هیچگاه از ریشه خود جدا نشده است.
همچنین سید محمد حسینی وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز گفت: غرب می‌خواهد چهره ملکوتی و قدسی انبیا را در خارج از کشور زیر سؤال ببرد. امیدواریم سریال فاخر موسی توسط آقای سلحشور این هنرمند توانمند ساخته شود.
وزیر ارشاد دولت دهم با اشاره به سریال حضرت یوسف(ع) عنوان کرد:‌ در هفته فرهنگی در آنکارا،‌ زمانی که همراه با وزیر فرهنگ ترکیه از نمایشگاهی بازدید می‌کردیم به یک پوستری رسیدیم، با خود فکر کردم این تصویر چیست، قبل از اینکه من بخواهم حرفی بزنم، وزیر فرهنگ ترکیه گفت:‌ این عکس مربوط به سریال حضرت یوسف(ع) است.
شهریار بحرانی، کارگردان آثاری چون «مریم مقدس» و «ملک سلیمان» از دیگر سخنران‌های آیین نکوداشت 33 سال فعالیت هنری فرج‌الله سلحشور بود که گفت: برای من باعث افتخار زیادی است که چند کلمه درباره مرد بزرگ سینمای ایران سخن بگویم. بیست و چند سال پیش، در جریان ساخت فیلم «حمله به اچ 3» کار می‌کردیم و احساس می‌کردم که در نزدیک شدن به ارزش‌های افراد انقلابی ناتوان هستم و به راهی که شهید آوینی طی کرده بود، نمی‌رسیدم. کار به جایی رسیده بود که می‌خواستیم کار را رها کنیم و به بن‌بست رسیده بودیم. آن زمان آقای سلحشور من را دعوت کردند و می‌خواستند سریال مردان آنجلس را بسازند. تنها کسی که آن زمان در این مسیر کار می‌کرد و خیلی هم سخت می‌توانست کار کند، پایمردی هم می‌کرد، آقای سلحشور بود. خیلی افتخار می‌کنم به این معلم که به تنهایی خط‌شکن راه تولید آثار قرآنی است.
ذکر سوره حمد برای شفای بیماری
جمال شورجه، کارگردان سینما و از دوستان نزدیک سلحشور هم در این مراسم از حاضرین خواست تا پس از صلوات، یک حمد به نیت شفا برای فرج‌الله سلحشور قرائت کنند. وی همچنین به خاطره اولین دیدارش با سلحشور اشاره کرد و گفت: زمانی که برای اولین بار سلحشور را دیدم در حال ساختن سالن اصلی حوزه هنری بود و در کنار معمار و طراح این سالن، خود مشغول کار بود و به اصطلاح کارگری می‌کرد. این کارگردان در ادامه با اشاره به تاثیرگذاری سریال یوسف پیامبر(ع) گفت: همه ما در زمان پخش این سریال شاهد تاثیرگذاری‌های آن در بین مردم بودیم اگر توفیق ساخت زندگانی حضرت موسی(ع) را بیابیم یک حرکت جهانی را خواهیم داشت. وی افزود: یادم است در آن زمان که سلحشور مشغول تصویربرداری یوسف پیامبر(ع) بود بسیارتاکید داشت که هنگام اذان کات دهند و نماز را به صورت جماعت بخوانند.
آیت‌الله روح‌الله قرهی مدیر حوزه علمیه امام مهدی(عج) هم گفت: پیش از این، نقش آیات الهی در هنر را می‌خواندیم اما باور اینکه حقیقت آیات چیست را آقای فرج‌الله سلحشور با اخلاص خود برای ما نمایان کرد. وی با بیان اینکه اساس جاودانگی هنر، طهارت است افزود: آقای سلحشور باور به این دارد که در این راه باید طهارت باشد؛ خیلی‌ها می‌خواهند به مناسبت مسائل دینی، مطالب دیگری را عنوان کنند اما باید طهارت رعایت شود تا اثری جاودانه شود.
نظر سیدحسن نصرالله درباره سلحشور
سیدنظام‌الدین موسوی مدیرعامل خبرگزاری فارس هم گفت: این مراسم در حقیقت قدردانی از چهره‌ای است که حق بزرگی بر گردن هنر این مرز و بوم دارد و دوستان ما برای برگزاری این مراسم واژه‌ای به نام علمدار را برای ایشان انتخاب کردند. وی با اشاره به سخنی از سیدحسن نصرالله گفت: یادم است در گذشته‌ای نه چندان دور از سیدحسن نصرالله شنیدم که گفته بود پخش سریال حضرت یوسف(ع) شاید بزرگترین دستاورد ایران بعد از انقلاب بود که همه ما آن را دیدیم و به تاثیرگذاریش واقفیم که در زمان پخش آن حتی خیابان‌ها نیز خلوت می‌شد. موسوی ادامه داد: زمانی که رئیس‌جمهور سابق در حال انجام گفت‌وگوی تمدن‌ها بودند هیچ اثری را جز مردان آنجلس به کارگردانی فرج‌الله سلحشور شایسته حضور در گفت‌وگوی تمدن‌ها نداستند و این یعنی هنر انقلابی که سلحشور داشت.
جهانگیر الماسی کارگردان و بازیگر سینما و تلویزیون نیز در این آیین گفت: سلحشور از همان اوایل هیچ ادعایی نداشت و مثل بسیاری نیامده بود تا به شهرت و موقعیت برسد.
سیدمهدی هاشمی نماینده مجلس هم در این مراسم عنوان کرد: در چندین مورد که ملاقات‌هایی با مقامات خارجی اعم از مسیحی و انگلیسی‌زبان داشتم فیلم‌های آقای سلحشور را به آنها هدیه دادم که بسیار مورد توجه قرار گرفت. امیدوارم این سنت رایج شود و ما بتوانیم فرهنگ و هنر، حقایق اسلامی و انقلابی را به سایر اعوان و نسل‌ها منتقل کنیم.
سلحشور: هرچه دارم از قرآن و اهل بیت است
سخنران پایانی این مراسم، خود سلحشور بود. وی گفت: به عقیده من فیلم‌سازی موجود در کشور ما فیلم‌سازی جمهوری اسلامی نیست. اگر دشمن ما تمام سنگرهای اقتصادی، سیاسی، بهداشتی و تجاری را به ما سپرده باشد سینما را به ما نسپرده است هنوز سینمای ما را غرب و هالیوود رهبری می‌کند. سلحشور تصریح کرد: هرچه دارم از قرآن و اهل بیت است.
در ادامه این مراسم، پیام تبریک حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن رحیمیان تولیت مسجد جمکران قرائت شد. مجری مراسم گفت: امشب بنا به گفته آقای رحیمیان در مسجد جمکران مراسم دعا برای شفای آقای سلحشور برگزار خواهد شد.
در انتهای این مراسم با حضور چهره‌های سیاسی و هنری تقدیرنامه ارگان‌هایی نظیر حوزه هنری، سازمان هنری رسانه‌ای اوج، معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران، معاونت فرهنگی وزارت ارشاد، هدیه‌ ویژه خبرگزاری دانشجو و تقدیرنامه و هدیه ویژه خبرگزاری فارس به سلحشور تقدیم شد. همچنین از تمثال هنری و تمبر نکوداشت فرج‌الله سلحشور رونمایی شد و همه چهره‌های حاضر در مراسم این تمبر را به یادگار امضا کردند. در پایان نیز از کتاب «قطره‌های تبیان» سلحشور رونمایی شد.